Gå til innhold

Tips for å "defuse" et angstanfall/panikkanfall


mariusg

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips for å "defuse" eller unngå et angstanfall/panikkanfall du kjenner kommer? Hva skal man gjøre nor man føler at det kommer ett angstanfall/panikkanfall? Jeg har brukt musikk eller en Youtube video for å få tankene vekk, men som oftest virker ikke dette og jeg kommer inn i panikken. Jeg holder på å skifte SSRI så får lett panikkanfall 😕 Jeg får di som oftest om natten, jeg våkner uten grunn får fort et anfall noen sekunder etter jeg våkner. Jeg vet benzo virker vis jeg tar før jeg legger meg, men vill ikke bruke benzo uten at det er virkelig NØD. Minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg våkner også i perioder ofte opp av panikkanfall om natta. (Det er da de fleste av mine panikkanfall kommer) Det er grusomt, fordi man blir bare kastet rett inn i det, så forstår hvordan du har det. I en periode googlet jeg og leste mye om det. Kunnskap har hjulpet meg. Jeg vet at det som skjer ikke er farlig, "bare" ubehagelig osv. Det som har hjulpet meg mest er at jeg leste et sted at panikkanfall ikke varer lenge og går over av seg selv etter ca/ max 10 min. Så da sitter jeg rett og "teller ned". Det er jo litt skummelt, for tenk om det ikke går over... da eskalerer jo panikken. Men det har funket, faktisk. Det som kan ha skjedd, er at det har kommet en ny runde, men da er det å fortsette på samme måte. Før jeg catchet dette, kunne panikkanfallet vare i det "uendelige" (som regel til en sobril el som jeg tok i nøden begynte å virke). En annen ting er pust. For meg funket ikke dype, lange, rolige pust som oftest blir anbefalt, det trigget bare hyperventilering. For meg funker en teknikk jeg har lært på yoga som går ut på å holde pusten en del. Og klarer man dette en gang, så får man jo troen på å mestre det, og det hjelper selvfølgelig også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...