Gå til innhold

Jobbe med seg selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I denne tråden kan vi kanskje komme med våre erfaringer eller forklare hva det vil si å jobbe med seg selv? 

Anonymkode: cd538...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

For meg betyr det å identifisere noe i livet man skulle ønske var annerledes og tenke på hvordan man skulle ønske det var. Så kan man bruke litt tid på å tenke over grunner til at ting ikke har funka så godt, forsøke å forstå seg selv. Deretter få kunnskap og ferdigheter man trenger for å endre ting hvis det er nødvendig. Og så man man sette dette ut i praksis. Det siste steget er alfa og omega, alt før det er jævlig lett i sammenligning.

Nå f.eks. ønsker jeg å drikke mindre fordi jeg har en tendens til å bruke alkohol som selvmedisinering i perioder. Derfor har jeg begynt å registrere hvor mange enheter jeg drikker og så har jeg et mål om å ikke drikke mer enn så og så mye (som jeg stadig bryter). 

Da jeg ble singel etter et langt forhold fant jeg ut at jeg ikke var så flink å sjekke opp kvinner. Dermed begynte jeg å sette meg inn i hvordan jeg kunne bli bedre til dette. Og så begynte jeg å praktisere det. Det er noe av det mest verdifulle jeg noensinne har gjort, ikke bare i forhold til kvinner, men i alle relasjoner, venner, jobb, osv. fordi det ga meg en veldig bevissthet i forhold til sosiale relasjoner og fordi sjekkeråd stort sett er veldig konkrete. Og konkret er hva man trenger når man skal jobbe med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva en trenger å jobbe med. Noen trenger å jobbe med bare det å høre på legens og andre behandleres råd, samt å ta medisinene sine på anbefalt måte.

Hvis det er på plass, og en i tillegg føler at sykdommen er noenlunde stabil og under kontroll, tror jeg en kan begynne å jobbe med seg selv på andre plan, og på en annen måte. 

Jeg selv har en "liste" over hva jeg vil forandre på og jobbe med. Og det håper jeg at jeg etterhvert vil klare å få til. Jeg har heldigvis et godt behandlings-team rundt meg som vil hjelpe meg på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...