Gå til innhold

Leiekontrakt i begges navn eller en av dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

19 minutter siden, Lillemus skrev:

Han vil gjerne bo der, men ansvar vil han ikke påta seg... Ved å gå med på dette gjør du det veldig lettvint for ham. Særlig siden du er den med minst penger. 

Jeg må ta lån til depositum. Og jeg har nok lån. Jeg må sikkert uansett flytte før eller siden fordi jeg leier. Men jeg leier en billig leilighet. Og det er en trygghet i å bli her inntil jeg har gode løsninger som jeg kan vinne på. 

Men nå har han sagt seg villig til å undertegne eventuelt kontrakt selv om han er redd å ta på seg ansvar for leiligheten når han er så mye bortreist.  Jeg er nødt til å ha ordnede forhold slik at jeg ikke risikerer å havne i økonomisk trøbbel. Jeg kan ikke undertegne en kontrakt på leilighet med kun mitt navn på 16 000 kroner når jeg tjener 15 000 til 16 000 kroner foreks? . Hva om han stikker? Jeg fortalte dette til han. Han forsto det. Og gikk dermed med på å skrive under. Men vi skal ha en samtale om avtaler og økonomi når han er hjemme fra Nordsjøen. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, laban skrev:

Dere trenger vel ikke bruke advokat hvis ingen av dere eier noe særlig. Men dere må sette dere inn i de typiske problemstillingene. Les for eksempel her: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/slik-skriver-du-samboeravtale/

Ingen av oss eier noe særlig av eiendeler. Jeg har vært samboer før. Begges navn sto på kontrakten men vi hadde aldri noen samboeravtale. Men jeg husker at mange advarte oss men vi kom aldri i problemer. Ved bruddet fordelte vi alt rettferdig.  

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, laban skrev:

Dere trenger vel ikke bruke advokat hvis ingen av dere eier noe særlig. Men dere må sette dere inn i de typiske problemstillingene. Les for eksempel her: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/slik-skriver-du-samboeravtale/

Takk for linken. Skal lese. Jeg regner med at forholdet skal vare livet ut, men det er så mange forhold som ryker at jeg kan ikke gamble på noe. Alt må være ryddig og tryggt slik at jeg ikke kommer i økonomiske problemer om forholdet ryker. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg husker at mange advarte oss men vi kom aldri i problemer. Ved bruddet fordelte vi alt rettferdig.  

Man trenger verken forsikringer eller avtaler så lenge alt går på skinner. Men de er greie å ha den dagen det skjer noe man ikke har regnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, laban skrev:

Man trenger verken forsikringer eller avtaler så lenge alt går på skinner. Men de er greie å ha den dagen det skjer noe man ikke har regnet med.

Men dere er enig i at begge må underskrive på kontrakten for hva om han ikke betaler sin del av utgiftene.. Og jeg kan ikke klare å betale hele inntekten min til leie.. så jeg må vente til han er tilbake igjen fra sjøen før vi kan undertegne en avtale. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, laban skrev:

Man trenger verken forsikringer eller avtaler så lenge alt går på skinner. Men de er greie å ha den dagen det skjer noe man ikke har regnet med.

Enkelte i familien min sier at jeg kan bare undertegne og stole på han. Men i en slik kontrakt så må begge underskrive for ellers blir jeg den sårbare part.  

Vi har ikke mye eiendeler. Han har en bil. Det er det eneste. Ellers har vi noen gamle møbler. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere er enig i at begge må underskrive på kontrakten for hva om han ikke betaler sin del av utgiftene.. Og jeg kan ikke klare å betale hele inntekten min til leie.. så jeg må vente til han er tilbake igjen fra sjøen før vi kan undertegne en avtale. 

Jada, la nå dette ta den tiden det tar. Ikke gjør noe forhastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, laban skrev:

Jada, la nå dette ta den tiden det tar. Ikke gjør noe forhastet.

Enig. Jeg ser at jeg har kontroll på linken når jeg bor alene men man kan fort miste den om man kommer i en uheldig situasjon. Derfor er det lurt å ikke gjøre noe forhastet. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte i familien min sier at jeg kan bare undertegne og stole på han.

Selvfølgelig kan du det, de kjenner sikkert både ham og deg godt nok til å vite at det aldri vil oppstå noen konflikt...

Bruk vettet ditt nå. Har ikke du lest noen hundre historier på Kvinneguiden om hvor lett det er å havne i trøbbel på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, laban skrev:

Selvfølgelig kan du det, de kjenner sikkert både ham og deg godt nok til å vite at det aldri vil oppstå noen konflikt...

Bruk vettet ditt nå. Har ikke du lest noen hundre historier på Kvinneguiden om hvor lett det er å havne i trøbbel på den måten?

Jepp jeg har lest om kvinner/ menn som trodde de hadde funnet verdens mest troverdige partner men havnet med 700 000 i forbruksgjeld pga partneren satt dem i knipe. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, laban skrev:

Selvfølgelig kan du det, de kjenner sikkert både ham og deg godt nok til å vite at det aldri vil oppstå noen konflikt...

