Gå til innhold

32 år og sterilisering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mye tenking nå faller jeg mer og mer mot sterilisering. Men alle sier at når man er såpass gammel som meg burde man like greit fortsette med p-stav siden det ikke er mange årene igjen jeg er fruktbar.

Men, jeg ser jo folk godt oppi 40-årene faktisk blir gravide uten at det er planlagt. Hvor lenge er man egentlig fruktbar? Burde jeg heller ta to runder til med p-stav (da er jeg 39) og så er jeg trygg, eller er det fortsatt en for stor sjangs at jeg trenger prevensjon etter dette?

Anonymkode: 911ab...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter mye tenking nå faller jeg mer og mer mot sterilisering. Men alle sier at når man er såpass gammel som meg burde man like greit fortsette med p-stav siden det ikke er mange årene igjen jeg er fruktbar.

Men, jeg ser jo folk godt oppi 40-årene faktisk blir gravide uten at det er planlagt. Hvor lenge er man egentlig fruktbar? Burde jeg heller ta to runder til med p-stav (da er jeg 39) og så er jeg trygg, eller er det fortsatt en for stor sjangs at jeg trenger prevensjon etter dette?

Anonymkode: 911ab...764

Det er jo høyst individuelt, og ingen kan garantere deg at du er blant de som ikke kan få barn når du runder 40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter mye tenking nå faller jeg mer og mer mot sterilisering. Men alle sier at når man er såpass gammel som meg burde man like greit fortsette med p-stav siden det ikke er mange årene igjen jeg er fruktbar.

Har jeg aldri hørt og siden man må være 25 år for å få innvilget sterilisering så gir jo det et ganske snevert alders-vindu der man kan sterilisere seg... Jeg var 35 år da jeg steriliserte meg og har ikke angret ett sekund! :) Mulig at jeg har vært heldig som ikke har hatt særlig til mens-plager, men det lille jeg har hatt har i høyeste grad blitt oppveiet av de gleder det gir å være helt fri for hormonprevensjon rundt eggløsning (har prøvd både piller og hormonspiral). Jeg fikk det dekket av medisinske grunner da, ellers koster det jo en del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42 og skal sterilisere meg neste mnd....

Har også tenkt at jeg er for «gammel»

Kunne ønske jeg hadde fått det utført for 10 år siden. 

Anonymkode: 8734b...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man er i gjennomsnitt fruktbar til ca 10 år før menopausen (siste menstruasjon), men man vet ikke når menopausen kommer. Så en gammel regel er å bruke prevensjon til ett år etter siste menstruasjon. Litt unødvendig, sikkert, men sikkerheten først.

Så å stoppe med prevensjon ved 40 år, det anbefales ikke.

Hvis du har det bra med prevensjon (p-stav ?) så er det kanskje en fordel å bruke denne form for prevensjon. Det kan beskytte mot de blødningsproblemer som ofte kan oppstå i årene før menopausen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...