Villanda Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 (endret) Tida er inne for å prøve lamotrigin i dose som gir over 20 i serum, tenker JEG. Helse Bergen opererer med 15. To depresjoner i året, ser ut som er mønsteret. Og det begynner etter solsnu, sommer som vinter. Gradvis, men nøyaktig en måned etter solsnu forstår jeg virkelig hva som skjer. Og da gikk det raskt, som utfor stup, ned. I fjor. Det samme nå. Nøyaktig samme tid etter solsnu som i sommer og nesten som sist vinter., forstod jeg at tidlige tegn som hadde vært en til to uker, var mer enn slitenhet. Hva er det med solsnu? Høsten er grei. Rart å bli dårlig av depresjoner (eller det starter med en tilstand som jeg tror grenser mot blanda episode, så depresjon, og noen ganger en hypomani til dessert) når det blir lysere?? Selv om jeg var ganske syk sist sommer, har de fleste tunge depresjonene vært i januar/februar. Men, denne gangen forstod jeg hva som skjedde på kanten av stupet. Det er en helt egen følelse i depresjonen, som jeg aldri opplever ellers og først når den kommer vet jeg hva som skjer. Det er kanskje det som kalles nedstemthet, forskjellig fra både å være sliten og trist. Faktisk kom den følelsen over meg i blant alkerede som barn, barneskolealder men varte da bare minutter om jeg husker riktig. Helt ut av det blå kom den. Kunne våkne med den. Det er når den kommer jeg virkelig vet det er depresjon. Jeg er ennå ikke blitt dårligere. Eller grininga har gått nedenfor, mer nummen, men det er mer praktisk enn å grine hele tida. Jeg greier fremdeles å være i jobb. Fungerer ikke optimalt, men det jeg ikke får gjort, er kontorarbeidet. Det blir ikke gjort av vikarer for meg uansett, då bedre at jeg er på jobb og konsentrer meg om beboerne enn at jeg ikke er der. Kan være tungt, men ikke hver vakt. Ligger på etterskudd hjemme og på skolen, men likevel.. Har ikke alltid vært så ustabil som nå, det er faktisk 13 år siden. Men veien er temmelig dårlig, og kommer til å være det en stund, så jeg trenger gode dekk. At heg ikke har blitt dårlugere nå. Det kan skyldes tidlig oppstart med TMS, at jeg fikk gå opptil 15 i serum av lamotrigin eller tillegget av Wellbutrin. Eller tilfeldigheter. Kanskje en kombinasjon. Tenker det KAN tyde på at jeg har effekt av Lamictal, bare ikke optimal, at kanskje jeg ville tålt mer svingete veier og dårlig føre, om jeg hadde fått gå opp i dose. Er det slik at når et helseforetak har i retningslinjene at lamotrigin skal vere over 15, så kan ikke psykiatere der velge å gå høyere? Eller står de fritt til å ha høyere verdi som mål? Behandler, som er privatpraktiserende, som ikke tør gå høyere i dose snakker om å avslutte og henvise til DPS. Har jeg noen sjans for å få gjennomslag for mitt ønske der? Endret 7. februar 2019 av Villanda 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446842-depresjon-solsnu-behov-for-bedre-veigrep/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.