Gå til innhold

Dere som er ung ufør, hvordan gikk dere frem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke ung ufør.

Psykologen sa at jeg skulle avtale et møte med NAV, slik at jeg, saksbehandler og psykolog kunne ha en samtale.

Kontaktet NAV i dag for å avtale møte, men saksbehandler sa at det ikke var noe hun kunne bidra med i et møte når det gjaldt ung ufør. Jeg skulle bare søke på NAV sine nettsider.

Er det vanlig prosedyre? Jeg ble litt forvirret, siden psykologen sa at det var vanlig med et møte, og at de på DPS ofte ble med pasienter på møte med NAV når det gjaldt ung ufør.

Anonymkode: 6bd05...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal søke ung ufør.

Psykologen sa at jeg skulle avtale et møte med NAV, slik at jeg, saksbehandler og psykolog kunne ha en samtale.

Kontaktet NAV i dag for å avtale møte, men saksbehandler sa at det ikke var noe hun kunne bidra med i et møte når det gjaldt ung ufør. Jeg skulle bare søke på NAV sine nettsider.

Er det vanlig prosedyre? Jeg ble litt forvirret, siden psykologen sa at det var vanlig med et møte, og at de på DPS ofte ble med pasienter på møte med NAV når det gjaldt ung ufør.

Anonymkode: 6bd05...0dd

DPS søkte for meg, da hadde jeg tidsbegrenset ufør og de søkte full ufør. Men mulig det er noe annet i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hva som var problemet. Saksbeh. på nav skjønte ikke at jeg ville søke ufør. Jeg trudde ung ufør betydde ufør, men hun trodde jeg mente at jeg ville søke om høyere AAP i måneden. Ja, ja. 

Anonymkode: 6bd05...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant ut hva som var problemet. Saksbeh. på nav skjønte ikke at jeg ville søke ufør. Jeg trudde ung ufør betydde ufør, men hun trodde jeg mente at jeg ville søke om høyere AAP i måneden. Ja, ja. 

Anonymkode: 6bd05...0dd

Ikke søk om ufør før du har fått klarsignal fra saksbehandler på NAV. Ellers kan du risikere å miste AAP.

Anonymkode: 41b1c...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte bare ut søknadsskjemaet, skrev en egenerklæring og innhentet spesialisterklæring fra legehold. Så skrev psykologen min en ærklæring, hvorpå det ble send til NAV. Jeg kan ikke huske at jeg snakket med noen saksbehandler i denne prosessen. Jeg hadde riktig nok "gått gradene" yrkesrettet atføring,, rehabiliteringspenger, tidsbegrenset uføre - som nå sorterer under AAP alt i hop. Tidsbegrenset uføre har jeg det på at DPS ordnet for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært gjennom tilstrekkelig utredning/behandling og arbeidsutprøving? I mitt tilfelle var det saksbehandler som foreslo å søke ufør, og hun måtte skrive en endelig rapport om vurdering av arbeidsevne og sende saken min videre (?) før jeg kunne sende søknaden. Så jeg ventet på beskjed fra henne før jeg søkte, sånn at alt var klart. 

Anonymkode: 9c776...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk tilsendt i posten fra nav beskjed om å møte opp hos legen, og skrive under på uføre søknad. Uten att jeg selv var involvert i avgjørelsen. Dette er riktignok lenge siden. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor de gjorde det, men det var jo bra for da slapp jeg gå på sosialen.

Anonymkode: f9e9e...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tilsendt i posten fra nav beskjed om å møte opp hos legen, og skrive under på uføre søknad. Uten att jeg selv var involvert i avgjørelsen. Dette er riktignok lenge siden. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor de gjorde det,

Var du frisk nok til å jobbe?

Anonymkode: 41b1c...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var du frisk nok til å jobbe?

Anonymkode: 41b1c...617

Nei, jeg var psykotisk.

Anonymkode: f9e9e...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til att jeg aldri har skjønt hvorfor er att jeg hadde ikke kontakt med helsevesenet eller noen, andre en sosialen. Så lurte på hvor de fikk info fra, om att jeg ikke var arbeidsdyktig.

Anonymkode: f9e9e...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lurte på hvor de fikk info fra, om att jeg ikke var arbeidsdyktig.

Anonymkode: f9e9e...908

Hvordan gikk jobbsøkingen etc da?

Mulig du var så "borte" at de merket det når du snakket med dem at det ikke var noe håp for å fungere i arbeidslivet, og at du ikke responderte bra på "hjelpen" antar jeg siden du sier du ikke hadde kontakt med helsevesenet. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor de gjorde det, men det var jo bra for da slapp jeg gå på sosialen.

Anonymkode: f9e9e...908

Grunnen til at de var så gira på å bli kvitt deg der på sosialen kan nok handle om forskjellige ting, siden du var psykotisk kan de ansatte ha opplevd det ubehagelig å ha deg der, utrygt (nå snakker jeg på generelt grunnlag vet ikke hvordan du er/var da), et annet moment er at penger til sosialhjelp betales av det lokale budsjettet, så sosialkontoret ønsker å bli kvitt så mange som mulig for å spare penger, når de da ser en person uten håp for å få seg jobb og som kvalifiserer for ufør, så er de behjelpelige med å få til den overgangen så fort som mulig for da sparer de penger.

Anonymkode: ffd50...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...