Gå til innhold

Dysfori/depresjon og Aduvanz


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bp2 og ADHD og har nettopp begynt på aduvanz igjen etter noen ukers pause. Da jeg gikk på aduvanz første gang gikk jeg også på lamictal, og hadde ingen bivirkninger. Jeg sluttet også på lamictal fordi jeg syntes at det virket litt for bra, og seponeringen var ikke i samråd med lege. Jeg har etter seponeringen vært litt opp og ned i stemningsleiet. Stort sett mild depresjon, med kortvarige episoder med moderat mot alvorlig depresjon. Jeg begynte på aduvanz for noen dager siden, og rundt  to, tre timer etter at jeg har tatt aduvanz opplever jeg noe som føles ut som alvorlig depresjon. Jeg blir veldig likegyldig og følelsene mine forsvinner, men jeg blir samtidig nedstemthet og får angst. Dette minner om det jeg opplever under alvorlig depresjon. Jeg mister matlysten, og vil bare legge meg i sengen og gråte. I tillegg til å få en veldig negativ tankegang. Har faktisk vært nødt til å gå hjem fra jobb på grunn av dette, fordi følelsen er så grusom at det føles ut som om jeg blir kvalt, og jeg kan begynne å gråte. Mister evnen til å fungere. Det er så ille at jeg er litt bekymret for min egen sikkerhet. På kvelden forsvinner denne depresjonsfølelsen igjen. Jeg tenker at det kan kanskje ha en sammenheng med aduvanz? Samtidig så blir depresjonene mine alltid mye lettere på kvelden, så jeg kan egentlig ikke være helt sikker. Det er kanskje en liten mulighet for at det er tilfeldig, men jeg tviler. Jeg føler meg selvsagt også deprimert når jeg våkner om morgenen, men det blir verre to-tre timer senere. Noe jeg ikke føler at er helt typisk for depresjon... Kan det være en bivirkning av aduvanz, som lamictal tidligere beskyttet meg mot? Eller er det mulig at det bare er tilfeldig? Jeg er tross alt ganske klassisk bp med brått startende og sluttende depresjoner. Jeg tenker at jeg kanskje heller burde blitt hypoman av sentralstimulerende når jeg har bp? Eller er det også vanlig å bli deprimert av det når man har bp? 

Er det sannsynlig at dette er en bivirkning? Jeg er under opptrapping og bør kanskje ikke la være å ta aduvanz for å sjekke? Samtidig så må jeg gjøre noe så fort som mulig hvis dette ikke er en bivirkning. Er ikke lett dette her med medikamenter og komorbide lidelser... 

Anonymkode: 56963...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fortsetter under...

HennesnaturligeHøyhet

Akkurat det du beskriver der, er mine erfaringer med Aduvanz også.  5 timer etter inntak fikk jeg økt puls og hvis jeg var sosial eller noe annet ytre stimuli, så fikk jeg angsanfall ute av en annen verden. Jeg vsr likeglad hele dagen og smånervøs, men allikevel rolig pga den hadde god effekt på min ADHD uro. Også som deg, så kvilnet jeg til på kvelden igjen, ble glad og fikk masse energi, uten at medisinen var ute av kroppen. Jeg har kun ADHD. Jeg droppet medisinene fordi jeg orket ikke ha det sånn. Nå savner jeg den gode effekten av Aduvanz (all tankekjør forsvant, kun 1 tanke i hodet samtidig, overspising ble stopp, selvtillitenøkte), men ikke bivirkningene 😮💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HennesnaturligeHøyhet skrev (12 timer siden):

Akkurat det du beskriver der, er mine erfaringer med Aduvanz også.  5 timer etter inntak fikk jeg økt puls og hvis jeg var sosial eller noe annet ytre stimuli, så fikk jeg angsanfall ute av en annen verden. Jeg vsr likeglad hele dagen og smånervøs, men allikevel rolig pga den hadde god effekt på min ADHD uro. Også som deg, så kvilnet jeg til på kvelden igjen, ble glad og fikk masse energi, uten at medisinen var ute av kroppen. Jeg har kun ADHD. Jeg droppet medisinene fordi jeg orket ikke ha det sånn. Nå savner jeg den gode effekten av Aduvanz (all tankekjør forsvant, kun 1 tanke i hodet samtidig, overspising ble stopp, selvtillitenøkte), men ikke bivirkningene 😮💨

Kan det være at dosen var for høy slik at du fikk bivirkninger? Har du tenkt på lisdeksamfetamin, hvor virkestoffet er bundet til en aminosyre slik at du mer får en depoteffekt, altså langsom frigjøring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...