Gå til innhold

Hva skjer om testamentønske blir avvist eller er umulig å etterkomme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare umulig. Deres sorg var stor og de trodde de skulle rive ut sine øyne.

Anonymkode: 397a5...d16

Hva mener du?

Anonymkode: 06739...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bare en søkt problemstilling. Alt er i endring i vår tid og det kunne jo tenkes at en arving hvis det er en institusjon drev med noe helt annet enn forskning på hva den som har testamentet ønsker. Men dere har sikkert rett. Alt kan man ikke tro på. Alle er forhåpentlig ved sine fulle fem også i fremtiden og utstyrt med tilstrekkelig empatisk evne. Rettspleien er også hardt arbeidende folk i staten som gjør og yter mer enn sitt beste tror jeg.

Det var bare noe jeg hørte om arvestrider og slikt som fikk meg til å tenke helt teoretisk om en fremtid jeg ikke kjenner.

Men alt kan man ikke tro på.

Anonymkode: 397a5...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt er i endring i vår tid og det kunne jo tenkes at en arving hvis det er en institusjon drev med noe helt annet enn forskning på hva den som har testamentet ønsker.

Det viktigste prinsippet er at testamentet skal tolkes slik testator (avdøde) sannsynligvis mente. Jeg kan tenke meg (men jeg er ikke jurist) at hvis for eksempel en institusjon ikke finnes lenger eller har skiftet "formål", vil man finne et alternativ som kan oppfylle det testator ønsket da testamentet ble skrevet, så langt det er mulig.

Alt dette er strengt lovregulert, så jurister kan gi råd i et praktisk tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...