Gå til innhold

Endometriose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei Mette

Jeg er ei 27 år gammel dame. Min samboer er 34 år.

Alltid hatt regelmessig syklus på 29-32 dager. Normal blødning i 2-3 dager så avtagende et par dager. Mensensmerter første dag. Helt overkommelig. både min mor og bestemor hadde ekstreme mensensmerter og eggløsningssmerter, så jeg tenkte jeg var heldig som bare hadde det to dager i måneden.

For 3 år siden tok legen min en rekke tester og CA-125 var forhøyet. jeg ble henvist til gynekolog som sa at dette ikke var noe og bry seg om. Hun foretok gynekologisk ultralyd og sa at alt var fint og at jeg har bakovervendt livmor. 

Et halvår etter gu, bestemte vi oss for å prøve å bli gravid og sluttet på p-pillene. Ble gravid på første pp. (juli 2016) men hadde en missed abortion i uke 7. Vi bestemte oss for å legge prøvingen på hylla da jeg mistet jobben min. jeg tenkte ikke en tanke på at det kom til å bli vanskelig å bli gravid da jeg hadde blitt det på første pp sist. Pga. omstendighetene, ny jobb, flytting osv. begynte vi å prøve igjen før 2018. ikke aktivt, da vi pusset opp hus ble det lite tid til sex. Men mot sommeren 2018 kjøpte jeg EL-tester og begynte å ha sex midt i syklusen. noen ganger fikk jeg positiv el-test noen ganger ikke, jeg stresset ikke mye i det da vi tenkte "skjer det så skjer det". Har regnet på det i ettertid og sett at vi har truffet eggløsning ca. 4-5 ganger ila 2018.

Men så fikk jeg økende mensensmerter og nedsatt allmenntilstand. Dro til legen i oktober 2018 og det ble konstantet en blodcyste på høyre eggstokk over 8 cm. Legen min var ikke bekymret men skyhøy CA-125 resulterte i at jeg ble lagt inn og operert ved gyn-kreft på St. Olavs i begynnelsen av november. Selv om de var ganske sikker på at det var endometriose. Der fjernet de cysta gjennom laparoskopi. Jeg spurte om det var omfattende, kirurgene sa de fant bare den store på høyre eggstokk og muligens en liten flekk i buken? ingen sammenvoksninger, men det var veldig betent sa de? Eggstokkene mine lå nesten mot hverandre på baksiden av livmora mi. De kom seg ikke oppi egglederen med instrument fordi det var så betent. De sa det kom til å gå seg til og rette seg opp selv etter at cysten var fjerna?


Da jeg våknet hadde de på grunn av vårt barneønske sendt henvendelse til fertilitetsutredning. Vi hadde da sagt til dem at vi hadde forsøkt å bli gravid i 1,5 år selv om dette var en overdrivelse for å bli tatt på alvor. Jeg ble satt på microgynon i mellomtiden for å ikke menstruere. Denne tålte jeg ikke, da hele prosessen hadde ført til en stor psykisk påkjenning og hormonene bare gjorde alt verre. jeg sluttet på de i begynnelsen av desember bare 3 uker etter jeg startet på dem. Dessuten fikk jeg rekvisisjon fra fertilitetsklinikken om å ta blodprøver på 2-3 dag mensen. Hadde eggløsning 28. des. mensen igjen 8. jan. mensensmertene var mye bedre. Deretter fikk jeg eggløsning idag. Helt kluss. antar pga. stress og den psykiske tilstanden min.

Det eneste jeg er sikker på her i livet er at jeg ønsker å bli mor. Jeg visste nesten ingenting om endometriose før dette, og det er ganske nedslående lesning. Jeg er veldig nedbrutt av hele prosessen, alt gikk så fort og jeg føler vi nesten ikke har fått prøvd selv en gang og nå står vi der og risikerer å være barnløse resten av livet. Det er en veldig tung følelse.
Vi har fått time til fertilitetsutredning i slutten av februar. Det er jeg og ganske nervøs for. Enn om vi ikke får IVF fordi det er så ødelagt inni meg at det ikke er vits.

Jeg lurer på om betennelsen ifbm. endometriose kan gå ned etter fjerning av cysta? er det noe jeg kan gjøre selv for å få den til å gå ned? er det noe håp for naturlig unnfangelse? de sa ikke noe om egglederen til venstre eggstokk, de sa ingenting om venstre side for det var helt fint. kan venstre eggleder være betent også? Er redd for å måtte igjennom enda en operasjon, men mest av alt livredd for å ikke få barn.

