Gå til innhold

DPS Poliklinikk


Vidar71

Anbefalte innlegg

Var på utredningsamtale på DPS denne uka.

Møte med Psykologspesialist gikk fint med mange spørsmål og test mot depresjon. Hun var hyggelig og lyttet men det som overrasket meg var at jeg selv måtte bringe på banen dette med førerkort. Jeg sa at om noe skulle påvirke dette ville jeg vite det tidlig. Men hun sa ærlig at hun ikke kunne mye om dette. 

Jeg skrev på forhånd et brev som ble levert uka før. Hun sa dette var lest men gjennom samtalen forsto jeg at dette nok bare var skumlest. Årsaken var at da jeg nevnte førerkort så svarte hun åja du har førerkort.....ja de har det sikkert travelt der. Samtalen varte i 1,5 time hvor jeg nok hadde håpet på litt mere tid. Fikk status henvises videre hva nå det måtte bety...

Men så tok jeg opp dette med lite info spesielt på Sykehuset Innlandet sine sider. Dette var hun enig i. Jeg sa og at de burde forklare litt om hvorfor spørreskjema måtte fylles ut. Jeg fortalte at jeg droppet DPS i 2017 nettopp av den grunnen at jeg trodde de ville sette en forhåndsdiagnose. Noe de og gjorde for in del da jeg nektet. Hun syns det var positivt med slike tilbakemeldinger. Noe å tenke på for oss som og bare vil ha hjelp.

Nå er det bare å vente på time... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det førerkort og medisiner du tenker på? I så fall er nok en lege mer inne i disse reglene. Uansett: Veldig bra at du opplevde møtet med psykologen positivt. Det er en god start. Om ingen uten videre kan hjelpe deg med bekymringene vdr. førerkortet, tenker jeg at det neppe er umulig å finne ut av på en eller annen måte. Kanskje en lege vet, kanskje Biltilsynet vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest pga jeg har flere ganger inntatt legemiddler i større doser for så gå å legge meg. Alle disse gangene det har skjedd har jeg forutt hatt kraftig atrieflimmer anfall og alt føles håpløst.. Jeg var 100 % ærlig om det jeg har gjort og jeg var ærlig på at tanken på sette meg i bilen aldri er blitt gjort de 3 årene jeg har slitt. Har og en avtale med fastlege om å komme dit hver dag for å få hjertemedisiner utlevert. Men mest redd for at tankene om det jeg har gjort kan påføre meg inndragelse av førerkort eller kjøreforbud. Fastlege mente jeg var trygg men Dps er vel hakket ove fastlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vidar71 skrev:

Er mest pga jeg har flere ganger inntatt legemiddler i større doser for så gå å legge meg. Alle disse gangene det har skjedd har jeg forutt hatt kraftig atrieflimmer anfall og alt føles håpløst.. Jeg var 100 % ærlig om det jeg har gjort og jeg var ærlig på at tanken på sette meg i bilen aldri er blitt gjort de 3 årene jeg har slitt. Har og en avtale med fastlege om å komme dit hver dag for å få hjertemedisiner utlevert. Men mest redd for at tankene om det jeg har gjort kan påføre meg inndragelse av førerkort eller kjøreforbud. Fastlege mente jeg var trygg men Dps er vel hakket ove fastlege. 

Det er fastlegen som bestemmer det med førerkort nå og ikke dps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phu...bra for hun stoler på meg. Men vet Dps gjør førerkortvurdering. Her jeg bor har Dps i 2017 fått pålegg fra helsetilsynet om å skjerpe rutiner på dette. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er fastlegen som bestemmer det med førerkort nå og ikke dps. 

Hvor har du det fra? Enhver lege, psykolog og optiker som oppdager at noen ikke fyller kravene til førerkort har meldeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Hvor har du det fra? Enhver lege, psykolog og optiker som oppdager at noen ikke fyller kravene til førerkort har meldeplikt.

