Gå til innhold

Blødning etter fjerning av hormonspiral


Blåbæret93

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg (26år) og min samboer (23år) har bestemt oss for å prøve å bli gravide, dette er vår første gang. Så onsdag 13.feb fjernet jeg spiralen hos gyn. Da hadde jeg nettopp hatt eggløsning (ca. søndag 10.feb). Dette kunne også gyn bekrefte. Noen dager før jeg fjernet spiralen, små blødde jeg. Etter fjerning av spiralen har jeg blødd som om det har vært mensen. Torsdag 21.feb trodde jeg alt var over, så plutselig rant det masse blod utav meg. Etter dette har jeg blødd veldig mye. Tampongen har vær ganske blodig etter kort tid, og har måttet bytte til "super" istede for "regular". Hadde jeg fulgt vanlig syklus som når jeg hadde spiralen i, skulle mensen ha startet i dag. 

Jeg lurer da på om dette er normalt? Kan jeg forvente at jeg nå begynner med "skikkelig" mensen i dag, og er ferdig om 1 uke og så kommer eggløsning som vanlig ca 10.mars? 

Vi er veldig ivrige på å prøve, så mottar alle svar, tips og råd med stooor takk!

 

Endret av Blåbæret93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Blåbæret93 skrev:

Jeg lurer da på om dette er normalt?

Da jeg fjernet hormonspiralen fikk jeg etter et par dager det jeg siden har kalt "alle mensers mor"; tror aldri jeg har blødd så mye. Men det ga seg etter en ukes tid og jeg gikk greit inn i normal syklus ganske fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke noe som heter 'normalt' med hormonspiralen. Det er så forskjellig hvordan man reagerer på den, og det er forskjellig hva som skjer når den fjernes. Tidspunkt for fjerning kan være en faktor, og i hvor stor grad hormonspiralen har påvirket livmorslimhinnen og om den har påvirket eggløsningen. Du har tilsynelatende hatt normal eggløsning.

Mest sannsynlig får du eggløsning til ventet tid.

Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Husk å bruke folat. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Lillemus said:

Da jeg fjernet hormonspiralen fikk jeg etter et par dager det jeg siden har kalt "alle mensers mor"; tror aldri jeg har blødd så mye. Men det ga seg etter en ukes tid og jeg gikk greit inn i normal syklus ganske fort. 

Haha, huff. Er nok "alle mensers mor" jeg har nå! Håper det går over snart.

13 hours ago, Mette Moen, Gynekolog said:

Det er ikke noe som heter 'normalt' med hormonspiralen. Det er så forskjellig hvordan man reagerer på den, og det er forskjellig hva som skjer når den fjernes. Tidspunkt for fjerning kan være en faktor, og i hvor stor grad hormonspiralen har påvirket livmorslimhinnen og om den har påvirket eggløsningen. Du har tilsynelatende hatt normal eggløsning.

Mest sannsynlig får du eggløsning til ventet tid.

Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Husk å bruke folat. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar! Forstår at ingenting er "normalt", men vil jo ikke at det skal være helt unormalt heller.

Må legge til at i går skulle vi ha sex, og etter litt penetrering rant det endel blod ut sammen med noen blodklumper. Dette er ikke farlig?

Takk for tips! Har brukt folat siden noen dager før jeg tok ut spiralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan ha samlet seg blod skjeden som kommer ut ved samleiet. Hvis det fortsetter med blødning i forbindelse med samleie, så er det lurt å få en sjekk, dvs en gynekologisk undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Mette Moen, Gynekolog said:

Det kan ha samlet seg blod skjeden som kommer ut ved samleiet. Hvis det fortsetter med blødning i forbindelse med samleie, så er det lurt å få en sjekk, dvs en gynekologisk undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette

Ok, får håpe det bare var det.

Det virker som om mensen har stoppet i dag. Så det er deilig. Så får vi håpe det sitter en liten spire ganske snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...