Gå til innhold

ungdom med asperger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ungdom som har asperger syndrom.

Til nå har det meste gått bra, særlig i forhold til skole og utdanning. Men for noen uker siden ble ungdommen syk med influensa, det er over nå, men hn kommer ikke i gang med studier igjen. Ligger mye og virker deprimert, svarer bare "vet ikke" på alle spørsmål, hvis hn svarer i det hele tatt.

Jeg er bekymret, vet ikke hvor lenge jeg skal vente, vet heller ikke hva jeg skal gjøre, hvordan gripe det fatt, men er bekymret.

Hn sover dårlig, spiser, men spiser mindre, steller seg motvillig, virker veldig trist, men sier altså ikke hva det er, svarer bare, "vet ikke". Prøvd foreslå legetime, henvisning videre hvis hn trenger noen å snakke med, men dette vil hn ikke. Er normalt ganske grympy av personlighet, snakker lite, så jeg hadde ikke forventninger om at vedkommende ville gå til psykolog/psykiater, hn er ganske taus, og å snakke gjør hn lite til normalt også. Men om noen har noen råd om hvor lenge de ville latt en ungdom bare ligge sånn, ikke stå opp, ikke gå på forelesning, ikke gå på jobb så er jeg takknemlig.

 

 

 

Anonymkode: 45350...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være så enkelt som at influensaen ennå sitter i? Da jeg hadde kraftig influensa i fjor, tok det tre uker før jeg var helt frisk fra den. 

Anonymkode: 09342...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være så enkelt som at influensaen ennå sitter i? Da jeg hadde kraftig influensa i fjor, tok det tre uker før jeg var helt frisk fra den. 

Anonymkode: 09342...309

Ja det kan kanskje være det, får håpe det,  takk for svar.

Anonymkode: 45350...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Ungdom med asperger (voksne også, for den del) har ikke alltid så god kontakt med sin egen kropp. De kjenner nok at de ikke har det bra, men kan ikke alltid sette fingeren på hvorfor og hvordan, så når hn sier "vet ikke" så stemmer det sikkert. Og mange av oss vil bare være i fred når vi ikke er i form og vil absolutt ikke dulles med eller mases på. Det siste vi vil ha er oppmerksomhet når vi ikke er så bra. Jeg sier ikke at alle er sånn, men det stemmer i hvert fall på de fleste jeg kjenner med den diagnosen. Og mange har også lavere energinivå i utgangspunktet enn "folk flest", og trenger desto mer tid til å komme til hektene igjen etter å ha vært syke.

Så kanskje du skal se det an en stund til. Ikke snakk for mye om det som er vanskelig eller spør hvordan det går hele tiden. Prøv heller å finne på noe som kan lokke ungdommen forsiktig ut av dvalen på en positiv måte. Server mat som vanligvis er populær, uten å ha fokus på om den blir spist opp. Mat må de jo ha, om de skal bli friske igjen, men å få ta det med ro og flate helt ut en stund kan faktisk være nødvendig for å bli bra igjen. Jobb og skole haster ikke. Det er verre hvis hn møter opp og ikke klarer å henge med og få gjort det som er forventet. Komme seg opp og fungere som normalt hjemme må på plass først. 

Jeg forstår at du er bekymret, for all del, og jeg forstår deg godt. Jeg har opplevd dette selv som mor, men også med motsatt utgangspunkt, som den mutte ungen som "ikke er i form" og ikke vil snakke om det, men bare få være i fred til alt har gått seg til. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...