Gå til innhold

Litt Benzo nedtrappingsråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nå snart nede på 0.25mg Rivotril og på litt sikt skal alt bort, men nå skal jeg over på enten Sobril eller Valium p.g.a sertifikatet.
Jeg kan da velge imellom 10mg Sobril eller 5mg Valium, hva er det beste valget?.
Har prøvd å ta 25mg Sobril for å teste og syntes jeg får veldig økt angst dagen etter, kan det skyldes den korte halveringstiden?.
Vil ikke da Valium med den lengste halveringstiden være det mest gunstige?. 
Blir det ikke ett mere stabilt innhold i blodet noe som vil gjøre at jeg unngår  "abstinenser" dagen etter Sobril.

Noen som har kloke innspill?

 

Anonymkode: 9da34...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, kupton skrev:

Valium anbefales av grunner som du selv er inne på. 

Betyr det at Vival/Valium faktisk kan oppleves som en bedre medisin enn Sobril?

Jeg bruker 1-2 pk Sobril a 10mg/ 25stk i året, men opplever at  Vival/Valium fungerer mye bedre på alle måter. Jeg fikk denne av fastlegevikaren.

Når nå min fastlege er tilbake, nekter vedkommende å skrive ut Vival/Valium - selv i så små mengder- for vedkommende synes den er så farlig. Det er kun Sobril eller ikke noe. Er dette vanlig? Jeg ble helt paff og tok imot Sobril, selv om jeg synes den har mye dårligere effekt. (Det er overhodet ikke snakk om misbruk/fare for misbruk) 

Anonymkode: 914fd...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at Vival/Valium faktisk kan oppleves som en bedre medisin enn Sobril?

Svaret mitt handlet om hva det anbefales å bruke under nedtrapping av benzo på vei mot seponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Svaret mitt handlet om hva det anbefales å bruke under nedtrapping av benzo på vei mot seponering.

Ja, det skjønner jeg. Jeg ble bare nysgjerrig på hvorvidt det er vanlig å ikke skrive ut Vival/Valium mer, all den tid pasienten opplever den som mer virksom. Fastlegevikaren hadde ikke noe problem med det og sa at flere var av samme oppfatning som meg når det gjelder effekt/nytte av medisinen. 

Anonymkode: 914fd...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tross avhengighetsfare eller ikke... Jeg synes ikke om at leger er så utrolig benszo-fobiske til en hver tid. Ikke det at jeg mener leger skal skrive resept på resept, og fore pasientene sine med det. Imidlertid finnes det noe som heter skjønn, og det er tragisk når ikke allmennlegene innehar dette i sånne saker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mange anonyme her, men jeg var den som postet det første spørsmålet :).

Jeg tenker å trappe ned det siste veldig sakte, er det da risiko for at jeg utvikler avhengighet større når jeg går over til Valium fra Rivotril?, altså vil det være bedre å bare kutte Rivotril helt til man er nede på 0mg, eller gjør Valium sin halveringstid det lettere å slutte?.

Skulle ønske man hadde bedre informasjon fra leger og psykiater om dette. Opplever kunnskapen om benzo nedtrapping som veldig svak og alle mener noe forskjellig. Fikk f.eks råd fra en privat psykiater (tror det kostet 3000,- for timen :)) om at jeg bare skulle kutte ut 2mg Rivotril brått, uten noen form for nedtrapping. Sa det kunne være litt ubehagelig, men at det burde jeg tåle.

Anonymkode: 9da34...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg som kommer fra Rivotril, er det riktige å gå over til Valium nå. 

Svarene jeg ga er til ulike problemstillinger og må ikke blandes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

For deg som kommer fra Rivotril, er det riktige å gå over til Valium nå. 

Svarene jeg ga er til ulike problemstillinger og må ikke blandes. 

Beklager mange spørsmaål, men kan jeg da gå direkte over fra 0.25mg Rivotril til 5mg Valium?.

Anonymkode: 9da34...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Tross avhengighetsfare eller ikke... Jeg synes ikke om at leger er så utrolig benszo-fobiske til en hver tid. Ikke det at jeg mener leger skal skrive resept på resept, og fore pasientene sine med det. Imidlertid finnes det noe som heter skjønn, og det er tragisk når ikke allmennlegene innehar dette i sånne saker.  

Det er jeg veldig enig i. I mitt tilfelle er det kun snakk om to pakker i året maks. 

Til TS: Beklager forstyrrelser i tråden din - det er imidlertid litt dol-typisk;) Fint at Kupton svarer deg. 

Anonymkode: 914fd...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager mange spørsmaål, men kan jeg da gå direkte over fra 0.25mg Rivotril til 5mg Valium?.

Anonymkode: 9da34...547

Ja, i følge anerkjente ekvivalenstabeller kan du det. Forholdstall 1:20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...