Gå til innhold

The black dog


Gjest Anbr42

Anbefalte innlegg

 

Denne er litt fin synes jeg, og jeg tror den kan stemme og være nyttig for flere lidelser enn bare depresjon. 

Hvis jeg forstod det riktig så kan en lære seg å leve med sin lidelse og sine symptomer. Akseptere at det ofte eller alltid vil være en del av livet sitt. Omfavne det i stedet for å være redd for det. 

Jeg får ofte (det er nærmest automatikk i det) selvmordstanker når jeg er litt nede. Da kan jeg bli redd for å bli impulsiv og agere på dem. Jeg vil ikke ha dem, og jeg vil ikke at de skal plage meg! Nylig sa en psykiater til meg at jeg må lære meg å leve med disse tankene. Ta dem inn i varmen så og si, og akseptere at de er en del av meg, men at de ikke er farlige. Tankene får lov til å komme (-Hei, er det dere igjen...) får lov til å være der, og får lov til å være en del av meg. (-Ja, jeg hører hva dere sier, og det er greit at dere sier det. Men dere er bare tanker, er ikke farlige, og er ingenting jeg behøver å følge). 

Dette er min sorte hund som jeg nok må leve med. Men som hundeeier er det jeg som er sjefen. :)

Gir det jeg prøver å si mening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til det siste avsnittet mitt over: Jeg mener ikke at man kan bestemme over sykdommen depresjon, men at man kan forsøke å bestemme over symptomene som i mitt tilfelle blant annet er selvmordstanker. Jeg må akseptere dem når de kommer, men ikke gi dem særlig oppmerksomhet. Og bestemme meg for å ikke gi dem makt over meg.

Huff, tror alt dette bare ble rot og tull. Glem det, det er helt sikkert feil forklart! 😅 Jeg selv forstår poenget, men jeg greier ikke å videreformidle det.

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anbr42 skrev:

 

Denne er litt fin synes jeg, og jeg tror den kan stemme og være nyttig for flere lidelser enn bare depresjon. 

Hvis jeg forstod det riktig så kan en lære seg å leve med sin lidelse og sine symptomer. Akseptere at det ofte eller alltid vil være en del av livet sitt. Omfavne det i stedet for å være redd for det. 

Jeg får ofte (det er nærmest automatikk i det) selvmordstanker når jeg er litt nede. Da kan jeg bli redd for å bli impulsiv og agere på dem. Jeg vil ikke ha dem, og jeg vil ikke at de skal plage meg! Nylig sa en psykiater til meg at jeg må lære meg å leve med disse tankene. Ta dem inn i varmen så og si, og akseptere at de er en del av meg, men at de ikke er farlige. Tankene får lov til å komme (-Hei, er det dere igjen...) får lov til å være der, og får lov til å være en del av meg. (-Ja, jeg hører hva dere sier, og det er greit at dere sier det. Men dere er bare tanker, er ikke farlige, og er ingenting jeg behøver å følge). 

Dette er min sorte hund som jeg nok må leve med. Men som hundeeier er det jeg som er sjefen. :)

Gir det jeg prøver å si mening? 

Ja, det gir så avgjort mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anbr42 skrev:

Til det siste avsnittet mitt over: Jeg mener ikke at man kan bestemme over sykdommen depresjon, men at man kan forsøke å bestemme over symptomene som i mitt tilfelle blant annet er selvmordstanker. Jeg må akseptere dem når de kommer, men ikke gi dem særlig oppmerksomhet. Og bestemme meg for å ikke gi dem makt over meg.

Huff, tror alt dette bare ble rot og tull. Glem det, det er helt sikkert feil! 😅 

Nei, jeg tror ikke det er feil, men det kan virke som at du blir urolig når det går lang tid før noen kommenterer på det du har skrevet?

God natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anbr42 skrev:

Til det siste avsnittet mitt over: Jeg mener ikke at man kan bestemme over sykdommen depresjon, men at man kan forsøke å bestemme over symptomene som i mitt tilfelle blant annet er selvmordstanker. Jeg må akseptere dem når de kommer, men ikke gi dem særlig oppmerksomhet. Og bestemme meg for å ikke gi dem makt over meg.

Huff, tror alt dette bare ble rot og tull. Glem det, det er helt sikkert feil forklart! 😅 Jeg selv forstår poenget, men jeg greier ikke å videreformidle det.

Jeg synes du beskrev det helt ålreit jeg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, frosken skrev:

Nei, jeg tror ikke det er feil, men det kan virke som at du blir urolig når det går lang tid før noen kommenterer på det du har skrevet?

God natt:-)

Hehe ja, jeg er til tider utrolig usikker på meg selv og må liksom ha en slags bekreftelse... ;)

God natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Helt enig i det du sier om holdning til tanker. Fin video, men jeg syns den var uhyggelig også. Min svarte hund later til å mer eller mindre ha forlatt meg nå. Kan ennå nesten ikke tro det. Hater og frykter den og er redd den skal komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen illustrerer godt hvordan man kan slite psykisk. Depresjon eller annet. Den svart bikkja kan illustrere så mangt. 

Som barn og ung voksen hadde jeg alvorlig hundefobi, men kom nokså godt over det etter hvert. Nå kjenner jeg en del førerhunder, som jeg har lært meg å forstå. Det eneste jeg stadig har problemer med er store hunder som hopper og bjeffer. De vil jo bare leke, men jeg liker det ikke. Men det er nå så... Den svarte hunden i videoen er jeg absolutt ganske redd for om dagen, selv om jeg er kvitt  den vanvittige hundefobien. Er temmelig sliten etter en del krevende utfordringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...