Gå til innhold

Har jeg alvorlig depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å «kalibrere» egne tanker rundt mulig depresjon samt hva jeg selv kan gjøre for å bli bedre.

Jeg er en mann på 47 år, har en lederstilling med mye ansvar, må være tilgjengelig 24/7 og høye krav til leveranser. Jeg har alltid elsket jobben min, men siste året har jeg begynt å grue meg til å gå på jobb, har lite energi til å gjøre noe etter jobb, blir mye sofa, unngår sosiale arrangement og sier alltid nei til invitasjoner i helger. Jeg kan ofte tilbringe en hel helg uten å få gjort noe fornuftig.

Jeg tok en BDI-II test på nettet der jeg fikk 28 poeng som antyder moderat til alvorlig depresjon, jeg ble først sjokkert, er jeg alvorlig deprimert?

Jeg har helseforsikring på jobben og har bestilt meg en legetime neste uke for å få henvisning til en psykolog. En ting som bekymrer meg er at jeg i «registrene» muligens blir registrert med depresjon.

Ønsker erfaringer fra andre som har «møtt veggen» og har hatt depresjon, hva kan jeg selv gjøre i form av egenbehandling?

Anonymkode: 78f78...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest newnick

Jeg møtte veggen og opplevde det samme. 

Det du kan gjøre selv er å holde en stabil døgnrytme, spise sunt, gå tur og gjøre lysbetonte ting. Det verste du kan gjøre er å være inaktiv og passiv, for da kommer lett grublingen. 

Ikke steng deg inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest newnick

Ps. Tester skal ikke tas av en selv. Det kan gi feil resultat. De skal tas av fagkyndige som har opplæring i bruken av disse. Så testen du har gjort på deg selv bør du ta med en klype salt. Men den kan gi en viss indikasjon. 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du med en alvorlig depresjon hadde greid en så krevende jobb. Men det kan absolutt være en depresjon, hvis man «kun» er utbrent greier man som regel å finne glede i andre ting enn jobben.

Ta selvtesten til Psykia som er basert på MADRS og oversatt til vanlig språk. Den finner du på www.depresjon.com 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newnick skrev:

Ps. Tester skal ikke tas av en selv. Det kan gi feil resultat. De skal tas av fagkyndige som har opplæring i bruken av disse. Så testen du har gjort på deg selv bør du ta med en klype salt. Men den kan gi en viss indikasjon. 

Lykke til. 

BDI er en test som skal fylles ut av pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg ønsker å «kalibrere» egne tanker rundt mulig depresjon samt hva jeg selv kan gjøre for å bli bedre.

Jeg er en mann på 47 år, har en lederstilling med mye ansvar, må være tilgjengelig 24/7 og høye krav til leveranser. Jeg har alltid elsket jobben min, men siste året har jeg begynt å grue meg til å gå på jobb, har lite energi til å gjøre noe etter jobb, blir mye sofa, unngår sosiale arrangement og sier alltid nei til invitasjoner i helger. Jeg kan ofte tilbringe en hel helg uten å få gjort noe fornuftig.

Jeg tok en BDI-II test på nettet der jeg fikk 28 poeng som antyder moderat til alvorlig depresjon, jeg ble først sjokkert, er jeg alvorlig deprimert?

Jeg har helseforsikring på jobben og har bestilt meg en legetime neste uke for å få henvisning til en psykolog. En ting som bekymrer meg er at jeg i «registrene» muligens blir registrert med depresjon.

Ønsker erfaringer fra andre som har «møtt veggen» og har hatt depresjon, hva kan jeg selv gjøre i form av egenbehandling?

Anonymkode: 78f78...f94

Jeg er alvorlig deprimert og det som hjelper meg er å holde meg litt i gang. Stå opp og legge meg til normaltid, passe på å spise regelmessig, gjøre husarbeid, lufte hundene og være litt sosial. Har noen andre ting som jeg sliter med i tillegg så det er ganske kravende å få til noe i det hele tatt når jeg er deprimert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest newnick
15 minutter siden, kupton skrev:

BDI er en test som skal fylles ut av pasienten.

Ok. Da kan TS se bort fra mine svar. 

Beklager feilinformasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg ønsker å «kalibrere» egne tanker rundt mulig depresjon samt hva jeg selv kan gjøre for å bli bedre.

Jeg er en mann på 47 år, har en lederstilling med mye ansvar, må være tilgjengelig 24/7 og høye krav til leveranser. Jeg har alltid elsket jobben min, men siste året har jeg begynt å grue meg til å gå på jobb, har lite energi til å gjøre noe etter jobb, blir mye sofa, unngår sosiale arrangement og sier alltid nei til invitasjoner i helger. Jeg kan ofte tilbringe en hel helg uten å få gjort noe fornuftig.

Jeg tok en BDI-II test på nettet der jeg fikk 28 poeng som antyder moderat til alvorlig depresjon, jeg ble først sjokkert, er jeg alvorlig deprimert?

Jeg har helseforsikring på jobben og har bestilt meg en legetime neste uke for å få henvisning til en psykolog. En ting som bekymrer meg er at jeg i «registrene» muligens blir registrert med depresjon.

