Gå til innhold

Vi som spør her inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ønsker vi?

Ønsker vi f.eks 

- støtte på gamle tankemønstre eller det vi tenker selv

- å se ting fra andre synsvinkler og perspektiver via andres øyne 

- korreksjoner og påpekninger på våre tanker og følelser 

- andre ting ??

Eller hva ønsker DU av forumet?

Anonymkode: af9a0...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ønsker vi?

Ønsker vi f.eks 

- støtte på gamle tankemønstre eller det vi tenker selv

- å se ting fra andre synsvinkler og perspektiver via andres øyne 

- korreksjoner og påpekninger på våre tanker og følelser 

- andre ting ??

Eller hva ønsker DU av forumet?

Anonymkode: af9a0...04b

Konstruktive tilbake meldinger, og se ting i et annet lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at det varierer litt hva man ønsker og trenger. Kanskje den som svarer ikke alltid prøver å sette seg inn i hva trådstarter egentlig spør om eller formidler. De svarer heller det de selv mener andre trenger og gjerne ut fra en litt generell vurdering. Kommer med samme leksen til alle uansett hva de ber om. Jeg har noen ganger bare trengt et medmenneske , noen som kunne si noe oppmuntrende til meg når ting har vært helt svart. Andre ganger har jeg trengt råd til forandring og andre ganger støtte på at jeg har gjort ting rett. Det er også fint når folk kan komme med andre vinklinger på ting men det har mye å si hvordan de formidler det. Jeg har ikke direkte bedt om kritikk eller korreksjon, det får man her uten å be om det. 

Anonymkode: 3b986...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri og åpen utveksling av tanker omkring psykisk helse i litt vis forstand. Sett litt " unnenifra". Med stor takhøyde og kanskje som et livstegn utenifra for dem som sliter helt alene med alt kanskje. Men jeg ser at alvorlighetsgraden mye er blitt for stor og at det nok er for lite riktig helsehjelp for mange tror jeg  og sånne typer forum kan kanskje bli en " sovepute" for helsemyndighetene når helt klart andre mer "seriøse" og forpliktende tiltak burde vært der. Det er stort behov for faglig god hjelp for så mange grupper i dag tror jeg. Myndighetene må jo være litt rar som ikke ser det.

Anonymkode: fac08...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎02‎.‎2019 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Poenget er vel at det varierer litt hva man ønsker og trenger. Kanskje den som svarer ikke alltid prøver å sette seg inn i hva trådstarter egentlig spør om eller formidler. De svarer heller det de selv mener andre trenger og gjerne ut fra en litt generell vurdering. Kommer med samme leksen til alle uansett hva de ber om. Jeg har noen ganger bare trengt et medmenneske , noen som kunne si noe oppmuntrende til meg når ting har vært helt svart. Andre ganger har jeg trengt råd til forandring og andre ganger støtte på at jeg har gjort ting rett. Det er også fint når folk kan komme med andre vinklinger på ting men det har mye å si hvordan de formidler det. Jeg har ikke direkte bedt om kritikk eller korreksjon, det får man her uten å be om det. 

Anonymkode: 3b986...31b

Dette er jeg enig i.

Noe av det jeg synes kan være vanskelig, er å la være å trekke inn "alt" man mener å vite fra tidligere. Det er ganske lett å se mønstre i det folk skriver på et forum som dette, men disse mønstrene er ikke nødvendigvis representative for personen, siden mange primært skriver her inne når de har det ekstra vanskelig. Dette blir tydeligst for meg i de tilfellene jeg kjenner personen som skriver også utenfor dette forumet. Av og til er forumets andre brukere mer svart-hvitt-tenkende enn den som har startet tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎22‎.‎02‎.‎2019 den 13.40, AnonymBruker skrev:

Hva ønsker vi?

Ønsker vi f.eks 

- støtte på gamle tankemønstre eller det vi tenker selv

- å se ting fra andre synsvinkler og perspektiver via andres øyne 

- korreksjoner og påpekninger på våre tanker og følelser 

- andre ting ??

Eller hva ønsker DU av forumet?

Anonymkode: af9a0...04b

Det er ikke nødvendigvis noe galt i å be om støtte på det man tenker selv. Som regel kjenner trådstarter seg selv og sin situasjon best, og noen ganger trenger man nettopp støtte på for eksempel at det virker som om valgene som tas eller mestringsstrategiene som brukes, er gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er blitt mer skeptisk til all deltagelse på forumer og annen internettaktivitet etter hva som er kommet frem fra våre myndigheter om at andre land, kriminelle bander ,spioner og andre driver en slags " hjernetapping" av innbyggerne i vårt land. Myndighetene arbeider jo imot dette men kan vi stole helt på det. Lett å sitte med skjegget i postkassa bare. Så jeg vil prøve nok en gang å slutte med min deltagelse for jeg har ikke stort nettverk og mange til å hjelpe meg i kniprtak. Jeg må også prioritere strømregninga og slikt. Ønsker ikke å være negativ. Jeg ser mye verdi i kommunikasjon og kunnskapsbearbeiding og erfaringsutveksling men man må likså ta alt med så mange klyper salt synes jeg og er veldig urolig når jeg hører så mange som har vært for naive for det skje alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her og har lenge fundert på et sammensatt problem jeg har, men plutselig kom jeg ( eller egentlig mannen?) Over denne siden,  som kan komme med tips og råd 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlige svar rundt bivirkninger selv om ikke alle får bivirkninger av medisiner.

