Gå til innhold

Endometrial ablasjon


Ønskerbarn1981

Anbefalte innlegg

Ønskerbarn1981

Hei ! 

Jeg er ei 37 år gammel dame som har gjort mitt livs største tabbe da jeg for 6 år siden fjernet livmorslimhinnen min ettersom jeg hadde fått to barn i tyve årene og slet med kraftige menstrasjonsblødninger etter jeg fylte 30 år. Jeg trodde ikke jeg ville ha flere barn. Og siden jeg vat gift med en mann som ikke kunne få flere barn pga kreft i testikkelene så var det ikke noe mening for meg å blø hver måned. Det var så mye blødning at det gikk igjennom klærne mine og jeg måtte bytte bind/tamponger nesten hver time. 

Kort tid jeg tok operasjonen skjedde det utenkelige, jeg ble skilt. Og kort tid etterpå møtte jeg en ny mann som ikke har barn. 

Jeg var ærlig med han fra starten av at jeg ikke kunne få barn. Nå har vi vært sammen i 3 år og ønske om et felles barn står veldig høyt. 

Jeg har vært i kontakt med en klinikk i USA som skriver til meg at et svangerskap etter en slik operasjon er mulig og da  klarer jeg ikke å gi opp håpet. 

Nå menstruerer jeg 4 dager, syklusen er 28 dager og den kommer på dagen den skal, blødningene er ganske kraftige og jeg må skifte flere ganger om dagen. Slik var det ikke i begynnelsen etter operasjonen.  Dette gir meg et håp, et håp om at en dag vil bli vår tur til å få et barn. Da jeg var i tyveårene og fikk barna mine var ikke livet mitt så godt som det er nå. Jeg føler at vi har så mye godt å gi til et barn om vi fikk vårt største ønske oppfylt. 

Er der en sjanse for at vi kan få det til ? Jeg har lest at et svangerskap etter fjerning av livmorslimhinne er kontroversielt og kan by på problemer. Der er risk for prematur fødsel og at det kan komme komplikasjoner. Men nå som jeg har lest mange artikler om at det faktisk kan gå bra så klarer jeg ikke å miste håpet. 

Hvis det er mulig å få det til. Hvor kan jeg henvende meg for hjelp. Er der noen i Norge som vil kunne hjelpe meg ?  Det ble en veldig dyrekjøpt erfaring og jeg føler meg så dum som tok den operasjonen.  Jeg skammer meg veldig over at jeg ikke tenkte lenger enn nesetippen og at jeg ikke tenkte på at jeg faktisk kunne bli skilt. 

Jeg er evig takknemlig for ditt svar. 

Hilsen ei med et lite håp om babylykke. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke si så mye annet enn at det med de regelmessige blødninger, du har, er et håp om at det er så mye livmorslimhinne tilbake at graviditet er mulig. Men så må jeg dessverre tilføye at det er stor risiko for abort, og for de som fortsetter graviditeten er det øket risiko for for tidlig fødsel og komplikasjoner som f.eks. fastsittende morkake. Jeg vet ikke om noen i Norge som kan tilby deg behandling, og jeg har ikke lest om behandlingsmetoder som kan bedre forholdene i livmoren. Du kan evt. henvende deg til det sykehuset som utførte ablasjonen for å få et råd.

Så noe stort håp kan jeg ikke gi. I tillegg er du nå i en alder hvor fruktbarheten reduseres. Med hormonprøver kan man vurdere 'eggreserven', det er med AMH (og evt. FSH og østradiol målt tidlig i syklus).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...