Ønsker erfaringer fra andre som har «møtt veggen» og har hatt depresjon, hva kan jeg selv gjøre i form av egenbehandling?

Anonymkode: 78f78...f94

Har opplevd noe lignede men tok ikke hensyn til meg selv. Syntes det var vanskelig å skulle be om hjelp og at det var flaut å oppsøke psykolog. Derfor utsatte jeg det i lang tid. Det førte for min del til langtidssykemelding og en langvarig prossess for å bli bedre. Nå har jeg hatt både medikamentell behandling og gått til psykolog og har det bedre. Jeg kjenner folk som har gått til psykologer som er spesialist på arbeidsliv og utbrenthet. Det å finne balanse i jobb og privatliv. De har hatt mye nytte av det. 

Anonymkode: 4ffa3...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det kan være depresjon eller utbrenthet pga stress over tid. Snakk med en psyk om det. Det fins behandling, og den er ofte effektiv. Det fins ikke noe "register" over deprimerte, så du trenger ikke være bekymret for det. Pluss at depresjon er noe som veldig mange er borti i løpet av livet. Det er veldig, veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror ikke du med en alvorlig depresjon hadde greid en så krevende jobb. Men det kan absolutt være en depresjon, hvis man «kun» er utbrent greier man som regel å finne glede i andre ting enn jobben.

Ta selvtesten til Psykia som er basert på MADRS og oversatt til vanlig språk. Den finner du på www.depresjon.com 

Tok den testen der og fikk en score på 22. Står at over 20 så har man behandligstrengde depresjon. Hvor kan man ta opp dette da? Har ikke råd til å betale over 7000,- bare for en utredning som de på den siden tilbyr.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvtester på nettet er ofte litt rare. Ifølge de fleste av dem har jeg en depresjon som burde behandles med innleggelse. I virkeligheten har jeg dystymi og fungerer godt i hverdagen med begrensninger. Jeg ville startet med å ta kontakt med legen og ta det derfra. Du høres veldig ut som gamlesjefen min. Han ble utbrent og fungerte omtrent på samme måte. Det sa bare pang en dag etter mye av det samme. Legen hjalp han godt videre og han var bare en kort til innom psykolog for å få orden på litt tanker.

Anonymkode: a5eae...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mann35år skrev:

Tok den testen der og fikk en score på 22. Står at over 20 så har man behandligstrengde depresjon. Hvor kan man ta opp dette da? Har ikke råd til å betale over 7000,- bare for en utredning som de på den siden tilbyr.....

Jeg mener, som ISW, at du sannsynligvis har en depresjon. Bestill time hos fastlegen din for å få dette videre utredet. Det er uansett hos fastlegen at helsehjelp starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest newnick
2 minutter siden, bgo45 skrev:

Hei,

Takk for tilbakemelding, ble du sykemeldt? Hvilken hjelp kunne fastlegen tilby?

TS

Ja, jeg ble sykemeldt. 

Fastlegen henviste meg til dps etter mitt eget ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, newnick skrev:

Ja, jeg ble sykemeldt. 

Fastlegen henviste meg til dps etter mitt eget ønske. 

Da har du tatt det største og viktigste steget i prosessen med å bli bra igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det tar litt tid å komme til hos psykolog kan Depresjonsappen være et redskap. Den kan du kjøpe og i bruke litt som du vil. Bare google depresjonsappen. 

Anonymkode: 4ffa3...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Med helseforsikring skal du vel ha første time hos spesialist innen to uker. Såvidt jeg husker fra da jeg hadde helseforsikring i Gjensidige gjennom jobb trengte man ikke henvising for å komme til psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jobbet  i mange år i helsevesenet da jeg ble psykisk syk. Jeg måtte vente tre uker bare på å få time hos fastlegen!! Og 6 mnd før jeg hadde min første samtale hos psykolog. 

Anonymkode: 4ffa3...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest newnick
1 time siden, Janus30 skrev:

Da har du tatt det største og viktigste steget i prosessen med å bli bra igjen 🙂

Ja, jeg ble til slutt frisk av depresjonen 🤗 Men det tok lang tid... flere år. 

Endret av newnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig eller ikke alvorlig. Testen vil gjerne gi en indikasjon på hvilken vei det går, så det er veldig fornuftig og ansvarlig å søke hjelp så raskt. Det er viktig at du tar vare på deg selv nå, og passer på at du ikke sliter deg ut. Få nok søvn, få i deg nok mat og bedriv gjerne litt fysisk aktivitet. Det trenger ikke å være maraton, men det du orker. Å gå en tur, komme seg litt ut i naturen om mulig.. Kanskje er det en løsning med delvis sykemelding? Forsøk å få deg litt sosial omgang, det er svært uheldig for alles psykiske helse - særlig dersom man begynner å slite. Kanskje kan du fortelle en du har et godt forhold til om hvordan du har det? Venner kan det ofte være mye støtte i. Og igjen vil jeg berømme deg for at du søker informasjon og hjelp så raskt. Det er så mye bedre enn å gå og tenke at det sikkert ikke er noe før det blir virkelig ille. Alt for mange går dessverre i den fella. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...