Gå til innhold

Tror du vi har fri vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er vi styrt av naturlige krefter utenfor vår kontroll, og når vi tror vi handler fritt, er det bare en illusjon?

Anonymkode: 28494...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er vi styrt av naturlige krefter utenfor vår kontroll, og når vi tror vi handler fritt, er det bare en illusjon?

Anonymkode: 28494...032

De fleste er styrt ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det blir litt som å spørre "Kan man fantasere, eller er det bare en illusjon?".

Fri vilje betyr at den bevisste delen av tankeprosessene kan overstyre drifter, impulser etc. Det kan den til en viss grad, altså har vi fri vilje. Det er ikke noe naturstridig i det.

Ideen om at man ikke kan endre noe fordi man ikke har fri vilje er en eneste stor logisk brist. Det blir som om en litt for smart autopiloten innser at den er et dataprogram, abdiserer og styrter flyet fordi "den uansett ikke kan overstyre programmeringen" En sånn autopilot er i alle fall ikke veldig funksjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Gargamel skrev:

Fri vilje betyr at den bevisste delen av tankeprosessene kan overstyre drifter, impulser etc. Det kan den til en viss grad, altså har vi fri vilje. Det er ikke noe naturstridig i det.

Dette er vel noe jeg ville kalt "vilje", ikke "fri vilje". Problemet med å kalle dette fritt, er at hva du vil ende opp med å velge i en gitt situasjon er bestemt fra situasjonen og dine gener/hjernekomposisjon som lagde bevisstheten og hva "du" foretrekker å gjøre i gitte situasjoner, det var ikke "du" som tok valget, hvor skulle en slik frihet komme fra ???

Ja vi kan omdefinere begrepet fri vilje slik du gjør, og dermed bevise at vi har fri vilje, men synes dette er meget problematisk ordbruk og misvisende :) 

Særlig vellykkede folk elsker å tro på fri vilje illusjonen, og jeg bebreider dere ikke, må føles godt, og dere skal få fortsette å tro slik som religiøse folk gjør, men det er ingen logikk/fornuftig vitenskapelig hold for dette synspunktet, bare så det er sagt :) 

Du får fortsette å bruke din frie vilije godt, det har fungert bra så langt virker det som så flaks for deg at den var fri ellers ville du kanskje gjort dårlige valg slik som mange andre gjør ;) 

Lykke til ;) 

Anonymkode: 623f1...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi snakker ikke illuminati nå.

Anonymkode: 28494...032

Da vet ikke jeg hva dere snakker om? Sjebnen? Jeg tror det er bestemt når vi skal dø f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, stjernestøv skrev:

Da vet ikke jeg hva dere snakker om? 

Du får se videoen ovenfor.

Anonymkode: 28494...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...