Bruk vettet ditt nå. Har ikke du lest noen hundre historier på Kvinneguiden om hvor lett det er å havne i trøbbel på den måten?

https://www.nettavisen.no/na24/carina-trodde-hun-traff-drommetypen-pa-tinder-na-har-hun-700000-kroner-i-gjeld/3423381582.html

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og her: https://www.tv2.no/a/10258162/ 

Så det er folk som blir lurt. Jeg tror min kjæreste har gode hensikter, og aldri ville laget problemer for meg, men man vet aldri. Så lurt å ha papirer på stell. 

Anonymkode: 960f7...a70

Det er ingen her som har grunn til å tro at han lurer deg. Men det kan godt hende dere har helt ulike tanker om hvordan samboerskapet skal ordnes og finansieres. Også mellom ærlige mennesker som er glade i hverandre kan fort oppstå misforståelser når det gjelder økonomi. Derfor er det greit med avtaler hvor en blant annet nedfeller hvordan leiekostnader, levekostnader og evt. annet skal fordeles, og en bør også inkludere hva som skjer med blant annet leilighet og husleie ved et eventuelt brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Det er ingen her som har grunn til å tro at han lurer deg. Men det kan godt hende dere har helt ulike tanker om hvordan samboerskapet skal ordnes og finansieres. Også mellom ærlige mennesker som er glade i hverandre kan fort oppstå misforståelser når det gjelder økonomi. Derfor er det greit med avtaler hvor en blant annet nedfeller hvordan leiekostnader, levekostnader og evt. annet skal fordeles, og en bør også inkludere hva som skjer med blant annet leilighet og husleie ved et eventuelt brudd.

Jeg tror ikke at han lurer meg. Har ingen grunner til å tro det. Han er veldig snill, ryddig, og har alt på stell i livet sitt. Det er mitt inntrykk, men selv om jeg stoler 100 prosent på han, så er det uansett viktig å ha papirer og alt i orden slik at jeg er sikker på at det ikke kan bli en smell for noen av oss ved et eventuellt brudd. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte i familien min sier at jeg kan bare undertegne og stole på han. Men i en slik kontrakt så må begge underskrive for ellers blir jeg den sårbare part.  

Vi har ikke mye eiendeler. Han har en bil. Det er det eneste. Ellers har vi noen gamle møbler. 

Anonymkode: 960f7...a70

Jeg hadde ventet til han kommer på land igjen og så underskrevet sammen. Og utformet en solid samboerkontrakt samtidig. Det er vel ingen som tenker at "dette forholdet varer bare i 7 år til" når man er forholdsvis nyforelsket, men dessverre er det alt for mange historier som viser at det er lurt å gardere seg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde ventet til han kommer på land igjen og så underskrevet sammen. Og utformet en solid samboerkontrakt samtidig. Det er vel ingen som tenker at "dette forholdet varer bare i 7 år til" når man er forholdsvis nyforelsket, men dessverre er det alt for mange historier som viser at det er lurt å gardere seg uansett.

I mitt hode så er dette min siste og største forelskelse i livet mitt. Så jeg håper på at det varer livet ut. Han er en fantastisk mann på alle måter. Men jeg må allikevel vente til han er hjemme igjen, og ikke fikse leilighet på egen hånd. Jeg må ha hans signatur, og vi må sette oss ned i ro å prate sammen. Er veldig vanskelig å prate sammen og fikse alt dette når han er en måned på sjøen. Viktig å vente. Er enig i det. 

Anonymkode: 960f7...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke at han lurer meg.  

Anonymkode: 960f7...a70

Det er jo akkurat det jeg sier; det er det ikke grunnlag for å tro, og det er er ikke grunnet mistanke om dét at man må ha en avtale.

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men selv om jeg stoler 100 prosent på han, så er det uansett viktig å ha papirer og alt i orden slik at jeg er sikker på at det ikke kan bli en smell for noen av oss ved et eventuellt brudd. 

Anonymkode: 960f7...a70

Viktig med avtale ved brudd, men ikke bare da. Ting du har skrevet tidligere tyder på at dere ikke kommuniserer så godt vedrørende økonomi, og jeg blir (som sagt) ikke forundret om dere har ulike forventninger til hvordan kostnader skal fordeles også mens dere bor sammen, kfr. mitt innlegg over.  Å sette dere ned å lage en detaljert oversikt og fordeling kan være en nyttig gjennomgang som forhindrer senere konflikter, og altså ikke bare med tanke på et eventuelt brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er en fantastisk mann på alle måter.

Du har skrevet en del her om kulturforskjeller. Husk på at to som har forskjellig bakgrunn, også kan ha litt forskjellige tanker om hva som er det naturlige / "normale" når man flytter sammen, enten det handler om kjønnsroller / arbeidsfordeling, økonomi, forhold rundt barn som ikke er felles, osv. Dette trenger ikke å føre til noen store konflikter, men husk på at det som én av dere tenker på som "det vanlige", ikke nødvendigvis er like selvsagt for den andre.

Jeg har skrevet til deg før at det er kommunikasjonen dere imellom som bekymrer meg mest. I tiden som kommer blir den alfa og omega i mine øyne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...