Gå til innhold

Eggløsning og defekt lutealfase etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg deler spørsmålet mitt i to deler. Beklager langt innlegg.

  1. Kan vi ha klart å treffe eggløsning?
    Jeg kjente eggløsningssymptomer den 14. feb. Jeg tok da EL-tester som ikke var helt positive den 14. feb men ble sterkere og sterkere mot den 15. feb. Samboer og jeg hadde samleie ca 16:30 den 15. februar (ikke hatt muligheten til samleie på en uke før dette). Eggløsningstesten var på sitt mest positive 08:00 den 15. februar. Timene og dagene etter det ble den mindre og mindre positiv, LH sank altså. Med dette lurer jeg på om vi kan ha klart å treffe eggløsningen eller om det da ble for sent? Egget slipper vel slik jeg har forstått det innen et tidsrom på ca 24-36 timer? EL intreffer vel etter LH-toppen som slår ut på EL-testen? Jeg har også hatt mye stikkinger i dagene etter positiv eggløsningstest. Er det normalt med svake menslignende smerter rundt positiv EL-test (har ikke hatt dette i forbindelse med eggløsning før)?
     
  2. Jeg har tidligere hatt sykluser med lange intervaller (30-40 dager) og derav noe uregelmessighet. Jeg ble gravid på første forsøk tidlig i 2018 og fikk mitt første barn på høsten 2018. Fødselen gikk ikke bra (ammer dermed ikke), og vi ønsker allerede å prøve på nytt. Fikk første mens 11 uker etter fødsel nå i januar, menstruasjonen kom da kun 5-6 dager etter eggløsningen (testet og hadde symptomer). Jeg hadde dermed alt for kort lutealfase til at egget i det hele tatt kunne feste seg, dette etterfulgt av en kraftigere menstruasjon enn hva jeg er vant med. Det jeg lurer på er om det er vanlig å ha for kort lutealfase etter fødsel? Og isåfall hvor lenge etter fødsel er det vanlig at lutealfasen er defekt? Er det normalt at første menstruasjon etter fødsel kan arte seg slik? 

    Kan legge til at jeg har vært på etterkontroll hos gynekolog og sett at både livmor og eggstokker så normale ut. Det ble beskrevet et normalt og slankt endometrium i livmoren ca en uke før eggløsningen i januar, bare sånn hvis det skulle ha noe å si ift lutealfase. Eggløsningen i februar inntraff forresten på syklusdag 34, litt lenger enn mine vanlige sykluser før graviditet.

    Håper så inderlig at det skal stabilisere seg innen kort tid og at jeg kan slippe å ta wild yams kosttilskudd eller annen progesterontilførsel for å opprettholde livmorslimhinnen… Det er så mange som nevner ulike tips for å forlenge lutealfasen, har du noen formening om disse i det hele tatt fungerer? Burde jeg heller bare vente på at lutealfasen blir normal igjen eller er det noe jeg kan gjøre?

    25 år, verken røyker, snuser eller drikker og er normalvektig.

    Takk for svar!

Anonymkode: 9058d...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har hatt samleie i den periode hvor det har vært positiv eggløsningstest, skulle det holde. Ja, det er en del kvinner som får smerter ved eggløsningstidspunktet.

Til din syklus:

7.1.      Eggløsning

13.1.    Menstruasjon (første etter fødsel i november)

15.2.    Positiv eggløsning på dag 34

Det er ingen ‘regel’ om hvordan syklus oppfører seg etter en fødsel. Det varierer fra kvinne til kvinne. Noen kvinner blir faktisk gravide på nytt uten å ha hatt menstruasjon etter fødselen fordi eggløsning kommer før ventet menstruasjon). ‘Defekt lutealfase’ er et omstridt begrep i en normal syklus, og det er ikke vist at tilskudd av progesteron (yams etc) har effekt for å bedre fruktbarheten. Det skal tilføyes at det i forbindelse med kunstig befruktning (eggløsningsstimulasjon, prøverørsbehandling) og i noen tilfeller etter gjentatte aborter gis ‘lutealstøtte’ med progesteron, men her er du ikke.

Jeg forstår at du er utålmodig etter igjen å bli gravid, men man bør la naturen få en sjanse. Du har tidligere vist at du fort kan bli gravid, så det skulle kunne lykkes igjen.

Du har gitt en masse informasjon om utslag på tester etc. Den viktigste opplysning for å vurdere sjansen for graviditet er imidlertid din alder. Ved 25 år er den månedlige sjanse for å lykkes ca. 25%. Tenk på det!

Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke, vil dere treffe de fruktbare dager. Det skulle være unødvendig med eggløsningstester. Hvis du etter 6 måneder fortsatt har menstruasjonssyklus på mer enn 35 dager, eller hvis det ikke har blitt resultat etter ett år, så kan dere søke hjelp.

Jeg regner med at du snart er gravid igjen, lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen Mette! 

Den andre syklusen etter fødsel ble nå 44 dager lang da menstruasjon startet i dag ca 10 dager etter eggløsning. Er ikke lutealfasen da fremdeles for kort for å bli gravid? 

Kan uregelmessige sykluser komme av at jeg ikke trener eller tenker spesielt mye på sukkerinntak? Spiser ikke mengder sukker heller, men kunne sikkert vært litt sunnere. Er forøvrig normalvektig. Burde jeg eventuelt ta hormonprøver og sjekke at alt er normalt AMH og verdier av andre hormoner? Jeg har alltid hatt lange (30-40 dgr) og tidvis uregelmessige sykluser. Første barnet satt på første forsøk da jeg fant eggløsning, så jeg vet ikke hvordan lutealfasene mine har vært før dette ettersom jeg ikke sjekket så nøye før.

 

Jeg er enig i at jeg burde gi kroppen litt tid til å komme i syklus. Det er bare litt vanskelig da vi ønsker det så sterkt etter at fødselen gikk dårlig med vårt første barn. Er det vanlig at hormonene fremdeles kan være i ubalanse 4 mnd etter fødsel når man ikke ammer? 

Kan jeg evt prøve å ta vitex agnus castus? Har forstått det slik at dette kan stabilisere syklus.

Tusen takk for svar! :-)

Anonymkode: 9058d...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen

For å repetere:

7.1.      Eggløsning

13.1.    Menstruasjon (første etter fødsel i november)

15.2.    Positiv eggløsning på dag 34

26.2.   Menstruasjon

Lutealfase som er 10 dager eller mer skulle være OK. Som tidligere sagt, synes jeg at det er for tidlig å stresse. Du har tidligere hatt lang syklus og ble gravid.

Vitex agnus castus har vært brukt ved PMS med noen effekt. Det kan ikke skade å prøve det. Husk folat!.

Jeg vil foreslå at du får målt hormonet prolaktin og stoffskiftet for å utelukke forhold som kan påvirke syklus. Disse prøvene kan tas hos din fastlege. Men eller synes jeg at det er for tidlig med den store utredning, i og med at du nylig har vært gravid.

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...