Gå til innhold

Redd barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Det er mye trist i dag. Det er det. Jeg synes fremdeles det er litt rart at deres folk ikke første impuls er å bygge opp landet sitt igjen. Selvsagt med hjelp av verdenssamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg synes fremdeles det er litt rart at deres folk ikke første impuls er å bygge opp landet sitt igjen.

Dette handler jo ikke om syrere og irakere, men om utenlandske statsborgere som reiste dit for å delta i krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handlet om kvinner oppvokst i Norge og Sverige som hadde reist til Syria som unge tenåringer og sluttet seg til IS.

Synes saken er veldig vanskelig. De som dro, har frivillig forlatt et demokratisk land med gode velferdsordninger,  og bør ta ansvar for det valget de tok. Barna deres har jo ingen skyld i dette, men om det er Norge/Sverige sitt ansvar å ta vare på dem, er jeg veldig usikker på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

De som er norske statsborgere vil få komme hjem, så vidt jeg har skjønt.

Jeg synes det er greit at de som virkelig angrer får komme hjem. IS har fått så mye bank at det holder. Etter andre verdenskrig måtte man også la tyskerne få lov til å overgi seg til slutt, eventuelt ta en straff i for hva de personlig hadde gjort.

IS-brudene er vel omtrent på linje med "tysker-tøser". De har ikke drept noen selv, men gått til sengs med en ekstrem bevegelse som er fiende av Norge. I ettertid virker nesten tysker-tøsene som uskyldige offer, men det er kanskje fordi nazismen har kommet på avstand? Det er litt lettere å forstå sinnet mot tysker-tøsene etter selv å ha vært sint på IS-bruder. Hvis vi skal lære av historien bør vi kanskje vise litt mer nåde enn vi egentlig har lyst til akkurat nå. (Dog ikke så snille at vi slipper inn de som fortsatt støtter terror, om vi kan unngå det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Erna Solberg som sier at de skal få komme hjem, men de blir saksøkt i norsk rettvesen.  Barna er uskyldige og kommer til å bli tatt hånd om i Norge. 

Jeg har ingen forståelse for behandlingen av tyskertøser.  Å utestenge jenter for de forelsket seg eller fikk barn med feil menn.  Hvis vi skal lære av historien så er det at at slik behandler man ikke mennesker.

Anonymkode: ee0aa...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Forferdelig at barna er blitt uskyldige ofre og bra at Redd Barna tar initiativ til å redde dem nå dette er mulig. Samtidig blir jeg mye engstelig etter hva jeg for en stund siden hørte på norsk radio. Det var en dialog hvor Trump beordret sine generaler om å vinne krigen. Generalen sa at det er veldig vanskelig på så kort tid å gjøre en slik jobb grundig nok. Det vil kanskje  si at ting kom fremdeles å være veldig farlig med stor sannsynlighet for at denne livsfarlige bevegelsen ville " gå under jorden". Slik hørtes det ut. Men jeg er ufattelig i denne sammenheng og det er godt man endelig kan hjelpe barna særlig.  Bare forferdelig å tenke på alt som er skjedd der og en helt uforståelig krig. Dette er jo høyt utdannede mennesker fra avanserte samfunn. Vet vi nok om hvorfor disse konfliktene opprinnelig  oppstod og hvofor de ble slik. Dette er bare trist. Men godt man tar vare på barna. Man har vel også lovpålagte forpliktelser om at ingen skal gå statsløse i dag. Men bare bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS er den verste krigsforbryter organisasjonen etter Pol Pot. Vi burde gjøre alt vi kan for å ikke få de "hjem" igjen. Tror ikke ett dask på lanken holder der altså. Barna bør i fosterhjem, de er uskyldige. Men de burde ikke vokse opp hos mennesker med sånne holdninger.

Anonymkode: 3bf16...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror annen verdenskrig ikke kan sammenliknes med dette. Dette er en bevegelse vi alltid må frykte tror jeg men selvsagt humanitær bistand og fremfor alt barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt at Redd Barna og kirken  spesielt den katolske og alle hjelpeorganisasjonene sikkert  har rikelig med oppsparte midler for mange gir jo uttrykk for liten betalingsvillighet overfor fremmede i dag. Men frivillighet bidrar kanskje mest.  Mange av oss har ikke mye å rutte med tror jeg bare og så mye man bare føler det er liten vits i å tenke på.

Anonymkode: 9b50b...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er nok ikke så lett med alle disse barna. Noen må jo betale for dem alle. Godt Norge tar tak synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ofte ikke bare å "slippe alt man  har ihenda" å reise av sted er å hjelpe heller sikkert. Godt noen har ressurser.

