Gå til innhold

Må/bør jeg slutte på Ritalin pga vektnedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på Ritalin for 5 uker siden og tar nå 30 mg. På disse 5 ukene har jeg gått ned 10 % av kroppsvekten og er nå undervektig. Har en atypisk anoreksi fra før og jeg blir selvfølgelig trigget av vektnedgangen.

Skal til psykiateren i morgen og er usikker på hva jeg skal si til han. Jeg blir jo å nevne at jeg har gått litt ned i vekt hvis han spør om bivirkninger, men jeg er redd for å måtte slutte på Ritalin hvis jeg sier hvor mye jeg har gått ned. Har lest at mange går litt ned i begynnelsen, men så stabiliserer det seg, så kanskje det skjer med meg også? Jeg vil gjerne fortsette på Ritalin siden jeg føler jeg har god effekt på konsentrasjon osv. 

Har ukentlig oppfølging hos fastlegen så hun følger med på vekta, men hun virker ikke så bekymret. Er ikke et vekttap på 10 % på 5 uker ganske mye eller bekymrer jeg meg unødvendig? Har lest at et vekttap på 15 % på 3-6 mnd regnes som alvorlig, og hvis jeg går ned et par kilo til de neste to ukene så har jeg gått ned 15 % på 7 uker...

Anonymkode: 97786...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

De fleste som går ned i vekt på grunn av sånne medisiner gjør det fordi de mister matlysten og ikke orker å spise. Ellers regner jeg med (uten å ha faktasjekket) at det kan øke forbrenningen litt, akkurat som nikotin gjør, men det er ikke snakk om så mange kilo. Jeg har lest at det er vanlig å gå opp to-tre kilo etter røykeslutt på grunn av redusert forbrenning. Utenom det går folk opp i vekt fordi de erstatter røyk med mat eller godteri.

Jeg vet flere som har rast ned i vekt når de har begynt på Ritalin fordi de ikke har klart å spise. Første regel er å spise frokost før du tar medisinen. For min egen del var det lunsjen jeg sleit mest med, siden virkningen av medisinen var på det sterkeste da, men jeg tvang i meg maten uansett. Ikke fordi jeg er redd for å bli tynn, men fordi jeg innser at hodet mitt og magen min ikke fungerer når jeg går en halv dag uten mat. Sånne bivirkinger er forbigående for de aller fleste. 

At det trigger anoreksien din er en annen ting, som jeg ikke har greie på, så akkurat det må du spørre legen din om. Men spis frokost før du tar medisinen, i alle fall, og spis lunsj, selv om du ikke har lyst på det. Samme hva, i grunnen. Alt er bedre enn ingenting. En av ungene her i huset spiste bare yoghurt eller honnikorn til lunsj de første ukene til det verste var over. Han gikk nok ned noen få kilo, men det rettet seg etter hvert. Hvis du fortsatt har dårlig matlyst til middag (det kommer kanskje an på hvor seint du spiser middag og hvor mye effekt det er igjen av medisinen din da), så ta et ekstra kveldsmåltid i tillegg til du ser at vekten din stabiliserer seg. 

Det er dumt å slutte på en medisin som har positiv effekt på deg før du har prøvd en stund til. Det tar noen uker før bivirkningene gir seg. Husker ikke hvor lenge det var for min del, men et par måneder, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd! Psykiateren min sa akkurat det samme, at jeg bør prøve å få i meg en god frokost og gjerne velge kaloritette matvarer. Vi ble enige om at jeg fortsetter litt til, men hvis jeg fortsetter å gå veldig raskt ned i vekt så må vi vurdere å bytte til en annen medisin. 

Forbrenningen min har nok økt litt i og med at hvilepulsen har økt med ca 15 slag, men vet ikke om det utgjør så stor forskjell på vekta. 

