Gå til innhold

Dissosiasjon Kupton kan du forklare


Betti 11

Anbefalte innlegg

Av og til har jeg det, når jeg er veldig redd, forbanna eller sliten. Det varer ett par minutt kanskje. Det vanskelig å bedømme. Jeg er borte og tenker ingenting. Store tomhet. Hva hvis jeg bli påkjørt når det skjer? Kan det komme fra Lyrica? Det er et stor tema tror jeg. Kan du forklare litt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg ser det, kommer dissosiasjon når sterke (negative) følelser vekkes. Kan du prøve å gjenskape hva som skjedde/hva du tekte på like før disse anfallene kommer? Det skyldes ikke Lyrica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts, men jeg sliter med det samme (dissosiering) og jeg vet hva det kommer av, men jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg videre i forløpet. Er det traumeterapi, annen terapi, medisiner eller noe annet jeg kan gjøre for å bli bedre? Det er skremmende og det ødelegger livet mitt.

Anonymkode: ba17f...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Slik jeg ser det, kommer dissosiasjon når sterke (negative) følelser vekkes. Kan du prøve å gjenskape hva som skjedde/hva du tekte på like før disse anfallene kommer? Det skyldes ikke Lyrica.

Jeg ble forbanna og tenkte på en person og hvor urettferdig vedkommende hadde vart. Den andre gangen hadde jeg veldig sterk angst og tenkte på å gjøre meg usynlig. Av og til er jeg så sliten og ønsker meg å sove litt. Ofte skjer det når jeg mister konsentrasjonen feks. ved en samtale. Jeg tenker da ingenting og dupper av for en liten tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samtaler med sykepleier. Hun gjør det med kognitiv terapi og abc modellen. Det hjelper ikke. Nå er jeg ikke klokere. Så håper jeg å få en møte sammen med fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2019 den 23.16, Betti 11 skrev:

Av og til har jeg det, når jeg er veldig redd, forbanna eller sliten. Det varer ett par minutt kanskje. Det vanskelig å bedømme. Jeg er borte og tenker ingenting. Store tomhet. Hva hvis jeg bli påkjørt når det skjer? Kan det komme fra Lyrica? Det er et stor tema tror jeg. Kan du forklare litt om det?

Dissosiasjon er ikke medikamentpåvirket, men skyldes følelser. Jeg har lært en øvelse av min psykolog som også finnes i boken "Traumerelatert dissosiasjon" som går ut på at du skal fokusere på ting her og nå i virkeligheten. Det går på sansene syn, fysisk sans, hørsel, smak, lukt osv. Man skal f.eks. bruke svært god tid på å fokusere på noe man ser i rommet, som å studere farge, størrelse, fasong, konsistens osv.

Disse øvelsene finnes det flere utgaver av. Jeg tror kanskje det finnes en versjon i boken "Tilbake til nåtid" til Modum Bad også som er litt lettere håndgripelig enn den første boken jeg henviste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Eva Sofie skrev:

Dissosiasjon er ikke medikamentpåvirket, men skyldes følelser. Jeg har lært en øvelse av min psykolog som også finnes i boken "Traumerelatert dissosiasjon" som går ut på at du skal fokusere på ting her og nå i virkeligheten. Det går på sansene syn, fysisk sans, hørsel, smak, lukt osv. Man skal f.eks. bruke svært god tid på å fokusere på noe man ser i rommet, som å studere farge, størrelse, fasong, konsistens osv.

Disse øvelsene finnes det flere utgaver av. Jeg tror kanskje det finnes en versjon i boken "Tilbake til nåtid" til Modum Bad også som er litt lettere håndgripelig enn den første boken jeg henviste til.

Tusen Takk. Jeg skal informere meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...