Jeg bare leste det at det var en ny lov at fastlegen tok seg av det, så det er feil? Min fastlege sa jeg kunne slippe å kjøre på dispensasjon men han var usikker på hvordan han skulle gå frem, men det kunne han bestemme. Nå er han der ikke lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg bare leste det at det var en ny lov at fastlegen tok seg av det, så det er feil? Min fastlege sa jeg kunne slippe å kjøre på dispensasjon men han var usikker på hvordan han skulle gå frem, men det kunne han bestemme. Nå er han der ikke lenger. 

Tror ikke det har kommet noe nytt, men du tenker kanskje på denne? https://www.nrk.no/rogaland/na-kan-fastlegen-ta-lappen-fra-personer-med-alkoholproblemer-1.14314802

Anonymkode: 88229...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det har kommet noe nytt, men du tenker kanskje på denne? https://www.nrk.no/rogaland/na-kan-fastlegen-ta-lappen-fra-personer-med-alkoholproblemer-1.14314802

Anonymkode: 88229...c55

Nei det var ikke det heller. Og min datter som har asperger slipper å kjøre på dispensasjon, det kunne fastlegen bestemme. Har lappen livet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk utskrevet Tramadol av min tidllgere fastlege. Fast bruk. Jeg hadde stor nytte av den minste dosen og brukte det kun til nød for å klare å gjøre ting jeg ikke ville klart uten som å gå på jobb. Argumentene var gode. Jeg misbrukte dem aldri, og jeg brukte dem sjelden, var kjempestreng med meg selv. Den eneste gangen jeg sløste med dem var da jeg var sykmeldt og gjennom jobben måtte være med på en helgetur. Da brukte jeg de hele helga, uten dem måtte jeg vært hjemme. 

Så flyttet jeg, og jeg fikk ny fastlege. Da jeg spurte om ny resept sa han nei. Han var ærllg mot meg og sa: «hvis jeg skriver ut en ny resept til deg må jeg legge inn kjøreforbud på deg. Hvis du skjer noe og det står registert Tramadol på deg får både du og jeg svi for det»

Jeg fikk faktisk stor tillit til fastlegen min etter dette, for det viste meg at jeg har en fastlege jeg trygt kan stole på og som virkelig gjør jobben sin. Jeg er sikker på at han gjør det han kan for å hjelpe meg. 

Jeg håper at TS tar i mot den hjelpen han trenger, uavhengig førerkort. 

Anonymkode: 184e6...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang førerkort. Om jeg skulle gi fra meg dette for så ikke kunne komme meg til fastlege eller Dps så ville jeg avbrutt all helsehjelp. Jeg bor på bygda og her er det bare 2 busser i døgnet og 0 på helger. Jeg har 1,5 mil inn til sentrum hvor både Dps og fastlege er. 

Men jeg har en fornuftig fastlege som nok vil støtte meg i å beholde førerkortet. 

Jeg har selv bedt de å heller gi kjøreforbud på CEDE som har mest risiko generelt sett. Men nå har jeg slitt i 3 år etter at jeg fikk hjertediagnosen som utløste dette. Første henvisning til Dps gikk i Mai 16 så okt 16 uten at jeg godtok dette. Årsaken er at jeg mener hjertediagnosen og betablokkere utløste depresjon. 

I feb 17 godtok jeg Dps opphold på akutt sengepost 1. Dette ødela psykriater som ikke forsto hva jeg gjorde der. Oppholdet skulle vare 2 til 3 uker. Jeg dro hjem etter 4 dager. Klagde på psykriateren og måtte møte på avd noe jeg gjorde. Jeg fikk skriftlig medhold. 

Etter dette fikk jeg samtaler på psykisk helse i kommunen. Men også de ba meg bli henvist Dps. Jeg sa først ja. Så fikk jeg disse skjemaene til utfylling i posten uten begrunnelse for hvorfor jeg måtte fylle ut. Jeg følte skjemaene krenkende. Da fikk jeg beskjed om at uten skjemaer ferdig utfylt ingen hjelp. 

