Gå til innhold

Pcos og uønsket hårvekst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fått påvist PCOS hos gynekolog. Jeg er normalvektig men har Diabetes type 1 og lavt stoffskifteJeg har aldri hatt mensen regelmessig(hver måned).Etter en spontanabort i ca 2009 mistet jeg mensen helt. I 2016 tok jeg kikhull operasjon i eggstokkene å brannt hull i eggposer,etter dette har jeg hatt regelmessig mens.Jeg har normal mengde med mannlige hormoner men mange syster i forhold til normalen.Har fått svar at hormonene mine er helt på styr.

Jeg sliter med mørk uønsket hårvekst på overleppe,hake og hals(Skjeggvekst)Jeg har gått på P pillen Diane,har også prøvd metformin uten forbedring.Får Laserbehandling på hudavdelingen sykehuset i Stavanger kun 1-2 ganger i året på grunn av at dette er ikke en priotert behandling.

Hvordan er det mulig å bli kvitt dette problemet?hvilke behandlinger finnes?Hvilke hormoner er på styr og hvorfor kan ikke legene gi meg hormoner for å bli kvitt dette problemet.Kan ikke bare behandle utsiden når innsiden er galen.Det vil alltid komme nye hår pga hormonene mine.

 

Anonymkode: 93f9d...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har helt normale hormoner, så det er ikke noe man kan behandle med hormoner. Det viste seg jo at Diana ikke hjalp deg. Det er en kraftig hormonbehandling. Noen har arvelig anlegg for økt hårvekst, er det tilfelle med deg? Man har liten mulighet for å gripe inn i hårets vekst.

Her er noen forslag til behandlingsforsøk:

Spironolacton 100 mg daglig

Proscar 5 mg daglig

Eflornitin (Vaniqa) til lokalbehandling

Dessverre tar det lang tid, minst 6 måneder, før man kan vurdere om disse legemidler har effekt. Det er viktig at du ikke legger på deg, det kan forverre situasjonen.

Det er mange som sliter med unormal hårvekst, og det er langt fra alle man kan hjelpe. Dessverre.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...