Gå til innhold

Problemer med fjerning av hormonspiral


Bada

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt min nåværende spiral i fem år. Dette er min tredje og siste, da jeg har nådd klimakteriet. Jeg er 51 år. Gynekologen min har sagt at spiralen jeg har nå godt kan sitte i fem år til.

Jeg har hatt to keisersnitt, aldri født vaginalt. Gynekologen sier at jeg pga arrvev etter ks har veldig trang passasje inn til livmoren. Innsett var derfor ekstremt smertefullt første gangen jeg fikk satt inn spiral (fastlege greide ikke). Ved senere skifte av spiral har jeg fått lokalbedøvelse, og da har det gått fint.

Sist jeg var hos gynekologen for å ta celleprøve opplevde jeg at det var skikkelig vondt. Tidligere når jeg har fått gjort dette har jeg ikke kjent noe særlig. Denne gangen blødde jeg også veldig, noe som heller ikke har skjedd før. Jeg ble litt satt ut av hvor vondt det hele var, og fikk ikke helt med meg hva som ble sagt, men slik jeg oppfattet det har jeg «grodd igjen» på et vis, og hun sa at fjerning av hormonspiralen vil kunne by på utfordringer.

Jeg skal som sagt ha spiralen i fem år til (jeg vet ikke om jeg har sluttet å menstruere, og orker ikke tanken på å begynne med det igjen, etter så mange blødningsfrie år), men jeg har jo allerede begynt å grue meg til den skal ut, etter å ha opplevd at en enkel celleprøve kunne gjøre så vondt. 

Det jeg lurer på er om det ikke hadde vært bedre med henvisning til sykehus for å få den fjernet i narkose? Må jeg igjennom et smertehelvete i gynekologstolen, og kanskje til og med risikere at hun ikke får den ut, slik at det ender på sykehus likevel? Hvem avgjør dette, og har jeg noe jeg skulle ha sagt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du hatt symptomer på overgangsalder med hetetokter? Hvis ikke, vil jeg foreslå at du får tatt en hormontest (østradiol, FSH og LH) for å se om det er tilfelle. Jeg ville beholde spiral i to år til. Vanligvis er det veldig enkelt å fjerne spiral, det er gjort på 1 sekund. Hvis ikke, kan du henvises til fjerning i narkose. Jeg vil tro at sykehuset vil kreve at det er gjort forsøk uten narkose først. Livmorhalsen kan ikke gro igjen, arret etter keisersnitt siter inne i livmoren, ikke i livmorhalsen.

Men som sagt få en sjekk om du er i overgangsalderen.

vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utvilsomt i overgangsalderen. Jeg har vært plaget med hetetokter i ett år nå, sammen med tørre slimhinner. Bruker Ovesterin, og har god hjelp av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som symptomer på overgangsalderen. Da skulle det ikke være nødvendig med blodprøver. Som sagt, det er i de aller fleste tilfeller enkelt å fjerne spiralen. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har du overveiet østrogenbehandling for dine plager? I så fall bør du ikke fjerne spiralen. Østrogen i plasterform og hormonspiral er den ideelle kombinasjon som ikke øker risiko for brystkreft og blodpropp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg aldri hørt om, faktisk. Jeg bruker Ovesterin nettopp fordi jeg vil unngå risikoen for brystkreft og blodpropp som systemisk hormonbehandling medfører. Jeg opplever tørre slimhinner som det verste symptomet på overgangsalder, men hvis østrogen i plasterform i tillegg kunne hjelpe mot hetetokter, nedstemthet og søvnvansker er det helt klart verdt å vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er verdt et forsøk. Be din fastlege om henvisning til gynekolog som kan informere og råde deg. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...