Gå til innhold

Rasisme og antirasisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enkelte har litt å svare for. De svarer vel på Stortinget indirekte og direkte på tema i disse dager.

Anonymkode: 0100c...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel... det er et minefelt det temaet der..... vær forsiktig :) 

Alle har litt biaser her og der (inklusive lærern din, studier viser at f.eks navnet på eleven påvirker hvilken score eleven får på prøver. Er lærern din en rasist og bør straffes? Ingen nazister i våre klasserom !!!! hehe ;) )

Det er lite en reellt sett får gjort i samfunnet med slikt, hovedfokuset bør være som det er i Norge med forbud mot statlig "bias" (eller det var ihvertfall det før en kom med "positiv" diskriminering prosjektet, aka "positiv" rasisme aka rasisme mot hvite/menn)

Altså vi må som samfunn sørge for at alle har like lover og regler å forholde oss til iforhold til samfunnet, ikke en lov for hvite en lov for svarte f.eks

På individnivå må vi nok dessverre leve med at folk har biaser, genmodifisering kan evt løse det i fremtiden men det er jo et minefelt det også

Biasene kommer fra evolusjonen, vi var aper.. vi hadde begrenset med informasjon og må ta de beste valg gitt at vi vet egentlig ingenting, da har en enkelte trekk og f.eks folk som fremstår "lik en selv" stoler en mer på i snitt, det var en fordel for apene tydeligvis, men vårt samfunn er annerledes og mye av biasene er nok lite hensiktsmessige men vi kan ikke bare endre genene våre fordi de passer dårlig, vi må lage et samfunn hvor våre dårlige egenskaper ikke fører til dårlig politikk. Lik lov for alle er et viktig steg i den retningen, man kan ikke favoriserer "en selv og sin gruppe" på bekostning av andre. Det er meget farlig tror jeg å la slikt foregå. Dagens feminister er et eksempel på slikt, meget farlig, de ønsker ikke likestilling men særegne lover for "sin gruppe" ikke "likestilling og like lover for alle", og mediene lar dem slippe unna med slikt, fordi mediene har også sine biaser som i stor grad samsvarer med feministenes biaser. Ikke bra

 

Jeg ville valgt et annet tema, dette er veldig farlig å diskutere :) 

Lykke til

 

Anonymkode: b8173...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel vel... det er et minefelt det temaet der..... vær forsiktig :) 

Alle har litt biaser her og der (inklusive lærern din, studier viser at f.eks navnet på eleven påvirker hvilken score eleven får på prøver. Er lærern din en rasist og bør straffes? Ingen nazister i våre klasserom !!!! hehe ;) )

Det er lite en reellt sett får gjort i samfunnet med slikt, hovedfokuset bør være som det er i Norge med forbud mot statlig "bias" (eller det var ihvertfall det før en kom med "positiv" diskriminering prosjektet, aka "positiv" rasisme aka rasisme mot hvite/menn)

Altså vi må som samfunn sørge for at alle har like lover og regler å forholde oss til iforhold til samfunnet, ikke en lov for hvite en lov for svarte f.eks

På individnivå må vi nok dessverre leve med at folk har biaser, genmodifisering kan evt løse det i fremtiden men det er jo et minefelt det også

Biasene kommer fra evolusjonen, vi var aper.. vi hadde begrenset med informasjon og må ta de beste valg gitt at vi vet egentlig ingenting, da har en enkelte trekk og f.eks folk som fremstår "lik en selv" stoler en mer på i snitt, det var en fordel for apene tydeligvis, men vårt samfunn er annerledes og mye av biasene er nok lite hensiktsmessige men vi kan ikke bare endre genene våre fordi de passer dårlig, vi må lage et samfunn hvor våre dårlige egenskaper ikke fører til dårlig politikk. Lik lov for alle er et viktig steg i den retningen, man kan ikke favoriserer "en selv og sin gruppe" på bekostning av andre. Det er meget farlig tror jeg å la slikt foregå. Dagens feminister er et eksempel på slikt, meget farlig, de ønsker ikke likestilling men særegne lover for "sin gruppe" ikke "likestilling og like lover for alle", og mediene lar dem slippe unna med slikt, fordi mediene har også sine biaser som i stor grad samsvarer med feministenes biaser. Ikke bra

 

Jeg ville valgt et annet tema, dette er veldig farlig å diskutere :) 

Lykke til

 

Anonymkode: b8173...92d

Takk for svar, men hva får deg til å tro at jeg er elev/student som har valgt dette som tema?

Anonymkode: 5d7db...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker har gjennomgående lite positive siktemål i alt de gjør i begge leire synes jeg. Enkelte har bare litt for mye av alt kanskje. Ellers er vi mennesker ikke så forskjellig tror jeg.😊

Anonymkode: 0100c...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men hva får deg til å tro at jeg er elev/student som har valgt dette som tema?

Anonymkode: 5d7db...7c2

Min bias mot psykiatriske pasienter som er hovedbrukergruppen på dette forumet er at de muligens ikke har den mest logiske sanne forståelsen av virkeligheten og dermed er noe tvilsomme å hente vitenskapelige fakta fra :P 

Min bias mot folk som spør psykiatriske pasienter om hjelp til fakta om et tema må være litt ungdommelig naivitet og typisk en ung skoleelev  :P 

men biaser stemmer jo ikke alltid da, det kan jo være et problem det er vel hele temaet. Kaster jobbsøknaden til en med innvandrernavn i søpla fordi jeg har en bias som studiene viser at folk gjør i stor grad... selv om grunnlaget for å kaste den var stereotypier/biaser som sikkert stemmer for enkelte av dem men ikke for alle av dem og det er jo synd for dem det ikke gjelder som da føler seg utsatt for rasisme. Føler du at jeg utsatte deg for "alders-isme" gjennom min antagelse av at du var en ung skoleelev? Kanksje jeg er ondskapsfull alders-ist, eller har biaser, kanskje er jeg bare en som sier det jeg mener isteden for å lyve.

