Gå til innhold

Endometriose og dårlige hormonverdier, når gi opp prøving på graviditet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Mette.

Fyller 35 i vår, har de siste 3 år forsøkt å bli gravid. Aldri hatt positiv test. Stabil syklus på ca 29 dager. 

Utredning har vist flere problemer: lapraskopi for 1 år siden avdekket utbredt endometriose, mye ble fjernet. Tuber ble skylt gjennom og funnet å være åpne. Lav AMH (6 for 2 år siden), høy FSH (husker ikke tallet, men tror 17-18).

Jeg ønsker av forskjellige årsaker ikke å prøve IVF. Jeg var villig til å prøve i naturlig syklus, det vi si uten hormonstimulering. Kom til egguttak, men dessverre var eggposen tom.

Hele prosessen har vært veldig vanskelig for meg, og jeg føler meg klar for å gi opp prosjekt baby. Vil begynne på p-piller igjen for å slippe smertefulle og lange menstruasjoner hver måned. Mannen min ønsker at vi skal fortsette å prøve på naturmetoden. Jeg mener det ikke er noe poeng, sett hen til hormonverdier, endometriose, tiden som har gått og alder. Har jeg rett i at sjansen for spontan graviditet er nesten ikke-eksisterende?

På forhånd takk. 

Anonymkode: 6ddbd...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nettopp ved endometriose har jeg sett mange 'mirakler'. Kvinner over 40 år har gitt opp og blir så plutselig gravide 'helt av seg selv'. Når  ble FSH målt i syklus? Var det tidlig i syklus, så er FSH > 10-12 et dårlig tegn, men noen dager før eggløsning, er verdier på opp til ca. 25 vanlige.

Ble du operert på eggstokk?

Hvis du fortsatt vil ha en sjanse og samtidig behandling for symptomer, så foreslår jeg følgende.

Du kan bruke Naproxen/Ibux ved menstruasjonssmerter og cyklokapron (2-3 x 3-4 daglig) for å minske blødningsmengden.

Umiddelbart synes jeg altså at det ved 35 år er litt tidlig å gi opp.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mette. 

Fsh ble målt dag 3 i syklus.

Jeg forstår at det er tidlig å gi opp, og at mange prøver mye lengre og med flere metoder enn det jeg har gjort. 

Men sjansen for å bli gravid er jo veldig lav? Du bruker selv ordet mirakel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis en kvinne har forsøkt i 10 år og vært gjennom flere operasjoner for endometriose og forsøkt ulike hormoner, og så plutselig blir gravd, så kan man vel kalle det et mirakel.

Men jeg forstår at det også kan være et tidspunkt hvor man sier at 'nok er nok' og fravelger mulighet for å kunne bli gravid og ønsker å slippe de månedlige skuffelser med menstruasjon. Du er kanskje på det stadium?

Hvis du velger å bruke p-pille, så er det lurt å bruke dem uten pause så du slipper å få menstruasjon?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...