Gå til innhold

Har deg og din mann/ kone/ samboer ulik inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har deg og din mann/ kone/ samboer ulik økonomi/ inntekt? Hvordan løser dere det når dere bor sammen? 

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann tjener fire ganger min inntekt. Vi har alt felles. Vært sammen siden tenårene og er nå i femtiårene.

Anonymkode: cf343...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har automatisk trekk av det meste av det vi får utbetalt til en felles konto, og den som tjener mest overfører høyest beløp. Alt av felles utgifter betales fra denne kontoen, vi bidrar dermed forholdsmessig til fellesskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har deg og din mann/ kone/ samboer ulik økonomi/ inntekt? Hvordan løser dere det når dere bor sammen? 

Anonymkode: d9765...0e4

Nå bor ikke vi sammen ennå, men vi kommer til å flytte sammen til sommeren. Jeg flytter da inn til ham og har en mistanke om at han ikke vil at jeg skal betale noe selv om det for meg føles mest naturlig å gjøre det. Nå får jeg adskillig større reiseutgifter til og fra jobb enn det han har (da snakker vi mange ganger høyere), men vi finner vel ut av det. :)

Jeg er i alle fall sikker på at det ikke vil bli noen skeivfordeling i min disfavør. :) Vi er i 50-årene og har vært i lag i 14 år til sommeren og er gjeldfrie begge to, om det skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten tenker på å flytte sammen. Problemet mitt er at han vil leie en leilighet som koster 15 000 kroner i måneden. Jeg har lav inntekt og liker ikke å ligge så høyt i leie. Jeg kommer til å foreslå å leie for et lavere beløp slik at jeg kan klare det bedre. Han har langt høyere inntekt enn meg. Men jeg føler for å betale like mye som han slik at jeg føler det er rettferdig ( er jo mitt problem at jeg har lavere inntekt enn han etter min mening). Men problemet blir at han da ikke kan bo så fint og moderne som han ønsker. 

Jeg har ikke orket å fortalt om min økonomi enda fordi jeg er så redd for at han kommer til å stikke om han om jeg forteller... Det blir vanskelig å prate om det. Men forsøker å få han med på å leie så billig som mulig er målet slik at jeg kan klare å bidra like mye. 

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten tenker på å flytte sammen. Problemet mitt er at han vil leie en leilighet som koster 15 000 kroner i måneden. Jeg har lav inntekt og liker ikke å ligge så høyt i leie. Jeg kommer til å foreslå å leie for et lavere beløp slik at jeg kan klare det bedre. Han har langt høyere inntekt enn meg. Men jeg føler for å betale like mye som han slik at jeg føler det er rettferdig ( er jo mitt problem at jeg har lavere inntekt enn han etter min mening). Men problemet blir at han da ikke kan bo så fint og moderne som han ønsker. 

Jeg har ikke orket å fortalt om min økonomi enda fordi jeg er så redd for at han kommer til å stikke om han om jeg forteller... Det blir vanskelig å prate om det. Men forsøker å få han med på å leie så billig som mulig er målet slik at jeg kan klare å bidra like mye. 

Anonymkode: d9765...0e4

Jeg tenker dere kommuniserer VELDIG dårlig.

Anonymkode: d88b6...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker dere kommuniserer VELDIG dårlig.

Anonymkode: d88b6...3be

Hvordan da? Egentlig så burde ting å begynt med å prate om inntekter og økonomi før vi begynner å prate om hvilke leilighet som vi vil leie. Alt ble litt feil sånn sett. Huff. 

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten tenker på å flytte sammen. Problemet mitt er at han vil leie en leilighet som koster 15 000 kroner i måneden. Jeg har lav inntekt og liker ikke å ligge så høyt i leie. Jeg kommer til å foreslå å leie for et lavere beløp slik at jeg kan klare det bedre. Han har langt høyere inntekt enn meg. Men jeg føler for å betale like mye som han slik at jeg føler det er rettferdig ( er jo mitt problem at jeg har lavere inntekt enn han etter min mening). Men problemet blir at han da ikke kan bo så fint og moderne som han ønsker. 

