Gå til innhold

Kan du være så snill å hjelpe meg å tyde disse nivåene? Vært hos lege for infertilitet. 36år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 36år, håper fremdeles jeg kan få barn. Har to barn, 10 og 13 år. Vi ønsker oss et til.

Reiste til lege og tok prøver på syklusdsg 2 (Menstruasjonsdag 2 denne mnd)

Gynekologspesialisten tok innvendig ultralyd og sa at alt så veldig fint ut. Vi tok så blodprøver, som jeg fikk tilsendt resultater av på SMS.

Fikk derimot ingen direkte tolkning av svarene annet enn at alle nivåer er normale. 

Mine verdier var som følger:

AMH - 18

FSH - 10

Østradiol - 0,12

Testosteron - 0,7

TSH - 3,4

SHGB - 79

Prolaktin - 215

LH - 4

FT4 - 15,4

FSH - 10

Skal tilbake og ta ny prøve 21 dager inn i syklus.

Da skal det tas:

- Progesteron

Kan lese meg til hva hver enkelt ca står for, men å lese disse av kombinert kan jeg ikke.

Jeg har slitt noe med nattesvette, tok ut mirwena hormonspiral i desember, og har hatt to menstruasjoner etter det. Nattesvetten har nå forsvunnet så jeg undrer om det kan være hormonspiralen som forårsaket dette.

Menstruasjonene jeg har hatt har kommet ca akkurat når de skulle, og jeg har hatt både eggløsningsslim/kremere utflod rundt eggløsning.

Slik jeg føler det etter denne korte tiden (desember) virker kroppen til å være i nokså bra balanse/syklus allerede.

Jeg temper hver morgen ved hjelp av Pearly/fertilitetsmonotor som har tempefunksjin og har 26/27 syklusdager.

Legger i tillegg mine målinger inn i en app som heter Fertilityfriend.

La ved bilde av denne mnd syklus så langt.


Jeg er 36år, håper fremdeles jeg kan få barn. Reiste til lege og tok prøver på syklusdsg 2 og mine verdier var som følger:

AMH - 18

FSH - 10

Østradiol - 0,12

Testosteron - 0,7

TSH - 3,4

SHGB - 79

Prolaktin - 215

LH - 4

FT4 - 15,4

FSH - 10

Noen som kan lese disse?

Skal tilbake o g ta ny prøve 21 dager inn i syklus.

Da skal det tas:

- Progesteron

 

Kan lese meg til hva hver enkelt står for, men å lese disse av kombinert kan jeg ikke.

Årsaken til at jeg sjekker alt dette nå, er fordi jeg vil sikre meg at vi ikke bruker unødig tid på å prøve selv dersom vi trenger hjelp (IVF).

Da føler jeg det er bedre å starte prosessen så snart som mulig evt.

Håper du vil titte på dette og hjelpe meg😊

 

Hilsen meg

71CD1C52-EFC6-4C99-BCA9-AFCD30A43A27.jpeg

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Prøvene ser fine ut. AMH på 18 betyr at 'eggreserven' er bra. Østradiol og FSH sier også noe om eggstokkene, og disse prøvene er OK. De andre prøvene også OK. Temperaturregistrering må vurderes over en måned. Skriv svar på progesteron, så kan jeg vurdere den.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Mette:)

Når du sier at Østradiol og FSH er OK, betyr det at de kunne vært bedre? 

Spør da jeg er veldig nervøs for at fertiliteten min henger i en tynn tråd nå grunnet min høye alder.

Er annet spørsmål jeg har er når du mener jeg bør ta prøvene på progresteron?

Jeg har alltid hatt sykluser på 26 dager. Hadde det forrige måned og ser ut til å ha det denne mnd også.

Denne mnd hadde jeg som vanlig eggløsning på syklusdag 11, hvilket jeg har forstått er noe tidligere enn normalen (alikevel ikke unormalt).

Betyr det at jeg bør ta prøven to dager tidligere enn andre som har syklus på 28 dager?

Så vidt jeg vet heter det at en kvinne med 28dagers syklus skal ta Progesteron prøve på dag 21-22 i syklus.

Når bør da jeg som har syklus på 26 dager ta prøven?

Skal sende deg svar på prøven så snart jeg har det:) men hadde vært fint å høre din mening om når jeg bør ta den, på hvilken syklusdag altså:)

hilsen meg

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvilke dager man bør satse på samleie når man har tidlig eggløsning (dag 11).