Spør arbeidsgivere er dere rasister NEI sier de bastant , test dem klaster de jobbsøknaden med innvandrernavn i søpla i større grad JA

Merkelig?

hvem vet, bare mine tanker ;) Jeg sier bare det jeg føler er rett men de få gangene jeg har møtt folk IRL har de ikke delt mine syn på verden så om jeg har rett eller ikke er ikke lett å si sånn er det for mange psykiatriske pasienter, verden mener psykiatriske pasienter tenker feil om ting som regel, og kanskje verden har rett, eller kanskje verden har en bias som gjør at de ikke kan se sannheten kanskje en blokkade som normale folk har forsvinner hos psykiatriske pasienter slik at de ser sanneheten. Særlig folk med sosialt liv får en PK-blokkade i hjernen tror jeg hvor en er fryktelig redd for å si noe som kan oppfattes "støtende" eller negativt, at en heller lar være å si det selv om en egentlig mener det, da blir det vanskelig å få fakta frem

Hvem vet...

 

Lykke til med prosjektet ditt da, og husk kildekritikk ;)  Jeg er psykiatrisk pasient og du får ikke ta mine ord for fakta selv om jeg mener det er fakta ;) 

Anonymkode: b8173...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg er alders-ist og har fordommer mot unge skoleelever og tenker de er naive, hvordan ville du "fikset" meg?

starte en anti-alders-ist forening hvor du hevder jeg er ondskapsfull forferdelig menneske og skrike "ingen aldersister i våre gater" skremme meg bort fra offentligheten etc, løser det noe? Eller  istednefor forsøke bevise at jeg tar feil?

Problemet blir at det er en grunn til at jeg ble aldersist, og det er erfaringer som jeg generaliserer fordi det er praktisk. I snitt er barns hjerne litt mindre utviklet. Kanskje er det en svakhet men problemet blir det er statistisk sett slik at sannsynligheten fro at du var en ung skoleleev var veldig høy og da er det bare praktiskt og enkelt og fornuftig og effektiv å anta at det stemmer for deg

Finnes ingen løsning mot dette, skal du starte en kampanje for å vise at jeg tar feil? At alle unge ikke er naive uten kildekritikk sans etc, du vil kunne overbevise meg om at enkelte unge er smarte og kritiske, men jeg vil fortsatt ha et inntrykk av total massen

Gjør det meg til en ond person. Muligens. Mens ser ingen reell løsning. Biaser har desverre en reell funksjon, MEN den kan ramme urettferdig. En kan gjøre folkl bevisst på det og at en gir folk en har biaser mot en sjangse, og sørge for et rettferdig lovverk, thats it, resten må vi nok leve med.

Du kommer ALDRI til å overbevise meg om at ungdom er litt... underutviklet ,,, i snitt ;) 

 

Lykke til med prosjektet ditt da

Anonymkode: b8173...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig å skille ut rasisme biasen seperat og fokuserer på den, viser også, eller indikerer, ting, og gjør at jeg "tenker ting" om deg. 

Kanskje jeg tar feil, men mange har en bias of low expectations og ser på disse gruppene som svakle mindreverdige menneske vi "hvite" sterke overlegne må "redde". Bias mot feite folk virker du ikke bry deg om? Bias mot stygge folk? Hvorfor ikke, Tror du ikke andre biaser er mye mer utbredt statistisk sett?

Jeg tenker mye rart om de som velger å "tilfeldigvis" fokusere på "rase", raser finnes heller ikke ... så hva er rasisme? 

Nei. Nå har jeg sagt nok nå får jeg gå å ta "pillene mine" å la dere friske folk være i fred :ph34r:

 

Lykke til ;) 

Anonymkode: b8173...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste momenet, hvis det var rasisme, hvorfor gjør asiaterne det bedre enn hvite, i alle land..... mens afrikare det dårligere i alle land-----  Kanksje det ikke handler om" rase" i seg selv, men en kombinasjon av biaser på mange fronter, av forskjellige grunner, mot enkelte grupper mennesker som ikke handler om "genene" deres men stereotypier og erfaringer med kultur krasj og andre ting for enkelte kulturer, og kanksje andre ting på toppen som handler om indvidenes holdninger og ikke bare samfunnets.

Bare en tanke. Du får undersøke og finne ut av saken ;) 

Anonymkode: b8173...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste momenet, hvis det var rasisme, hvorfor gjør asiaterne det bedre enn hvite, i alle land..... mens afrikare det dårligere i alle land-----  Kanksje det ikke handler om" rase" i seg selv, men en kombinasjon av biaser på mange fronter, av forskjellige grunner, mot enkelte grupper mennesker som ikke handler om "genene" deres men stereotypier og erfaringer med kultur krasj og andre ting for enkelte kulturer, og kanksje andre ting på toppen som handler om indvidenes holdninger og ikke bare samfunnets.

Bare en tanke. Du får undersøke og finne ut av saken ;) 

Anonymkode: b8173...92d

Trur dette har mest med kultur å gjøre. Det er ikke alle asiatere som gjør det så bra. Men du vil se tamiler med hinduisme som religion på gruppenivå gjøre det bedre på arbeidsmarkedet enn en som kommer fra ett islamsk land. Japanere er veldig smarte, men de har også en veldig gjennomarbeidet kultur. Jeg tviler på at en som er adoptert fra Pakistan gjør det dårligere enn en som er adoptert fra Korea på gruppenivå, dersom de har samme forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...