Jeg må bare prøve å få i meg mer mat, for å gå så veldig mye mer ned i vekt er ikke helt heldig. Er hvertfall veldig glad for at jeg ikke ble tvingt til å slutte på Ritalin riktig enda :) 

Anonymkode: 97786...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei! Her er et enkelt triks til dere som merker på dette begynte selv på Ritalin. Kjøp havregryn å melk å evt det du vil ha i. Havegrynen holder deg mett å god lenge! :) Plus det er sunt å vil hjelpe deg med en sunn vekt nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Jineilis skrev (3 timer siden):

Hei! Her er et enkelt triks til dere som merker på dette begynte selv på Ritalin. Kjøp havregryn å melk å evt det du vil ha i. Havegrynen holder deg mett å god lenge! :) Plus det er sunt å vil hjelpe deg med en sunn vekt nedgang.

Dette holder deg absolutt ikke mett lenge. Men det er lett mat å spise da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Dette holder deg absolutt ikke mett lenge. Men det er lett mat å spise da :) 

Enig. :) I alle kostholdsråd og slike ting står det at en god porsjon havregrøt til frokost holder deg godt og mett i flere timer. Ikke meg. Jeg er skrubbsulten igjen etter max. 2 timer. Nå spiser jeg heller to kokte egg med smør og litt kaviar og litt gresk yoghurt og er mett i timesvis. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (36 minutter siden):

Enig. :) I alle kostholdsråd og slike ting står det at en god porsjon havregrøt til frokost holder deg godt og mett i flere timer. Ikke meg. Jeg er skrubbsulten igjen etter max. 2 timer. Nå spiser jeg heller to kokte egg med smør og litt kaviar og litt gresk yoghurt og er mett i timesvis. :) 

Hehe. Jeg spiser 2 speilegg på supergrovt brød og klesser på mye smør så avslutter med enten supergrøt eller müsli med havremelk med honning og en næringsdrikk. Sulten etter 1 time. Dessverre bare dette jeg får tid til ofte. Ved bedre tid lager jeg en burger eller varmer 1 ørett/laksefilet og spiser masse avokado til, avslutter såklart med grøt og næringsdrikk der og. Frokosten må fort ned før medisinen virker! 
 

Er jeg langt hjemmefra blir det gjerne pokebowl eller kjøper en salat et sted. Er jo billigere med McDonald’s men har spist der hver dag en periode og det blir ikke bra i lengden. 

blodprøve har jeg fått svar på ig alt er fint. Psykologen spør hver time om jeg er sikker på at jeg ikke har spiseforstyrrelser. 
 

Du må prøve pouch egg på gresk/tyrkisk yoghurt! Og smelt smør med røkt paprika, del opp paprika og hvitløk og ha på nigellafrø! Bare Google oppskrift

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (8 minutter siden):

Hehe. Jeg spiser 2 speilegg på supergrovt brød og klesser på mye smør så avslutter med enten supergrøt eller müsli med havremelk med honning og en næringsdrikk. Sulten etter 1 time. Dessverre bare dette jeg får tid til ofte. Ved bedre tid lager jeg en burger eller varmer 1 ørett/laksefilet og spiser masse avokado til, avslutter såklart med grøt og næringsdrikk der og. Frokosten må fort ned før medisinen virker! 
 

Er jeg langt hjemmefra blir det gjerne pokebowl eller kjøper en salat et sted. Er jo billigere med McDonald’s men har spist der hver dag en periode og det blir ikke bra i lengden. 

blodprøve har jeg fått svar på ig alt er fint. Psykologen spør hver time om jeg er sikker på at jeg ikke har spiseforstyrrelser. 
 

Du må prøve pouch egg på gresk/tyrkisk yoghurt! Og smelt smør med røkt paprika, del opp paprika og hvitløk og ha på nigellafrø! Bare Google oppskrift

 

Om du dropper musli, havregryn og honning (altså det meste av karbohydratene) holder du deg mett mye lenger. :) Karbohydrater tuller med insulinproduksjonen i kroppen og sender blodsukkeret i været og når det så dumper ned igjen blir du sulten på nytt for kroppen vil ha mer sukker (alt korn blir til sukker i tarmen).

Egg på yoghurt??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Om du dropper musli, havregryn og honning (altså det meste av karbohydratene) holder du deg mett mye lenger. :) Karbohydrater tuller med insulinproduksjonen i kroppen og sender blodsukkeret i været og når det så dumper ned igjen blir du sulten på nytt for kroppen vil ha mer sukker (alt korn blir til sukker i tarmen).

Egg på yoghurt??? 

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...