Jeg har ikke orket å fortalt om min økonomi enda fordi jeg er så redd for at han kommer til å stikke om han om jeg forteller... Det blir vanskelig å prate om det. Men forsøker å få han med på å leie så billig som mulig er målet slik at jeg kan klare å bidra like mye. 

Anonymkode: d9765...0e4

Å betale 15.000,- i månedsleie er galskap. Da kan dere jo heller kjøpe noe? Dere har vært i lag i snart ett år og du har ikke fortalt ham om økonomien din? Du tror ikke han kan ha lagt merke til det? Han har vel vært hjemme hos deg og sett hvordan du bor? Dere MÅ snakke om dette før dere flytter sammen i alle fall - kan bli mer enn bare  kleint om han tror du har mye bedre økonomi enn du har og oppdager først etterpå at du må snu på hver krone. Økonomi er superviktig å ha snakket grundig om før dere blir samboere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Egentlig så burde ting å begynt med å prate om inntekter og økonomi før vi begynner å prate om hvilke leilighet som vi vil leie. Alt ble litt feil sånn sett. Huff. 

Anonymkode: d9765...0e4

Du må ikke finne på å flytte sammen med ham før du har snakket åpent ut om din privatøkonomi.  Det er så viktig at en ikke skjuler så viktige ting for hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Du må ikke finne på å flytte sammen med ham før du har snakket åpent ut om din privatøkonomi.  Det er så viktig at en ikke skjuler så viktige ting for hverandre!

Enig. Jeg må fortelle det. Elsker han meg så blir han selv om min økonomi ikke er så god. Jeg har kontroll på økonomien slik som jeg har det nå. Men jeg kan fort miste kontrollen om jeg bor for dyrt / bruker for mye på penger. Han har ikke spurt meg om økonomien min. Vet at han har en solid økonomi. Men han ser hvordan jeg bor og det har han sagt. Jeg er også en raus person selv om jeg sliter økonomisk. Men jeg kan ikke risikere å havne i problemer så jeg må si ifra. 

Hvordan ville dere ha reagert om kjæresten deres sa at han eller hun fikk kun utbetalt mellom 15 000 til 20 000 per måned? Ville det vært en klar dumpeårsak for dere?

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har deg og din mann/ kone/ samboer ulik økonomi/ inntekt? Hvordan løser dere det når dere bor sammen? 

Anonymkode: d9765...0e4

Vi har gjennom årenes løp vekslet på hvem som har høyest inntekt, men det har ikke skilt mye.

Hver måned betaler vi inn en fast sum hver til en felleskonto. Vi har kort begge to til denne kontoen. Vi betaler så de aller fleste utgifter fra denne kontoen. Hvis en av oss tjener mer, blir beløpet til fellesen økt noe, slik at forholdet mellom inntekt og del av fellesen er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville dere ha reagert om kjæresten deres sa at han eller hun fikk kun utbetalt mellom 15 000 til 20 000 per måned? Ville det vært en klar dumpeårsak for dere?

Anonymkode: d9765...0e4

Nei. Om han hadde hatt kontroll på økonomien sin og hatt hodet over vannet så hadde ikke det spilt noen rolle om han fikk utbetalt 15.000,- eller 50.000,-. Om han hadde sløst bort alt de første to ukene etter lønning, brukt det på tull, røyk og øl og så lånt penger resten av mnd - da hadde han ikke vært noe for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg må fortelle det. Elsker han meg så blir han selv om min økonomi ikke er så god. Jeg har kontroll på økonomien slik som jeg har det nå. Men jeg kan fort miste kontrollen om jeg bor for dyrt / bruker for mye på penger. Han har ikke spurt meg om økonomien min. Vet at han har en solid økonomi. Men han ser hvordan jeg bor og det har han sagt. Jeg er også en raus person selv om jeg sliter økonomisk. Men jeg kan ikke risikere å havne i problemer så jeg må si ifra. 

