vanilje Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 sitter nå og hører på p4 der de bl.a. diskuterer det med straff for overgripere. ja, det er altfor lav straff nå, det er jeg fullstendig enig i. (jeg er av den oppfatningen at overgripere burde få strengere eller minst like streng straff som mordere får) men, jeg har tenkt på noe i det siste... hvor mange av overgriperne innrømmer at de gjør noe galt? vil en far, som virkelig tror at han er snill med datteren sin når han overgriper seg på henne, vil han slutte med det når han hører at straffen er økt? eller vil han tenke at han ikke gjør noe galt / at han ikke vil bli tatt / at han er snill? lurer bare på... blir straffene økt, vil det nå frem til den store prosentandelen av overgriperne som aldri blir tatt / anmeldt / dømt? håper jeg ikke blir misforstått nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44685-hjelper-det-med-strengere-straff/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
puma Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Hei vanilje Jeg vet ikke om strengere straff vil forhindre flere overgrep. Tror vel egentlig ikke det selv. Derimot gir det et signal om at dette blir tatt på alvor, og det er jo bra. Aller helst burde man gi strengere straff kombinert med behandling, synes jeg. Sett overgriperne på institusjon og slipp dem ikke ut før man kan være sikre på at de gjentar det. Hvorfor risikere at de gjør det igjen, liksom. Idag er ihvertfall straffeutmålingene helt på jordet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44685-hjelper-det-med-strengere-straff/#findComment-168367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Hei Vanilje, Straff har hovedsakelig 3 "begrunnelser": 1) Preventivt - skal "skremme" folk fra å gjøre ulovlige handlinger 2) Fjerne forbryteren fra samfunnet. 3) Gi "oppreisning" til offeret (signalisere til offeret at det gjerningsmannen gjorde var galt). Lengre straffer vil åpenbart fjerne forbryteren fra samfunnet (2) for lengre tid, og slikt sett er det bra. Det vil også signalisere til offeret at "hun/han blir tatt alvorlig". (3) Hvis det er snakk om "planlagte forbrytelser" (økonomisk underslag, bankran) så vil nok lengre straffer virke preventivt (1) også. Men jeg tror ikke nødvendigvis overgripere tenker på strafferammen, så her fungerer ikke "strengere straffer" noe videre preventivt. Det jeg derimot tror virker preventivt er *SJANSEN* for å bli tatt og dømt. Hvis krekene "lærer" (les: erfarer) at de blir straffet når de forgriper seg "i det små", så tror jeg det er mulig at de ikke "avanserer" til langt alvorligere forbrytelser. Så derfor mener jeg at det er langt bedre å få 10 gjerningemann låst vekk i 1 år, enn å få 1 gjerningsmann låst vekk i 10 år. (Selvsagt bedre med 10 låst vekk i 10 år!). Men det som gjelder er altså å vise dem at de BLIR tatt. Også "for de små" overgrepene. Et annet aspekt ved incest (særlig foreldre-barn) er at mange barn kanskje vil verge seg for å anmelde foreldre hvis foreldrene risikerer *veldig* strenge straffer. Men selvsagt bør strafferammene (opp til 21 års fengsel) benyttes i Norge, istedet for dagens latterlig lave straffeutmåling for overgrep. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44685-hjelper-det-med-strengere-straff/#findComment-168375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.