Føler selv at leger generelt bryr seg lite om bivirkninger da de bare ser på fordeler. Det få leger tenker på er at bivirkninger kan gjøre ting værre. Hilsen en som under hjerteutredning opplevde både søvnløshet, ørhet, hodepine, munntørrhet, svimmelhet, hukomelsessvikt, depresjon etc...jeg droppa alle tross fare for blodpropp i 1 år. Livet ble normalisert. Nå er jeg satt på disse medisinene igjen og er derav på nytt sykmeldt og henvist dps.

Tror mye hadde vært unngått dersom leger tok seg tid fremfor bare skrive resept. Tror selv legen hadde fått dårligere livskvalitet av å oppleve slike bivirkninger.

Så mitt svar blir. Brukere av medisiner gir et mer ærlig inntrykk av bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ma_Berg skrev:

Jeg er ny her og har lenge fundert på et sammensatt problem jeg har, men plutselig kom jeg ( eller egentlig mannen?) Over denne siden,  som kan komme med tips og råd 😎

Velkommen 😊

Håper du vil trives her!

Her er det mange ulike mennesker i ulike livssituasjoner, og vi har ulike erfaringer som vi gjerne deler av hvis noen ber om råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, påskelilje skrev:

Velkommen 😊

Håper du vil trives her!

Her er det mange ulike mennesker i ulike livssituasjoner, og vi har ulike erfaringer som vi gjerne deler av hvis noen ber om råd. 

Takk for det, og jeg er glad jeg kom over denne siden! Det er mange som har sine ting der ute i verden, og det er ikke lett å finne noen å snakke med, ikke noen som virkelig kan forstå! Så med en plass som dette kan isolasjonen føles litt bedre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ma_Berg skrev:

Takk for det, og jeg er glad jeg kom over denne siden! Det er mange som har sine ting der ute i verden, og det er ikke lett å finne noen å snakke med, ikke noen som virkelig kan forstå! Så med en plass som dette kan isolasjonen føles litt bedre😊

Så bra!

Du har sikkert sett at det er ulike underforum her. Nå er det Psykisk og Åpent som brukes mest  men også andre underforum brukes.

Dette er absolutt en arena der en kan få dekket noe av ens sosiale behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, påskelilje skrev:

Så bra!

Du har sikkert sett at det er ulike underforum her. Nå er det Psykisk og Åpent som brukes mest  men også andre underforum brukes.

Dette er absolutt en arena der en kan få dekket noe av ens sosiale behov. 

Ja, er ikke blitt så kjent her inne ennå, men finner nok ut av det, igjen tusen takk!😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her mest for å lese. Det gir meg mye! Godt å vite at jeg ikke er alene, og jeg har oppdaga at et par av brukerne har omtrent akkurat de samme utfordringene som meg selv. Jeg leser innleggene deres, kjenner meg igjen, og tar til meg rådene som blir gitt.

Jeg åpner sjeldent en ny tråd, men av og til gir jeg et svar dersom jeg føler jeg har noe å bidra med.

Jeg har vært her i 20 år og synes forumet er gull verdt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at jeg er her. Utveksling av erfaringer er viktig, synes jeg. Man møter likesinnede, og kanskje noen lurer på noe jeg kan si noe om. Føler jeg at jeg kan gi råd, så gjør jeg det og håper det kan være til hjelp. Av og til synes jeg det er greit å si hva jeg mener om ting  En sjelden gang har jeg trengt råd selv, og spurt - riktig nok mest da det var medisinsk kompetanse med mulighet til å komme med konkrete råd om f.eks. dosering. De andre forumene her var og i sin tid nyttige, fordi de hadde fagfolk som svarte. Dette lærte jeg veldig mye av. Nå er det kun gynekologen som holder stand. 

Det gjør jeg stadig her og. Lærer av andre med erfaringer eller vinklinger på saker jeg selv ikke har tenkt på. Det blir en arena der man gir og får fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
16 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Lærer av andre med erfaringer eller vinklinger på saker jeg selv ikke har tenkt på. Det blir en arena der man gir og får fra hverandre.

Godt beskrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint å kunne ha ett sted å stille alle spørsmålene og lufte en del av tankene som dukker opp fra tid til annen. Jeg har ikke noen IRL å snakke om personlige ting med annet enn mannen min, og det er begrenset hva han orker av mas. Det er mange med erfaringer jeg kjenner meg igjen i, og som jeg prøver å lære av. Jeg kjenner mye på at jeg skulle bidratt mer i andres tråder og ikke bare snakke om meg selv hele tiden, men som regel har jeg ingen oppfatning av hva som kunne hjulpet andre eller har noen råd å komme med. Jeg merker selv at jeg ikke bidrar særlig positivt til forumet, og at det jeg skriver ofte blir dumt/rart/feil/dramatisk/drastisk/osv. og  holder meg deretter til å lese en periode før jeg får samlet litt mot til å prøve å delta litt igjen. Sånn sett føler jeg det på mange måter er en slags treningarena og ett lite sosialt blaff i hverdagen, dette hadde ikke gått noe annet sted tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...