Gå til innhold

Gravid? Forsinket mens pga hormonforstyrrelse?


CC100

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og min samboer har prøvd å bli gravide i 7 prøveperioder nå. Jeg sluttet på cerazette i fjor sommer. Inntil nå har mine sykluser variert med 28-24 dagers mellomrom og har blødd fra 3-4 dager. Jeg har fått mye eggløsningsslim i tiden eggløsning skal ha vært og har i enkelte prøveperioder fått uslag på eggløsningsstester. 

Sist jeg hadde mensen nå var 19.jan for 32 dager siden og den har nå ikke meldt sin ankomst. Jeg var hos gynekolog den 31.jan for en sjekk og alt såg kjempe fint ut med eggstokker, livmor og ingen cyster på eggstokkenne. Hun såg derimot at på ene eggstokken hadde jeg follikkler på 15 mm størrelse og jeg hadde mye eggløsningsslim.

Gynekolog mente at jeg ikke hadde hatt en skikkelig eggløsning denne måneden og at vi ikke måtte forvente oss noe graviditet denne måneden! 

Men jeg har altså ikke fått mens og testene er jo negative hittil. Hva kan dette skyldes? 

 

Gynekolog mente i tillegg at jeg kan ha insulinresistens? Og at jeg derfor til tider ikke har skikkelige eggløsninger. Jeg fikk beskjed om å gå ned 10 kg i vekt og holde meg unna sukker og raske karbohydrater. Så ville hormonene ordne seg mente hun! Visst ikke skulle vi komme tilbake om 2 måneder og starte opp med letrozol dersom spermen hans er i orden  

 

Hva kan ha skjedd denne syklusen? Og hvorfor får jeg ikke en lett blødning om jeg har hatt eggløsning? Jeg har aldri hatt uteblitt mens før i hele mitt liv!

Kan jeg forvente et positivt svar på en graviditetstest om en ukes tid? 

 

Jeg er 30 år, lett overvektig (mest rundt hofteparti) og 168 høy. Frisk ellers, trener regelmessig og lever sunt. Ikke røyk eller snus. Alkohol sjeldent. 

 

Mvh bekymret kvinne! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du har et godt svar til meg Dr. Mette Moen. Jeg skriver her fordi gynekologen på sykehuset jeg var hos er bortreist i to uker nå og fastlegen min kunne ikke svare meg på dette. Damene på gynekologisk poliklinikk ville heller ikke svare på dette og jeg kjenner jeg blir så rådvill og lei meg. 

 

Jeg føler meg øm i brystene, har hodepine for tiden og er litt svimmel og småkvalm. Tok en test senest i går og den var negativ på morgen urin. 

 

Håper å høre fra deg, Mette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis gynekologen sa at du ikke hadde hatt eggløsning, så stemmer det med at du ikke har fått menstruasjon. Ved tilstanden polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er det vanlig med sjeldnere menstruasjoner, tegn på overvekt av mannlige hormoner, evt. insulinresistens og overvekt. Jeg vet ikke om du er utredet med hormonprøver hos gynekologen? Ved PCOS er en viktig behandling vektreduksjon. Hvis du har insulin resistens kan du evt. forsøke metformin.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyn mente det var en eggløsning som ikke var skikkelig/sterk nok, var ordene hun brukte. Hun såg heller ikke en væske etter en evt eggløsning som hun snakket om. Men kan jeg ha hatt en senere eggløsning da? F.eks rundt 3-4 februar? Visst follikklene har vokst 1-2 mm i døgnet i tiden etter 31.januar da de var rundt 15 mm? 

 

Jeg har ikke pcos har jeg fått bekreftet gjennom tidligere prøver. Og gynekologen mente nå at jeg hadde ingen tegn til pco/pcos nå heller. 

 

Burde jeg dra til til fastlegen nå å ta blodprøver for hva dette kan være? Hva kan alt dette skyldes? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Enten er det eggløsning, ellers også er det ikke. Det kan ikke være midt imellom. Jeg kan ikke helt se hvorfor du skal til legen. Se hva som skjer med din syklus fremover. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen Mette.

 

Til info: 

Tok en ny test på morgen urin i dag og den var negativ😔 så senere på dagen i dag kom der pittelitt rar brun utflod.. kjenner hele magen mln er oppblåst og hard.. jeg føler hele underlivet er ømt og spesielt når jeg setter meg ned og skal tisse f.eks.. 