Hvordan ville dere ha reagert om kjæresten deres sa at han eller hun fikk kun utbetalt mellom 15 000 til 20 000 per måned? Ville det vært en klar dumpeårsak for dere?

Anonymkode: d9765...0e4

Det hadde kommet an på mye... Hvis jeg var alene og hadde stødig økonomi, og han hadde en stram,  men kontrollert økonomi, kunne det ha gått. Dersom han latet som ingenting og levde over evne for å skjule det, hadde det vært kroken på døra. 

Dersom jeg hadde ansvar for hjemmeboende barn, ville jeg nok ikke flyttet sammen med noen som ikke hadde kontroll på økonomien.  Kanskje heller ikke hvis økonomien hans var ekstrem stram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Nei. Om han hadde hatt kontroll på økonomien sin og hatt hodet over vannet så hadde ikke det spilt noen rolle om han fikk utbetalt 15.000,- eller 50.000,-. Om han hadde sløst bort alt de første to ukene etter lønning, brukt det på tull, røyk og øl og så lånt penger resten av mnd - da hadde han ikke vært noe for meg. 

Trøst å høre, fordi jeg har full kontroll på økonomien. Men tjener dårlig, men tenker over hva jeg bruker penger på. Jeg skal ta det opp med han. 

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt trist av tanken. Hadde jeg hatt en bedre inntekt og bedre økonomi så hadde jeg fortalt om økonomien forlengst, men jeg sliter med å fortelle det fordi jeg er så redd for å miste han...... Men jeg må jo.... og det ser jeg... For jeg kan ikke flytte sammen med han uten å ha fortalt om det. 

Jeg trodde at han ikke ville bli samboer, derfor fortalte jeg ikke om det. Men nå ønsker han det, og da er jeg nødt å fortelle om det. Men får håpe at jeg ikke mister han pga min lave inntekt.... Men er han så glad i meg som han sier så vil han vel bli... 

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt trist av tanken. Hadde jeg hatt en bedre inntekt og bedre økonomi så hadde jeg fortalt om økonomien forlengst, men jeg sliter med å fortelle det fordi jeg er så redd for å miste han...... Men jeg må jo.... og det ser jeg... For jeg kan ikke flytte sammen med han uten å ha fortalt om det. 

Jeg trodde at han ikke ville bli samboer, derfor fortalte jeg ikke om det. Men nå ønsker han det, og da er jeg nødt å fortelle om det. Men får håpe at jeg ikke mister han pga min lave inntekt.... Men er han så glad i meg som han sier så vil han vel bli... 

Anonymkode: d9765...0e4

Gjør det. Vær helt konkret og si at det er viktig for deg at han lytter og virkelig forstår hva du sier (vet ikke om språket hemmer kommunikasjonen noe, eller om det går knirkefritt?).

Fortell ham ærlig og oppriktig hvor mye du tjener og hvilke utgifter du har, og hvor lite du har til overs. Si tydelig at du ikke har mulighet til å betale mer i leie enn du gjør i dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Gjør det. Vær helt konkret og si at det er viktig for deg at han lytter og virkelig forstår hva du sier (vet ikke om språket hemmer kommunikasjonen noe, eller om det går knirkefritt?).

Fortell ham ærlig og oppriktig hvor mye du tjener og hvilke utgifter du har, og hvor lite du har til overs. Si tydelig at du ikke har mulighet til å betale mer i leie enn du gjør i dag.  

Jepp språket kan være hemmende i kommunikasjonen oss imellom. Jeg hadde det ganske godt med å bo alene, og treffes egentlig , pga da har jeg full kontroll på økonomien, men nå når han i helgen kom med forslag på leilighet som han ville vi skulle flytte sammen i, så ble jeg stresset for det betyr at jeg må fortelle om min økonomi, og prate med han. Jeg vet at han jobber såpass mye at han har en god inntekt. Men det er verre med meg. Men jeg klarer meg fint alene i egen leilighet anngående økonomien nå. Men problemet er at jeg er svært forsiktig med hva jeg bruker penger på, og at jeg ikke kan bruke for mye. Og det kan skje om vi deler på kostnader... derfor må jeg fortelle om det. 

