Gå til innhold

Raskt innsyn i journal, epikrise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å vite hva min tidligere psykiater har skrevet i epikrisen til min fastlege. Kan jeg bare troppe opp på legekontoret (med legitimasjon) og be helsesekretæren lese det opp for meg, evt. ta en utskrift av den delen, eller er det en mer formell prosess som tar lenger tid?

Anonymkode: a667c...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke hun leser det opp for deg, da kan jo andre høre det. Men du kan be om utskrift av journalen. Ofte er det nok å bare ringe og be dem sende den, men jeg har opplevd en gang, at jeg måtte dra og hente den personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro det er litt forskjellig praksis hos fastleger enn ved sykehus. På sistnevnte kan man søke på et skjema som lastes ned på helseforetakets sider. Man må signere, og dermed sende det som snailmail. Når det gjelder fastlegen, så tror jeg det skulle gå greit å få en utskrift ved at du kommer og eventuelt legitimerer deg. Legekontorene kjenner jo ofte til pasientene sine. Ville absolutt bedt om å få det hele på papir framfor mail. De kan vel uansett ikke sende sensitive opplysninger på mail. 

Sykehuset ( det somatiske vel  å merke) hvor jeg bor pleier alltid å sende kopi av epikriser de skriver. Enten man ber om det eller ei. Fra psykiatrien sin side opplever jeg ikke det. I alle fall får jeg ikke kopi av epikrise fra innleggelser; det må jeg eventuelt be om. Poliklinikkene skriver gjerne sammen med oss pasienter for å få ting mest mulig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎02‎.‎2019 den 16.38, Trine skrev:

Tror ikke hun leser det opp for deg, da kan jo andre høre det. Men du kan be om utskrift av journalen. Ofte er det nok å bare ringe og be dem sende den, men jeg har opplevd en gang, at jeg måtte dra og hente den personlig.

 

Hvis det holder at du tar en telefon, synes jeg de har dårlige rutiner. Det skal være en skriftlig henvendelse med underskrift eller oppmøte med legitemasjon som er kravet, ev. henvendelse elektronisk hvor du logger deg inn pr. BankID. E-post burde ikke godtas.

Jeg har en i husstanden som jobber med IKT og sikkerhet i det offentlige, så her er akkurat dét ofte tema rundt middagsbordet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.2.2019 den 0.07, FjellOgDalar skrev:

Jeg vil nok tro det er litt forskjellig praksis hos fastleger enn ved sykehus. På sistnevnte kan man søke på et skjema som lastes ned på helseforetakets sider. Man må signere, og dermed sende det som snailmail. Når det gjelder fastlegen, så tror jeg det skulle gå greit å få en utskrift ved at du kommer og eventuelt legitimerer deg. Legekontorene kjenner jo ofte til pasientene sine. Ville absolutt bedt om å få det hele på papir framfor mail. De kan vel uansett ikke sende sensitive opplysninger på mail. 

Sykehuset ( det somatiske vel  å merke) hvor jeg bor pleier alltid å sende kopi av epikriser de skriver. Enten man ber om det eller ei. Fra psykiatrien sin side opplever jeg ikke det. I alle fall får jeg ikke kopi av epikrise fra innleggelser; det må jeg eventuelt be om. Poliklinikkene skriver gjerne sammen med oss pasienter for å få ting mest mulig nøyaktig.

Er det ennå ikke i hele landet man bare kan logge seg inn på helse Norge og lese, fra spesialisthelsetjenesten? Uten å søke om det? Her kan jeg både i somatikk og psykiatri 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Villanda skrev:

Er det ennå ikke i hele landet man bare kan logge seg inn på helse Norge og lese, fra spesialisthelsetjenesten? Uten å søke om det? Her kan jeg både i somatikk og psykiatri 

 

Jeg kan ikke det med min psykolog fordi han er privatpraktiserende med offentlig driftstilskudd :) Kanskje jeg ber om utskrift av hans journaler en gang, men det er først når jeg er ferdig i terapi.

