Gå til innhold

Revning innvendig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg fødte for 6 mnd siden og revnet da innvendig. Det ble sydd av overlege etter fødsel. Merket ingenting til dette under fødsel og heller ikke etterpå. Lurer på om revning innvendig er det samme som grad 3 revning , og om det er noe jeg skal være obs på. Fastlegen tok en gynekologisk undersøkelse på 6 mnd kontroll og mente det så greit ut. 

Anonymkode: b38dc...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her ser du graderingen av rupturer. Ut fra din beskrivelse er det ikke mulig å vite om endetarmens lukkemuskel var skadet (EAS og IAS). Fastlegen har sjekket at alt ser bra ut og du har tilsynelatende ingen symptomer. Så det er ikke noe du skal være obs. på.

Vennlig hilsen Mette

 

Gradering av rupturer (fra Veileder i fødselshjelp for gynekologer)

Grad 1:   Overfladisk skade av hud i perineum ('mellomkjøttet') eller vaginalslimhinne
Grad 2:   Dyp perinealskade med affeksjon av muskulatur i perineum, men uten affeksjon av m. sphincter ani eksternus (EAS) (eksterne sfinkter)
Grad 3:   Skade av perineum som involverer analsfinkter
3a: Ruptur av <50 % av EAS
3b: Ruptur av ≥50 % av EAS
3c: Ruptur av EAS og m. sphincter ani internus (IAS) (interne sfinkter)
Grad 4:   Skade av perineum som involverer analsfinkter og anal/rektumslimhinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

nei det var ingen skade av endetarmen , jeg ble klippet for å unngå dette. Jeg revnet innvendig i vagina. Så grad 3 og ellers revning man skal være obs på involverer skade på endetarmen ?

Anonymkode: b38dc...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...