Det har ikke vært meningen å holde noe skjult for han. Men redselen for å miste han er årsaken til at jeg har holdt tett om min økonomi pluss at den ikke hadde betydning for han når vi bodde hver for oss. Men nå blir det anderledes så derfor så må jeg bare fortelle om det. Jeg håper det går bra.

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke vært meningen å holde noe skjult for han. Men redselen for å miste han er årsaken til at jeg har holdt tett om min økonomi pluss at den ikke hadde betydning for han når vi bodde hver for oss. Men nå blir det anderledes så derfor så må jeg bare fortelle om det. Jeg håper det går bra.

Anonymkode: d9765...0e4

Hvis han dumper deg på grunn av dette så er han vel ærlig talt ikke noe å samle på? Du har jo kontroll på økonomien, bare at du ikke har fortalt ham hvor dårlig den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis han dumper deg på grunn av dette så er han vel ærlig talt ikke noe å samle på? Du har jo kontroll på økonomien, bare at du ikke har fortalt ham hvor dårlig den er.

Takk Lillemus. Er enig i det. Jeg elsker han. Og jeg vil selv aldri forlate han om han har dårlig økonomi. Jeg har holdt det som sagt skjult pga det ikke hadde betydning frem til nå. Jeg trodde jo ikke at han ville bli samboer. Men nå sier han at han er trist over å bo alene, og vil at vi skal bo sammen. Jeg har full kontroll på økonomien slik som jeg bor og slik som den er nå. Jeg bor ikke luksus, og det ser han. Jeg skal fortelle han mer om dette. Det er på tide nå. Takk for din tanke om dette. Den hjelper meg til å bli sterkere når jeg skal fortelle om det. 

Anonymkode: d9765...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig så burde ting å begynt med å prate om inntekter og økonomi før vi begynner å prate om hvilke leilighet som vi vil leie. Alt ble litt feil sånn sett.

Jeg støtter dette - og mye av det de andre har nevnt ovenfor her. Når det blir snakk om å dele bolig, må dere være ærlige om det økonomiske overfor hverandre. Sannheten kommer fram før eller senere allikevel, og da kan det bli ubehagelig hvis noen føler seg ført bak lyset. 

Jeg kan ikke tenke meg at en stødig person dumper en kjæreste pga. lav inntekt. Jeg hadde ikke orket å være sammen med en som ikke hadde styring på penger eller som skjulte økonomiske misligheter for meg, men det er noe helt annet og henger ikke sammen med inntektens størrelse.

Det er ikke avgjørende at begge i et par har lik inntekt, men det er veldig viktig at de har et økonomisk - eh - "verdisyn" som passer sammen. Det er ekstremt vanskelig å dele hverdagen med en som har en helt annen måte å forholde seg til penger på, enn en selv har: Da tenker jeg på sånne ting som om man liker et jevnt, "budsjettbasert" forbruk kontra fest ved lønning og flaskepanting når den neste nærmer seg, om det vil bli konflikt eller enighet rundt hvordan man skal takle en situasjon der man får 10 000 i baksmell på skatten (eller får tilbake 10 000 for den saks skyld), osv.

Dere må avklare hvordan dere fordeler utgifter og håndterer inntektsforskjellen før dere for alvor ser etter felles bolig. Han vet vel at du ikke har full stilling, så det kan ikke komme som noen bombe at du ikke tjener så mye. Skriv samboeravtale hvis dere flytter sammen, det ligger eksempler på nett som dere kan bruke. 

Vi hadde delt økonomi det første året vi bodde sammen, men det var fordi jeg eide en leilighet som jeg lånte ut (mot lav leie) til et familiemedlem mens vi bodde i hans, som var knyttet til jobben hans. Vi gikk over til helt felles økonomi da vi bestemte oss for å gifte oss. I starten tjente jeg mest, senere ble det jevnere. Men det viktigste var at salget av leiligheten min ga oss egenkapital da vi skulle kjøpe noe sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...