Gå til innhold

Lavt østrogen nivå/hormonforstyrrelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 44 som i mange år har hatt lavt stoffskifte. Medisinert mot det med levaxin og liothyronin, og ifølge legen ligger stoffskiftet nå fint.

Men nå lurer jeg på om lavt stoffskifte kan ha sammenheng med lavt østrogen nivå. Jeg har ingen symptomer på overgangsalder. Min mor fikk den rundt de 50. Jeg har regelmessige, dog kraftige menstruasjoner. 

Men i mange år har jeg opplevd å ha hatt store problemer rundt menstruasjonsyklusen. 

Første dagen i menstruasjonen går jeg fra tåkehode med hukommelseproblemer, utmattelse og betydelig psykisk ustabilitet, til å bli helt klartenkt, energioverskudd (dette varer kun samme dag, evt også andre dag mens). Og mye bedre psykisk. Plutselig får jeg gjort husarbeid osv, noe jeg ikke klarer noe særlig ellers i syklusen. Resten av syklusen er preget av de problemene jeg har beskrevet ovenfor.

Jeg har før vært naturlig slank. Men siden jeg fikk lavt stoffskifte har jeg fått et veldig stort bukomfang og jeg har hatt stor vektoppgang. 

Jeg sliter også med angst og depresjon og har vært en veldig stressa person. Jeg går også på medisinene lamictal, abilify, lave doser truxal og vallergan, og neurontin. 

Jeg er ikke flink med kostholdet, er konstant utmattet og deprimert. Mens disse sistnevnte medisinene kom senere, så økte som sagt vekta/bukomfanget da jeg fikk lavt stoffskifte.

Kan jeg ha hormonforstyrrelser? Jeg gjentar at hele måneden har jeg tåkehode, konsentrasjons- og hukommelsesproblemer, alvorlig utmattelse og depresjon. Blir veldig psykisk dårlig når jeg har pms. Første, evt andre dagen i mens får jeg ofte et "nytt liv" med klart hode, energioverskudd og bedre humør og psyke.

Hva kan dette tyde på, og kan jeg få hjelp uten at skylda blir lagt ene og alene på mine psykiske plager? Vurderer å oppsøke gynokolog, kan de kartlegge evt hormonforstyrrelser?

 

Anonymkode: 1268b...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være sammenheng mellom lavt stoffskifte og lav hormonproduksjon, men med helt normal menstruasjonssyklus er det ikke sannsynlig.

Ut fra din beskrivelse fungerer du kun optimalt på dag 1 og 2 i syklus? (første menstruasjonsdag regnes som dag 1). På dette tidspunktet er østrogen-nivået lavest i hele syklus, så teorien om østrogenmangel stemmer ikke med din beskrivelse.

I 1-2 uker før menstruasjon opplever mange PMS-problemer av typen plager som du beskriver, men PMS starter først etter eggløsning, altså tidligst to uker før du venter neste menstruasjon. Så det stemmer heller ikke.

En gynekolog kan ta hormonprøver av deg, men de sier så lite fordi de endrer seg fra dag til dag. Og som sagt, man kan ikke regne med å ha hormonforstyrrelser med en regelmessig syklus.

Det er i all fall ikke noe som tyder på at 'hormon-mangel' er årsak til dine betydelige plager, i og med at du har det best når østrogen er lavest i hele syklus.

Så mitt svar er klart: ikke tegn på hormonforstyrrelser mht. kjønnshormoner.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...