Anonymkode: 9b50b...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
På 25.2.2019 den 10.22, Gargamel skrev:

De som er norske statsborgere vil få komme hjem, så vidt jeg har skjønt.

Jeg synes det er greit at de som virkelig angrer får komme hjem. IS har fått så mye bank at det holder. Etter andre verdenskrig måtte man også la tyskerne få lov til å overgi seg til slutt, eventuelt ta en straff i for hva de personlig hadde gjort.

IS-brudene er vel omtrent på linje med "tysker-tøser". De har ikke drept noen selv, men gått til sengs med en ekstrem bevegelse som er fiende av Norge. I ettertid virker nesten tysker-tøsene som uskyldige offer, men det er kanskje fordi nazismen har kommet på avstand? Det er litt lettere å forstå sinnet mot tysker-tøsene etter selv å ha vært sint på IS-bruder. Hvis vi skal lære av historien bør vi kanskje vise litt mer nåde enn vi egentlig har lyst til akkurat nå. (Dog ikke så snille at vi slipper inn de som fortsatt støtter terror, om vi kan unngå det.)

Hvordan kan det være mulig å skille mellom dem som " virkelig angrer" og dem som fortsatt "støtter terror", mener du? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
45 minutter siden, Anbr42 skrev:

Hvordan kan det være mulig å skille mellom dem som " virkelig angrer" og dem som fortsatt "støtter terror", mener du? 

 

Det er bare å spørre dem. De er ikke smarte nok til å skjule hva de står for, ref Shezadi og Begum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Gargamel skrev:

Det er bare å spørre dem. De er ikke smarte nok til å skjule hva de står for, ref Shezadi og Begum. 

Det var ingen smart uttalelse.

Anonymkode: ee0aa...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎02‎.‎2019 den 10.22, Gargamel skrev:

De som er norske statsborgere vil få komme hjem, så vidt jeg har skjønt.

Jeg synes det er greit at de som virkelig angrer får komme hjem. IS har fått så mye bank at det holder. Etter andre verdenskrig måtte man også la tyskerne få lov til å overgi seg til slutt, eventuelt ta en straff i for hva de personlig hadde gjort.

IS-brudene er vel omtrent på linje med "tysker-tøser". De har ikke drept noen selv, men gått til sengs med en ekstrem bevegelse som er fiende av Norge. I ettertid virker nesten tysker-tøsene som uskyldige offer, men det er kanskje fordi nazismen har kommet på avstand? Det er litt lettere å forstå sinnet mot tysker-tøsene etter selv å ha vært sint på IS-bruder. Hvis vi skal lære av historien bør vi kanskje vise litt mer nåde enn vi egentlig har lyst til akkurat nå. (Dog ikke så snille at vi slipper inn de som fortsatt støtter terror, om vi kan unngå det.)

Jeg synes det er en selvfølge at norske statsborgere (og deres barn) får komme tilbake til Norge - og at de som har begått straffbare handlinger straffes for det. Men er litt usikker på om jeg fullt ut er enig i sammenligningen med "tysker-tøsene". Mange av dem som i ettertid ble utpekt som tysker-tøser hadde ikke gjort noe mer enn å være kjæreste med en ung tysk soldat som var utplassert i Norge. De hadde ikke nødvendigvis gitt sin tilslutning til nazismen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes det er en selvfølge at norske statsborgere (og deres barn) får komme tilbake til Norge - og at de som har begått straffbare handlinger straffes for det. Men er litt usikker på om jeg fullt ut er enig i sammenligningen med "tysker-tøsene". Mange av dem som i ettertid ble utpekt som tysker-tøser hadde ikke gjort noe mer enn å være kjæreste med en ung tysk soldat som var utplassert i Norge. De hadde ikke nødvendigvis gitt sin tilslutning til nazismen. 

Ja, og mange av de unge tyske soldatene ble tvunget ut i krigen. Og nazismen var ikke noe de støttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:D

Nazismen var noe mange unge mennesker trodde på, men de var aldri klar over hva den kunne føre til.  Ideologi er alltid slik at noen lar seg rive med.  Å begynne og hate mennesker nå som har trodd på noe som er fjernt fra oss er grusomt.  De som er norske statsborgere skal komme hjem, men de skal ta ut sin straff og barna er i hvert fall uskyldige.

Hvis de skal intelligensetestes så håper jeg dolere blir ikke tatt i samme slengen.  Jeg tror ikke resultatene er på dolere sin side:D

Anonymkode: ee0aa...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...