Gå til innhold

Krangel vs diskusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En enkel forskjell er vel at en diskusjon er konstruktiv (som regel) noe en krangel ikke er.

 

Kommer vel an på hvordan man tolker det også. En person kan se på det som en krangel imens den andre kan se på det som en diskusjon. Aggresjonsnivået er også høyere i en krangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes diskusjoner som regel bare blir tull fordi folk har så (for meg)merkelige synspunkt som det ikke er mulig å forstå logisk sett (antar de ser ting fra andre ståsteder en logikk, med følelser som rammeverk, men jeg kan ikke "debattere" dine følelser dersom det ikke er logikk vi diskuterer basert på blir det ganske meningsløst synes jeg.

Anonymkode: ed43a...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nb.glosbe.com/nb/nb/krangel

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Diskusjon

Diskusjon er en mer sivilisert måte å krangle på ;) Under en diskusjon er man gjerne høflig, respektfull og lydhør ovenfor motpartens argumenter, og blir ikke sur om meningene ikke samsvarer med sine egne. Rolig og fredelig kan man konstatere at man er enige om å være uenige. 

Krangling er en styggere måte å diskutere på hvor man ikke er høflig, respektfull og lydhør ovenfor meningsmotstanderen, men møter ham gjerne med fiendtlighet og trass, personsngrep og beskyldninger/anklager. Man er opptatt av å selv ha rett i stedet for som ved diskusjon å kunne se at ingen eier den absolutte sannhet.

(Eller noe i den duren der.. )

 

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, greit å forstå forskjellen. Jeg har vokst opp med så mye krangling at jeg reagerer sterkt om noen diskuterer. Jeg oppfatter mye som krangler. 

Anonymkode: 21dd1...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker, greit å forstå forskjellen. Jeg har vokst opp med så mye krangling at jeg reagerer sterkt om noen diskuterer. Jeg oppfatter mye som krangler. 

Anonymkode: 21dd1...916

Da har du lært noe viktig. Du vet at det er din reaksjon på noe som er ditt i form av fortid og ikke andres. Jeg har det slik med diskusjoner dersom enkelte kroppsbevegelser, fakter etc viser seg hos den andre parten. Gamle minner dukker opp fortere enn hjertet klarer å slå neste slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er en nyanse mellom diskusjon og debatt også. I en debatt skal du liksom gruse motparten, men en diskusjon er mer å belyse flere sider av en sak, uten at noen nødvendigvis skal vinne, selv om dette kan være et pluss for mange. En krangel er en debatt mellom folk som i tillegg ikke kan oppføre seg sivilisert, i alle fall ikke der og da. Diskusjoner er greit, hvis det er et emne som interesserer meg. Debatter kan jeg ikke fordra, verken å være vitne til eller delta i. Ser jeg politiske debatter på TV ender det som regel med at jeg syns alle er idioter, selv de jeg er mest enig med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å diskutere, fordi det ender ofte i krangel. Når den andre parten ikke liker meningen min, har jeg ikke lyst å diskutere. Det er krevende for hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen :) føler det er litt dumt å stille slike spørsmål, dette er noe jeg som voksen burde vite.. 

Anonymkode: 21dd1...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 23.2.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen :) føler det er litt dumt å stille slike spørsmål, dette er noe jeg som voksen burde vite.. 

Anonymkode: 21dd1...916

Ikke dumt. Folk ser litt ulikt på dette også. Enkelte liker å krangle, faktisk, og gjør det for moro skyld. De sier til og med ting de ikke mener bare for å ha noe å krangle om. Jo mer usaklig, jo mer moro har de det. Sånne folk unngår jeg for alt i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til krangling og diskusjon så har du de som liker å kverulere. Krangling er usaklig og kan gjerne bli høylytt, diskusjon er saklig og kverulering er en diskusjon der du sier imot uten å ha noen gode argumenter. Jeg er god til alle disse variantene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.2.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen :) føler det er litt dumt å stille slike spørsmål, dette er noe jeg som voksen burde vite.. 

Anonymkode: 21dd1...916

Hvorfor skulle det være ett dumt spørsmål? Selv som godt voksen vet man ikke alt. Det gå fint, bare spør du 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...