Gå til innhold

Når søker vi hjelp, bli gravid etter 40?


Bebba

Anbefalte innlegg

Hei 
 
Vi er et par på 43 og 50. Vårt yngste barn er 18 måneder, storesøsken er ungdommer. Vi ønsker et søsken som yngstemann kan vokse opp med. Vi innser at tiden er knapp og sjansene sikkert små. Vi vil likevel forsøke. 
 
Jeg har blitt veldig raskt gravid i alle mine svangerskap (2001, 2005, 2017). Etter sist fødsel brukte jeg p-stav en periode, men fikk regelmessig menstruasjon så fort jeg tok den ut. 
 
Jeg har aldri hatt PCO, endometeriose eller andre underlivsplager. Jeg var hos gynekolog i mai. Alt så bra ut da. Hun var mer opptatt av ammingen enn min alder med tanke på graviditet. Men på den tiden var vi ikke aktive prøvere. Mine to yngste barn har blitt forløst med akutt keisersnitt, men alt gikk fint etterpå.
 
Syklusene mine har blitt en dag lengre de tre siste gangene: 29, 30, 31.
 
Jeg har lengre folikkelfase enn lutealfase (målt med eggløsningstest, tydelig slim og el.smerter, ikke tempet);
- 15. nov mens, 1. des eggløsning 
- 14. des mens, 31. des eggløsning
- 13. jan mens, 31. jan eggløsning
- 13. febr mens
 
Jeg har i to sykluser målt hormonnivåene mine en uke etter eggløsning: Verdiene har vært slik:
 
4/12: LH: 5,8, FSH: 2, Østradiol: 0,42, prog: 62, prolaktin; 70
 
6/2: LH: 9,8, FSH: 2, østradiol: 0,48, prog: 33
 
Hvordan ser disse verdiene ut i med tanke på min evne til å bli gravid?
 
Hva betyr det at f.fasen er litt lengre enn l.fasen?
 
Siden oktober har vi hatt sex rundt eggløsning hver måned. Siden jeg ikke har blitt gravid, lurer jeg på når vi bør søke hjelp og hva som kan gjøres?
 
På forhånd tusen takk for svar💗
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Bebba skrev:
Hei 
 
Vi er et par på 43 og 50. Vårt yngste barn er 18 måneder, storesøsken er ungdommer. Vi ønsker et søsken som yngstemann kan vokse opp med. Vi innser at tiden er knapp og sjansene sikkert små. Vi vil likevel forsøke. 
 
Jeg har blitt veldig raskt gravid i alle mine svangerskap (2001, 2005, 2017). Etter sist fødsel brukte jeg p-stav en periode, men fikk regelmessig menstruasjon så fort jeg tok den ut. 
 
Jeg har aldri hatt PCO, endometeriose eller andre underlivsplager. Jeg var hos gynekolog i mai. Alt så bra ut da. Hun var mer opptatt av ammingen enn min alder med tanke på graviditet. Men på den tiden var vi ikke aktive prøvere. Mine to yngste barn har blitt forløst med akutt keisersnitt, men alt gikk fint etterpå.
 
Syklusene mine har blitt en dag lengre de tre siste gangene: 29, 30, 31.
 
Jeg har lengre folikkelfase enn lutealfase (målt med eggløsningstest, tydelig slim og el.smerter, ikke tempet);
- 15. nov mens, 1. des eggløsning 
- 14. des mens, 31. des eggløsning
- 13. jan mens, 31. jan eggløsning
- 13. febr mens
 
Jeg har i to sykluser målt hormonnivåene mine en uke etter eggløsning: Verdiene har vært slik:
 
4/12: LH: 5,8, FSH: 2, Østradiol: 0,42, prog: 62, prolaktin; 70
 
6/2: LH: 9,8, FSH: 2, østradiol: 0,48, prog: 33
 
Hvordan ser disse verdiene ut i med tanke på min evne til å bli gravid?
 
Hva betyr det at f.fasen er litt lengre enn l.fasen?
 
Siden oktober har vi hatt sex rundt eggløsning hver måned. Siden jeg ikke har blitt gravid, lurer jeg på når vi bør søke hjelp og hva som kan gjøres?
 
På forhånd tusen takk for svar💗
 
 
 
 

Ikke noe faglig svar fra meg, utover at aldersgrensen for hjelp fra det offentlige nå er 38 år. Men det finnes jo muligheter i det private, om dere behøver hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Bebba skrev:

Vet du om detgjelder i forhold til prøverør, eller all hjelp. Gyn. undersøkelser, hormonbehandling ol 😊

Når man fyller 44 får man heller ikke ivf privat i Norge. Prøver og div undersøkelser kan private i Norge likevel ofte være behjelpelige med i forbindelse med ivf i utlandet.

Anonymkode: ff6ac...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Progesteronverdiene viser at det har vært eggløsning, og det er selvsagt en betingelse for å kunne bli gravid. Med alderen er det vanlig at follikkelfasen blir kortere. At den blir lengre spiller ikke noen rolle, så lenge det er eggløsning. Den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt.

I din alder er den månedlige sjanse for graviditet under 5 %. IVF er ingen effektiv behandling når det dreier seg om høy alder, da er det ofte best å la naturen gå sin gang og håpe det kommer et godt egg som lar seg befrukte.

Du kan be om måling av hormonet AMH (anti Müllers hormon) som er en viktig markør for 'eggreserven'.

Hvis det har gått et halvt år uten resultat, kan dere be om henvisning til gynekolog, men hvis det 'kun' er alderen som gjør seg gjeldende, så er det ikke mye å tilby av behandling.

Men med tålmodighet kan det gå bra. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Er ikke så sikker, men jeg anbefaler dere å søke til et infertilitetssenter, kanskje privat, for å få skikkelig undersøkelse og råd om behandling eller observasjon. Lykke til. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...