Gå til innhold

Om å slutte på benzo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter veldig nå med motivasjonen til å trappe helt ned på Rivotril. Har holdt på å trappe ned mer eller mindre i 4 år og sliter veldig.
Har i perioder vært helt fastlåst og ikke kommet meg ut av leiligheten på måneder, men det siste året har det vært bedre, men nå kjenner jeg at det begynner å bli vanskelig igjen :(. Har bare stått på 0.5mg det siste året og fastlegen min har ikke rådet meg til nedtrapping, men tidligere kontakt med psykiatrien rådet meg til å kutte de ut. Har også vært redd for å miste lappen, ikke at jeg kjører noe særlig eller har behov for bil.

Har prøvd å være en "flink" pasient og gjøre det som er "riktig" og det er jo selvsagt å være medisin fri og heller gå lange turer i skog og mark i stedet, men i virkeligheten er jo ikke det så lett.
Gjentatte opplegg med eksponeringstrening funker ikke på meg, jeg ender bare opp med å bli dårligere dessuten så er oppfølgingsoppleget slik det er i dag for dårlig, blir stort sett overlatt til seg selv.

Har nesten daglig hyperventileringsanfall som varer helt til jeg tar Imovane om kvelden eller til jeg tar Rivotril, disse "anfallene" kan vare i 8 timer om gangen noe som mildt sagt er jævlig i tillegg til masse panikk som river i kroppen.

Så mitt spørsmål er om det er riktig å kutte ut benzo for enhver pris?, hva ville dere gjort?.
Sammenligner jeg livskvaliteten min nå vs. når jeg brukte 2mg daglig så er det som natt og dag.
Blir ting bedre den dagen jeg ikke bruker noe?. Har ikke noe liv slik det er nå, bor hjemme uten jobb, utdanning eller stort sett noe som helst.
Håper noen kan komme med råd :).

PS.
Har forøvrig brukt Rivotril i nesten 12 år.

 

 

Anonymkode: a90a8...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke riktig å kutte benzo for enhver pris. Når en er nede på et fornuftig nivå, kan en gjerne forbli der svært lenge.

Jeg synes du kan diskutere med legen din om 10 mg Valium eller 25 mg Sobril vil være et gunstigere valg. Det er doser som skal tilsvare det du bruker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Det er ikke riktig å kutte benzo for enhver pris. Når en er nede på et fornuftig nivå, kan en gjerne forbli der svært lenge.

Jeg synes du kan diskutere med legen din om 10 mg Valium eller 25 mg Sobril vil være et gunstigere valg. Det er doser som skal tilsvare det du bruker i dag.

Takker for svar. Hva gjør Valium eller Sobril bedre egnet? og kan jeg bytte direkte over til 25mg Sobril?.

Anonymkode: a90a8...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en råtipp, men Valium og Sobril har kortere halveringstid enn Rivotril der Sobril har den korteste. Kanskje kan det gjøre det lettere å slutte om man ønsker det. 

Mitt syn er og at benzo ikke alltid må være fyfy. Jeg har et inntrykk av at noen mener man banner i kjærka så snart man nevner navnet på et eller annet benzoprparat enkelte steder, og at holdningene kanskje er litt lite nyanserte blant noen leger. Ikke det at man uten videre skal forsyne alle pasienter med slike medisiner som førstehåndsløsning over tid eller uten tanke for alternativer der det er mulig å forsøke. Har man imidlertid stått på en stabil dose over tid og det faktisk er det eneste som har hjulpet en (og fortsatt gjør det) etter å ha prøvd alt - er det da så ille? Jeg kan ikke se det. Men kommer man inn i en sirkel der man øker dosen stadig vekk, er man på dypt vann. Noen må jo gå på SSRI livslangt. Man kan nok betrakte det som mindre vanedannende, men det er nok av folk som blir stående på dem fordi symptomene ved seponering oppleves uutholdelig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...