Gå til innhold

Helsebyråkrati og sprø overraskelser


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

I januar var jeg hos nevrologen min for oppfølging av nevropati, som er temmelig smertefullt. Planen var grei den. Forsøke Lyrica, etter at Neurontin feilet. Så nevrologen som er privat avtalespesialist (med bemerkelsesverdig god peiling på faget sitt) sendte søknad til Helfo om refusjon. Greit. Det fikk nå ta sin tid, så jeg tok ut på hvit resept og fikk en spesifisert kvittering så jeg kan søke refusjon. Så kommer det brev i posten der Helfo avslår søknaden. Begrunnelse: Den måtte komme fra fastlege eller tverrfaglig smerteklinikk - noe "legen Min Nevrolog" ikke sorterte under. For meg er ikke det vanskelig å ordne opp i, fastlegen min sender nok mer enn gjerne en ny søknad. Jeg synes dette er merkelig, for vanligvis ønskes jo spesialistkompetanse. Eksempelvis fotsenger, som jeg fikk anbefalt utredet av en høyst kompetent fotterapeut og deretter vurdert av ortopediingeniør - da må en eller annen legespesialist bekrefte. Er fastlegen liksom mer kompetent enn en nevrolog på nevropatisk smerte - som er en nevrologisk tilstand? Da kunne vel fastlegen kort og godt signert på skinner og fotsetnger også. Strengt tatt er det ortopediingeniøren som er fagpersonen som KAN dette her. Skal man søke rehabilitering eller behandlingsopphold ved institusjon, kan i prinsippet fastlege og private avtalespesialister søke. Men da må søknaden behandles av en særskilt vurderingsinstans, og således er det ikke noen garanti for å havne der man ønsker opphold. Søker derimot en spesialist ved sykehus, DA er saken en annen. Disse kan slik jeg har forstått det henvise direkte til de ulike stedene uten å måtte om denne vurderingsinstansen. HVA pokker´n er forskjellen på en privat avtalespesirlist og tilsvarende spesialist på sykehus? En avtalespesirlist som har kjent meg i 20 år ville uten tvil gjøre de beste vurderingene...

Man får seg noen overraskelser. Jeg hadde virkelig ikke ventet at fastlegen var god nok i en søknad om Lyrica. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe det er det som er så sprøtt. Oftest vil de jo at spesialister skal søke. Så det ble litt komisk nesten, da jeg fikk avslag med begrunnelsen jeg har nevnt. Det er neppe et problem å få ordnet opp i, etter som jeg har en grei fastlege :). Innlegget mitt var vel egentlig bare tenkt som en undring over et regelverk jeg synes er en smule uforutsigbart. Jeg tror nevrologen min ville ledd godt om han hadde sett teksten i det avslaget. Men jeg synes av og til litt synd på fastlegene. Det blir mye papirarbeid på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...