 Hva kan dette skyldes? Kan jeg være gravid likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved fravær av menstruasjon (eller svak blødning) og magesmerter vil man tenke på mulig graviditet utenfor livmor, men da vil graviditetstesten nesten alltid være positiv. Få evt. en sjekk hos din fastlege. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fikk faktisk normal mengde menstruasjon i dag ca 24 timer etter jeg oppdaget spottingen. Konsistens og farge vil jeg si er normal rød farge, slimete og litt klumpete.

Har ingen uvanlig sterke smerter knyttet til blødningen, bare vanlig ubehag som ved en  helt vanlig menstruasjon. 

 

Jeg kommer til å starte med temping hver morgen til samme tid for å kartlegge evt eggløsning fremover. Så håper jeg alt ordner seg naturlig neste syklus nå ved å følge de kostrådene jeg fikk og redusere vekten min litt. Noe annet jeg kan gjøre selv? 

 

Tusen takk for gode svar Mette! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå husker jeg ikke hele din forhistorie, men er du overvektig kan vekttap på ca. 5 kg være et forsøk verdt. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min forhistorie kan du lese om lengre oppe dersom du skal gi gode råd som faktisk er verdt å skrive her.

Skal man ha fagfolk på nett som hjelper folk, må de i det store og hele orke å sveipe seg lengre opp for å lese forhistorien en gang til!

 

Synsing og kjerringråd kan jeg spørre venninnene mine om, her var jeg ute etter fakta! 

Ta det til deg versåsnill! 

Jeg er vel ikke den eneste som har reagert på den uprofesjonelle måten du skriver på til tider her inne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Før takket du for gode råd. Nå beskriver du at jeg er uprofesjonell med 'synsing og kjerringråd'. Jeg tåler kjeft, men synes at du er urettferdig. Jeg har svart på ca 25.000 spørsmål her på Doktoronline gjennom ca 20 år, og er det en ting som jeg er opptatt av, så er det å være profesjonell og stort sett bare gi råd som det er vitenskapelig dekning for. Kjerringråd kan andre komme med.

Jeg oppfatter at du har reagert på det med vekttap. Det er ikke et kjerringråd, det er et velfundert vitenskapelig råd. I min egen praksis har jeg sett fler eksempler på at kvinner med PCOS som går ned 3-5 kg oppnår spontant graviditet. Jeg har nettopp lest en stor artikkel om behandling av PCOS forfattet av verdens eksperter på PCOS

************************************
Hum Reprod. 2018 Sep; 33(9): 1602–1618.
Recommendations from the international evidence-based guideline for the assessment and management of polycystic ovary syndrome
*******************************************************************************************
Her kommer vekttap på 5-10% høyt opp på listen over anbefalinger. Så når du spør om hva du selv kan gjøre for å få eggløsning, så mener jeg at råd om vekttap på 5 kg er på sin plass. Ikke som et kjerringråd, men som et vitenskapelig velfundert råd.
Så minner jeg om at du får denne tjeneste gratis. Jeg svarer vanligvis i løpet av få timer. I det siste har det vært veldig mange spørsmål med lange tråder. Det er ikke lett å følge alle tråder. Det er vinterferie, men likevel bruker jeg flere timer daglig for å svare på spørsmål.
Det er kjedelig å høre at mange er misfornøyd med tjenesten. Jeg kan 'trøste' deg og andre  med at min virksomhet i Doktoronline stopper opp om en uke.
Vennlig hilsen Mette
 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på vekttapet, tvert i lot ble jeg glad for at det kan være så enkelt som bare det, i følge deg? Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden referer til pcos når det gjelder meg? Jeg har ikke pco eller pcos. Dette har jeg fått bekreftet gjennom undersøkelse og blodprøver. Så hvorfor gjør du dette det vet ikke jeg? Er det enklere for deg å dra meg under samme kammen som de andre som har et eller to symptomer på denne tilstanden? Jeg har ikke pcos og kan derfor ikke få råd basert på denne tilstanden. Det vil jo være fullstendig galt å gjøre. 

Ingen problem å gå ned noen kg i vekt, men takk for tidligere råd. Og lykke til som pensjonist 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har insulinresistens og uregelmessig syklus, evt. sjelden eggløsning, så mener jeg at du kan behandles på samme måte som hadde du PCOS. Men jeg ser nå at dette har vært storm i et vannglass. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg kan 'trøste' deg og andre  med at min virksomhet i Doktoronline stopper opp om en uke.

Vennlig hilsen Mette
 
 

 

 

Jeg er ikke TS. Ville bare si at dette var leit å lese. Det er mye som kan misforstås skriftlig. Jeg er sikker på at de aller, aller fleste har hatt god nytte av dine råd!

Anonymkode: c07da...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...