Gå til innhold

Kan man bruke pessar ved bakovervendt livmor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en dame på 43 år som ikke tåler hormonell prevensjon eller kobberspiral. Jeg ønsker derfor å prøve pessar. Jeg har bakovervendt livmor. Vil pessaret kunne passe meg da? Er det eventuelt slik at enkelte typer pessar kan passe meg?

Anonymkode: d0d54...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, man kan bruke pessar ved bakovervendt livmor. Dessverre er det vanskelig å finne en lege som har erfaring med tilpassing, og pessar kan stort sett bare kjøpes på nettet. Det må brukes med krem som også må skaffes på nettet.

Har du tenkt på den svake minipille, Conludag? Den påvirker kun slimet i livmorhalsen, så sædceller ikke kan passere. Den må tas helt regelmessig, bare 3 timers slingringsmonn. Du har med 43 år sterkt redusert fruktbarhet, så den skulle være sikker nok, selv om det ikke er så sikker som vanlig p-pille.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåklokka123

Hei igjen. Har fjernet livmorslimhinnen, men trenger prevensjon fordi jeg har hatt litt blødningeri etterkant av operasjonen. Har tenkt på sterilisering, men det virker jo litt omfattende.  Takk for tipset om denne minipillen, hadde ikke hørt om den før. Har dog prøvd cerazette, den gav meg bivirkninger - slik all hormonell prevensjon har gjort 😞 

Har du en type pessar du vil anbefale meg å prøve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Milex er et anerkjent merke. Det har vært en del diskusjon omkring merket Caya. Hvilket som er best, vet jeg ikke og de er sannsynligvis ikke sammenlignet i studier.

Cerazette er mye sterkere enn Conludag. Conludag påvirker ikke blødningsmønsteret. I og med at du har fjernet livmorslimhinnen og bare har liten blødning, så anser jeg ikke at din sjanse/risiko for graviditet er særlig stor.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...