Jeg er for øvrig utrolig glad for at jeg ikke har tilgang på hans journal. Tror det ville være ødeleggende for terapien vår om jeg kunne lese hans vurderinger og observasjoner. Jeg synes det er vanskelig nok å lese journaler 6-8 år tilbake i tid, om jeg ikke skulle lese den i nåtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Hvis det holder at du tar en telefon, synes jeg de har dårlige rutiner. Det skal være en skriftlig henvendelse med underskrift eller oppmøte med legitemasjon som er kravet, ev. henvendelse elektronisk hvor du logger deg inn pr. BankID. E-post burde ikke godtas.

Jeg har en i husstanden som jobber med IKT og sikkerhet i det offentlige, så her er akkurat dét ofte tema rundt middagsbordet... ;)

Kan hende jeg måtte vise legitimasjon på posten da jeg hentet den. Det husker jeg ikke. DPS her jeg bor, sender epikrise i posten når man har avsluttet behandlingen der. Når jeg har byttet fastlege, har jeg ring og fått de til å sende journalen til ny fastlege. Jeg er nå glad jeg slapp å kjøre 10 mil for å få en utskrift av journalen, eller styre med å sende brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan lese journalen på nett kommer an på hvor du bor i landet. Bor du i Midt-Norge kan du det ikke.

Uansett har jeg nå hatt time hos fastlegen og spurte hva som sto i epikrisen. Viste seg at psykiateren aldri har sendt ham noen.

Anonymkode: a667c...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Om du kan lese journalen på nett kommer an på hvor du bor i landet. Bor du i Midt-Norge kan du det ikke.

Uansett har jeg nå hatt time hos fastlegen og spurte hva som sto i epikrisen. Viste seg at psykiateren aldri har sendt ham noen.

Anonymkode: a667c...318

Å beklager det viste jeg ikke, Jeg er i helse vest så jeg er vist en av di som har tilgang. Syntest dette skulle vert landsdekkene, det er litt rart at bare noen har tilgang. Det er en fantasisk tjeneste spør du meg.

Screenshot_20190214_233042.thumb.png.a3886ca501485b4b7969f062722a2e25.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Trine skrev:

Kan hende jeg måtte vise legitimasjon på posten da jeg hentet den. Det husker jeg ikke. DPS her jeg bor, sender epikrise i posten når man har avsluttet behandlingen der. Når jeg har byttet fastlege, har jeg ring og fått de til å sende journalen til ny fastlege. Jeg er nå glad jeg slapp å kjøre 10 mil for å få en utskrift av journalen, eller styre med å sende brev.

 

I prinsippet kan hvem som helst da ringe og be om utskrift av journal bare de visste dine riktige personalia og vente på utskriften i posten, så jeg håper du må fremvise legitemasjon på posten. Jeg er streng her, men det er faktisk strengt taushetsbelagte helseopplysninger det er snakk om.

På Helsenorge.no kan jeg kommunisere med mitt legekontor og med min fastlege (bor i Helse Vest) og jeg vil tro det er mulig å spørre om journal fra ham den veien. Det gjelder jo kun journal fra primærhelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

I prinsippet kan hvem som helst da ringe og be om utskrift av journal bare de visste dine riktige personalia og vente på utskriften i posten, så jeg håper du må fremvise legitemasjon på posten. Jeg er streng her, men det er faktisk strengt taushetsbelagte helseopplysninger det er snakk om.

På Helsenorge.no kan jeg kommunisere med mitt legekontor og med min fastlege (bor i Helse Vest) og jeg vil tro det er mulig å spørre om journal fra ham den veien. Det gjelder jo kun journal fra primærhelsetjenesten.

Jeg velger å tro at ingen er så opptatt av mine journaler at de gidder sitte vakt ved postkassa mi og vente på at den skal komme :lol: Og når den i tillegg blir levert på posten, må de jo faktisk stjele mobilen min for å få hentemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...