 

 

Anonymkode: d1f20...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Slutt på p-piller i begynnelse av desember. Når fikk du menstruasjon?

28.12. eggløsning

8.januar menstruasjon

11.februar pos. eggløsningstest

Jeg foreslår at du tar en graviditetstest og gir tilbakemelding til meg, uansett resultat.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bortfallsblødning 2. Des og deretter «ordentlig» mensen 8. Januar

Tok graviditetstest 9. Og 10. Feb som var negativ. 

Positiv el-test 10. og 11. Som jeg tok pga. mye el-slim, så antar eggløsning bare var sen pga. kluss mtp. p-piller, laparoskopien og den psykiske helsen. 

Er 169cm høy og veier 59kg, sunn og aktiv om det har noe å si. 

Samboeren min er også slank og aktiv.

Vi har enda ikke tatt sædprøve. 

Anonymkode: d1f20...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da våknet jeg med mensen i dag.... Denne kommer så tidlig etter EL at jeg blir både trist, frustrert og redd over hva som feiler kroppen min.

Mensen altså 10 dager etter positiv EL-test? Jeg skjønner ingenting. Jeg følte virkelig jeg hadde eggløsning forrige mandag (11.02) jeg hadde positiv test søndag, MASSE slim søndag og mandag, og EL-smerter.. Men idag våknet jeg altså med menssmerter og mens. Da ble denne syklusen 45 dager.

Kan det være at jeg ikke har eggløsning i det hele tatt? Jeg hadde alltid regelmessig syklus før laparoskopien og p-pillene, er det det som forårsaker kluss? 

Burde jeg ta progesteron-prøve et par dager etter antatt EL neste gang?

Forrige uke hadde jeg feber (38 og 39 gr.) tirsdag og onsdag.
Så fikk jeg ekstrem nattesvette hele denne uken (våkner klissvåt), noe jeg aldri har hatt før?
Dette tyder kanskje på hormontrøbbel?

Endret av Ma_ns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her er veldig mye å ta tak i og det er litt vanskelig for meg å få oversikt. Men jeg kan forstå at du har time til fertilitetsutredning i løpet av en uke? Ta denne oversikten med til konsultasjonen:

Tidlig november 2018 operasjon for endometriosecyste på 8 cm.

P-pille fra november til beg. av desember.

28.12. eggløsning

8.1. menstruasjon

11.2. pos. eggløsningstest

21.2. menstruasjon

Du har altså hatt en lang syklus nå siste gangen, men sannsynligvis hatt eggløsning. Du er redd for at du ikke kan bli gravid og evt. avvises til IVF. Helt unødvendig bekymring!

For det første så er det bare ca. en av tre med endometriose som har problemer med å bli gravid. I en oppfølgingsundersøkelse fra St Olav så vi at minst 75% av de med endometriose oppnår å bli gravide, noen uten hjelp, noen med hjelp (IVF). Du har fått fjernet mye endometriose (cysten) og det blir da mindre irritasjon/betennelse i bukhulen og bedre sjanse for graviditet. Litt kluss med hormonene nå (stress med laparoskopi, operasjon på eggstokk og en periode med p-piller), men det kan rette seg.

Nå skal du sammen med fertilitetssenter legge en plan. Jeg har en del erfaring med endometriose og var du min pasient ville jeg foreslå følgende:

  • Se det an uten behandling i f.eks. 3 måneder
  • Er det tegn på sviktende eggløsning, prøver du eggløsningsstimulering.
  • Hvis du ikke har oppnådd graviditet i løpet av et års tid, så går dere for IVF (hormonbehandling bedrer ikke fruktbarheten)

Som sagt det er meget gode muligheter for at du kan bli gravid på den ene eller den andre måten. Du vil ikke bli avvist til IVF som jo nettopp er en metode for befruktning når det er unormale forhold i bukhulen som endometriose, tette eggledere eller sammenvoksinger. Du kan ikke gjøre noe selv, men være optimistisk. Med 27 år har du heldigvis alderen på din side.

Lykke til. Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du har rett.
Denne diagnosen kom litt brått på meg og det er mye å prosessere. Men jeg skal forsøke å redusere stressnivået mitt og bli mer optimistisk, forhåpentligvis vil syklusen min komme i balanse igjen.

Tusen takk for kompetente svar, råd og lykkeønskninger!

 

Vennlig Hilsen,

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...