Jeg målte temp i 2006 og 2009 også da jeg fikk mine to andre og husker veldig godt at jeg hadde tidlig eggløsning da også, samt syklus på 26/27 dager.

Hilsen meg

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Tusen takk for svar Mette:)

Når du sier at Østradiol og FSH er OK, betyr det at de kunne vært bedre? 

Svar: Det viktigste er at FSH og østradiol ikke viser høye verdier. Normalområdet er litt forskjellig ved de ulike laboratorier: FSH bør være under 12 og østradiol under 0,220

Spør da jeg er veldig nervøs for at fertiliteten min henger i en tynn tråd nå grunnet min høye alder.

Er annet spørsmål jeg har er når du mener jeg bør ta prøvene på progresteron?

Svar: en uke før du venter menstruasjon

Jeg har alltid hatt sykluser på 26 dager. Hadde det forrige måned og ser ut til å ha det denne mnd også.

Denne mnd hadde jeg som vanlig eggløsning på syklusdag 11, hvilket jeg har forstått er noe tidligere enn normalen (alikevel ikke unormalt).

Betyr det at jeg bør ta prøven to dager tidligere enn andre som har syklus på 28 dager?

Svar: se tidligere svar

Så vidt jeg vet heter det at en kvinne med 28dagers syklus skal ta Progesteron prøve på dag 21-22 i syklus.

Når bør da jeg som har syklus på 26 dager ta prøven?

Svar: se tidligere svar

Skal sende deg svar på prøven så snart jeg har det:) men hadde vært fint å høre din mening om når jeg bør ta den, på hvilken syklusdag altså:)

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke før menstruasjon - Ok.

Jeg skal ha menstruasjon lørdag 2 mars, bør jeg da ta prøven fredag 1 mars, eller mandag 4 mars?

Beklager mange spørsmål og tusen takk for svar:)

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du skal ha menstruasjon 2.mars, så er en uke før denne dagen lørdag  23.februar. Da tar du prøven enten 22.februar eller mandag 25.februar. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen, 

beklager at jeg surret litt med datoer i forrige svar, vet ikke helt hvor hodet var.

Jeg har nå tatt progesteron og fått svar.

Tok prøven fredag 22 februar, dag 19 i syklus. 

Progesteron = 15.

Jeg var hos lege i dag også og tok samme prøven igjen da jeg var usikker på om det var best å ta den på dag 19 eller som i dag ble dag 22. Den fra i dag har jeg ikke fått svar på enda.

Er 15 ok? Hva forteller det deg?

Mvh meg

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kan være til hjelp viser tempingen at jeg hadde eggløsning på dag 12 i syklus. Jeg har som regel 26/27 dagers sykluser.

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Progesteron på 30 er bra. Temperaturkurven viser tydelig øking i temperaturen 15.februar, men fallet omkring 20./21. februar kan jeg ikke forklare. Du får vel menstruasjon ganske snart?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, takk for svar:)

Jeg skal ha menstruasjon lørdag 2 mars, altså om 5 dager.

Hvorfor den faller vet ikke jeg heller for å være ærlig, men tror tiden man temper spiller inn også. 

I ukedagene tar jeg tempen kl 05:30, og i helgene blir det en god del senere - så tror det spiller litt inn.

Jeg har tempet i mange år, og det finnes i grunn inget mønster på det der slik jeg kan forstå.

Noen ganger faller den, selv om det blir graviditet. 

Alt tatt i betraktning her, så lurer jeg dog på om du ville sagt at jeg tilsynelatende er fertil tross min høye alder?

Har tatt alle tester jeg kan ta nå (tror jeg), og håper jo så inderlig vi kan være så heldige å få det til - til tross:)

Setter pris på at du tar deg tid til å svare meg:)

Hilsen meg

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Tusen takk.

Jeg har et spørsmål til.

Jeg har de siste 3 mnd opplevd følgende:

Jeg får menstruasjon, blør helt vanlig første dag. Så er det 1-2 dagers opphold i blødning for at det så kommer 1 dag med brun menstruasjon, ikke mye, men det som kommer er brunt.

Hva kan dette være?

Fjernet som sagt spiralen i desember og har hatt jevne stabile sykluser hittil. Temper og har eggløsning hver mnd og har som skrevet over tatt alle tester jeg kan ift fertilitet.

Alt tyder på at jeg er fruktbar og at alt ser normalt ut.

Lurer derfor på hva denne rare menstruasjonen kan bety/indikere?

Anonymkode: 039d2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...