Jeg tenkte på flere punkter i skjema som gikk på sexliv etc...hvorfor skulle det være et tema da jeg slet med negative tanker om hjerte. 

Med bedre informasjon i brevet fra Dps den gangen kunne det hende jeg hadde fylt dette ut. 

Jeg droppet så både sykmelding og medisiner som betablokkere, blodfortynnende, statiner, blodtrykksmedisiner og gikk ut i full jobb 1 helt år der alle negative tanker også ble borte. Til og med søvn ble bedre. Men jeg slet med hjerte og fare for blodpropp. 

1 år etter får jegvtilbud om ablasjon på hjerte. Jeg må på nytt starte opp med medisiner. Da kommer selvmordstankene på nytt tilbake der jeg overmedisinerer med blodfortynnende og smertestillende der jeg går til sengs skjønner? Dette har egentlig ikke noe med at jeg setter meg bak rattet.

Poenget mitt er at også Dps har plikt til å gjøre førerkortvurdering. Og da legger de nok mest vekt på mine selvmordstanker uavhengig av måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du trenger å uroe deg over førerkortet. Er mange med dårlig helse som har førerkort. Jeg selv har kjørt bil mens jeg har vært suicidal, men jeg har heller ikke hatt tanker om å bruke bil i suicidal hensikt. Det kunne ikke falt meg inn engang og hvorfor er jeg ikke sikker på. Du virker fornuftig og det ser en nok på når førerkort skal vurderes samt at de ser på alvorlighetsgraden av helsa og om det er under kontroll. Jeg har selv opplevd 2 ganger at mitt førerkort har vært vurdert uten at de fant grunn til å ta det fra meg. Det er noe år siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man har vært, eller kan bli suicidal er ikke grunn til beslag av førekort. Ikke på fast grunnlag i alle fall. Blir det fanget opp at man er til fare for seg selv, vil de nok helder sette inn ressurser for å behandle sykdommen. Men man skal absolutt ta ansvar når man har en helsetilstand som potensielt kan utgjøre fare bak rattet. Mye av dette ansvaret har man selv. Diabetikere f.eks. Det er lov å ha vanlig førerkort, men den som har sykdommen må ta ansvar/forholdsregler så det ikke oppstår lavt blodsukker og føling under kjøring. For de som er avhengige av briller, er det selvsagt svært uansvarlig å kjøre uten. Selvsagt må man og tenke seg grundig om hvis man har brukt alkohol eller sterke medikamenter kvelden forut for en tidlig morgen. 

Men det er jo ikke en tilfredsstillende situasjon for deg når du blir deprimert av medisinene dine. Det ser jo ut som de utgjør en del av årsaken, siden du har vært uten psykiske symptomer å snakke om den tida du ikke brukte noe. Sterkere smertestillende kan man bli tung og nedstemt av om man bruker for mye, så det er lurt å være tilbakeholden med. Evt. finne ut om det er alternativer for den smertetilstanden du har fått det for.  Er du i kontakt med indremedisiner/hjertespesialist? I så fall bør jo dere få snakket sammen om mulige alternativer. Jeg kan lite om det, men jeg tror noen får slike bivirkninger av statiner. Betablokkere KAN gi problemer med mareritt og urolig søvn.  Kanskje kan det beste være å slenge på antidepressiva, men det er en legesak. Så er det å få støtte i forhold til det å leve med kronisk sykdom. Mange opplever betydelige psykiske reaksjoner på det, og jeg tenker det kan være nyttig å få profesjonell hjelp da det er svært viktig at denne siden og blir tatt seriøst på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Dere som har svart.

Jeg blir mer beroliget av å lese dette. Derfor er slike sider viktige å dele info på. 

Jeg har ikke direkte kontakt med en fast kardiolog må sies. Men jeg har idag skrevet et kort brev til DPS der jeg venter på å komme inn, hvor jeg nå nesten ber om å få starte med antidepressiva jeg tidligere har vært motstander av. Jeg håper De tar seg tid til å lese for jeg satt i helga å vurderte ringe akutt ambulant team på Hamar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...