Gå til innhold
AnonymBruker

Kan du være så snill å hjelpe meg å tyde disse nivåene? Vært hos lege for infertilitet. 36år.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 36år, håper fremdeles jeg kan få barn. Har to barn, 10 og 13 år. Vi ønsker oss et til.

Reiste til lege og tok prøver på syklusdsg 2 (Menstruasjonsdag 2 denne mnd)

Gynekologspesialisten tok innvendig ultralyd og sa at alt så veldig fint ut. Vi tok så blodprøver, som jeg fikk tilsendt resultater av på SMS.

Fikk derimot ingen direkte tolkning av svarene annet enn at alle nivåer er normale. 

Mine verdier var som følger:

AMH - 18

FSH - 10

Østradiol - 0,12

Testosteron - 0,7

TSH - 3,4

SHGB - 79

Prolaktin - 215

LH - 4

FT4 - 15,4

FSH - 10

Skal tilbake og ta ny prøve 21 dager inn i syklus.

Da skal det tas:

- Progesteron

Kan lese meg til hva hver enkelt ca står for, men å lese disse av kombinert kan jeg ikke.

Jeg har slitt noe med nattesvette, tok ut mirwena hormonspiral i desember, og har hatt to menstruasjoner etter det. Nattesvetten har nå forsvunnet så jeg undrer om det kan være hormonspiralen som forårsaket dette.

Menstruasjonene jeg har hatt har kommet ca akkurat når de skulle, og jeg har hatt både eggløsningsslim/kremere utflod rundt eggløsning.

Slik jeg føler det etter denne korte tiden (desember) virker kroppen til å være i nokså bra balanse/syklus allerede.

Jeg temper hver morgen ved hjelp av Pearly/fertilitetsmonotor som har tempefunksjin og har 26/27 syklusdager.

Legger i tillegg mine målinger inn i en app som heter Fertilityfriend.

La ved bilde av denne mnd syklus så langt.

Jeg er 36år, håper fremdeles jeg kan få barn. Reiste til lege og tok prøver på syklusdsg 2 og mine verdier var som følger:

AMH - 18

FSH - 10

Østradiol - 0,12

Testosteron - 0,7

TSH - 3,4

SHGB - 79

Prolaktin - 215

LH - 4

FT4 - 15,4

FSH - 10

Noen som kan lese disse?

Skal tilbake o g ta ny prøve 21 dager inn i syklus.

Da skal det tas:

- Progesteron

Kan lese meg til hva hver enkelt står for, men å lese disse av kombinert kan jeg ikke.

Årsaken til at jeg sjekker alt dette nå, er fordi jeg vil sikre meg at vi ikke bruker unødig tid på å prøve selv dersom vi trenger hjelp (IVF).

Da føler jeg det er bedre å starte prosessen så snart som mulig evt.

Håper du vil titte på dette og hjelpe meg😊

Hilsen meg

71CD1C52-EFC6-4C99-BCA9-AFCD30A43A27.jpeg

Anonymkode: 039d2...34a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Prøvene ser fine ut. AMH på 18 betyr at 'eggreserven' er bra. Østradiol og FSH sier også noe om eggstokkene, og disse prøvene er OK. De andre prøvene også OK. Temperaturregistrering må vurderes over en måned. Skriv svar på progesteron, så kan jeg vurdere den.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden