Gå til innhold

Diskusjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du deltar i en diskusjon. Du bruker mye av din tid på noen andre, og lang tid på å formulere deg osv. Du prøver å hjelpe. 

Så kommer det noen andre som er bedre likt, som sier akkurat det samme. Den personen får kred for det, av opptil flere. 

Hvordan skal jeg la være å føle at andre er bedre enn meg? 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forteller ikke konteksten , privat eller jobb ?

Alle trenger « kred» og å kjenne sett og verdsatt . Det kan være en vond følelse når en ikke får bekreftelse eller når frem med sine syn og sitt engasjement på tross av innsats . Det kan kjennes urettferdig om  en opplever andre  evt tar poeng og gjør de til «sine» i en diskusjon .

Jeg tror kanskje likevel en  vil kunne komme til kort om en blir opphengt i det personlige og subjektive  . Å  automatisk tenke at argumenter som ikke går igjennom eller lyttes til handler om  en selv mener jeg er lite konstruktivt fokus. Da blir oppmerksomheten ledet mot det bitre og det er lite oppbyggende . 

 

 

Kanskje kommer opplevelsene av at andre er bedre mest fra din egen selvfølelse ? Og i blant er det vel også slik at noen , selv om de kan ha relativt likelydende argument sol deg selv , er bedre til å formulere dem?

 

Anonymkode: 68132...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forteller ikke konteksten , privat eller jobb ?

Alle trenger « kred» og å kjenne sett og verdsatt . Det kan være en vond følelse når en ikke får bekreftelse eller når frem med sine syn og sitt engasjement på tross av innsats . Det kan kjennes urettferdig om  en opplever andre  evt tar poeng og gjør de til «sine» i en diskusjon .

Jeg tror kanskje likevel en  vil kunne komme til kort om en blir opphengt i det personlige og subjektive  . Å  automatisk tenke at argumenter som ikke går igjennom eller lyttes til handler om  en selv mener jeg er lite konstruktivt fokus. Da blir oppmerksomheten ledet mot det bitre og det er lite oppbyggende . 

 

 

Kanskje kommer opplevelsene av at andre er bedre mest fra din egen selvfølelse ? Og i blant er det vel også slik at noen , selv om de kan ha relativt likelydende argument sol deg selv , er bedre til å formulere dem?

 

Anonymkode: 68132...f9e

Takk for et utrolig godt svar :) 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det viktigst tror jeg er å komme ut av denne stadige rangeringen, bedre/dårligere enn...

2. FB og DOL sine "likes" er et dårlig mål på ens egne kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, kupton skrev:

1. Det viktigst tror jeg er å komme ut av denne stadige rangeringen, bedre/dårligere enn...

2. FB og DOL sine "likes" er et dårlig mål på ens egne kvaliteter.

Hvordan komme ut av rangeringstankegangen da?

Den er jo overalt og har fryktelig stor makt .  Handler det om hvilken makt - verdi vi selv gir denne målingen / veiingen? Ikke legge sin selvfølelse i andre (eller det du tror andre mener. ) Lettere sagt enn gjort vil jeg påstå.

 

 

 

Anonymkode: 68132...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du deltar i en diskusjon. Du bruker mye av din tid på noen andre, og lang tid på å formulere deg osv. Du prøver å hjelpe. 

Så kommer det noen andre som er bedre likt, som sier akkurat det samme. Den personen får kred for det, av opptil flere. 

Hvordan skal jeg la være å føle at andre er bedre enn meg? 

Anonymkode: 0c519...01f

Hva mener du egentlig med at "andre er bedre enn meg"? For meg er det en selvfølge at jeg til stadighet møter mennesker som er dyktigere enn meg på bestemte områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært at ikke alle mine innlegg er verd å bli besvart. Av og til tenkter jeg på det samme negative  mønster som ts. Det har ikke noe å gjøre om man blir likt. Når jeg har så dårlige dager blir jeg fern fra nettet. Ikke alle har gode skriveferdigheter og jeg tendere til å skrive omstendlig. Jeg lærer fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du deltar i en diskusjon. Du bruker mye av din tid på noen andre, og lang tid på å formulere deg osv. Du prøver å hjelpe. 

Så kommer det noen andre som er bedre likt, som sier akkurat det samme. Den personen får kred for det, av opptil flere. 

Hvordan skal jeg la være å føle at andre er bedre enn meg? 

Anonymkode: 0c519...01f

Jeg tror dette er selve oppskriften på å "føle seg mindre verdt". Bak slike resonnement ligger det mange subjektive vurderinger til grunn. Det hender man mistolker og det kan være tilfeldigheter som gjør at ting blir slik de blir. Man finner også ofte det man leter etter (dvs om man i utgangspunktet føler man seg mindre verdt ,vil man ofte finne de tingene som bekrefter dette). Vær åpen for at ting ikke er så negative som du tror/ kan tolkes forskjellig. Jeg vet det ikke er lett. Men det er i alle fall verdt et forsøk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en snu på det?

Ofte synes jeg det kan være fint at noen andre sier det samme som meg, da føler jeg at det jeg har sagt veier tyngre. Spesielt om det kommer fra noen som har mer kunnskap, har høyere status/rang/redpekt, blir bedre likt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mëmëso skrev:

Kan en snu på det?

Ofte synes jeg det kan være fint at noen andre sier det samme som meg, da føler jeg at det jeg har sagt veier tyngre. Spesielt om det kommer fra noen som har mer kunnskap, har høyere status/rang/redpekt, blir bedre likt osv. 

Enig i at det kan snus. Det er en fin tanke. Men jeg er usikker på om det er så lurt å tenke den siste setningen din... jeg skal jo ikke sammenligne meg med andre 😊

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det kan snus. Det er en fin tanke. Men jeg er usikker på om det er så lurt å tenke den siste setningen din... jeg skal jo ikke sammenligne meg med andre 😊

Anonymkode: 0c519...01f

Greia er jo ikke å sammenligne. Alle har ulike relasjoner til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mëmëso skrev:

Greia er jo ikke å sammenligne. Alle har ulike relasjoner til alle.

Vi fikk som barn ofte å høre at A gjør dit og datt og hvorfor gjør du det ikke eller at andre gjør plikten sin og gjør du det? Det sitter dypt inne. Jeg vet ikk hvorfor vi gjør det. Kanskje en mangel på mestring. Jeg prøver å undertrykke den fordi jeg syns det er sårende for et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det kan snus. Det er en fin tanke. Men jeg er usikker på om det er så lurt å tenke den siste setningen din... jeg skal jo ikke sammenligne meg med andre 😊

Anonymkode: 0c519...01f

1. Det vil alltid være slik at noen er bedre enn oss på en haug med områder. Dette tror jeg er en realistisk virkelighetsoppfatning som det er greit å forholde seg til. 

2. Det er meningsløst å gjøre sammenligninger av typen "hun er mer verdt enn meg som menneske". Det er stor forskjell på å tenke at "hun løper mye fortere enn meg" eller "han er bedre til å formulere seg i politiske diskusjoner enn meg" og det å konkludere med at "fordi han løper fortere enn meg, så er han et bedre menneske enn meg". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, frosken skrev:

1. Det vil alltid være slik at noen er bedre enn oss på en haug med områder. Dette tror jeg er en realistisk virkelighetsoppfatning som det er greit å forholde seg til. 

2. Det er meningsløst å gjøre sammenligninger av typen "hun er mer verdt enn meg som menneske". Det er stor forskjell på å tenke at "hun løper mye fortere enn meg" eller "han er bedre til å formulere seg i politiske diskusjoner enn meg" og det å konkludere med at "fordi han løper fortere enn meg, så er han et bedre menneske enn meg". 

Jeg forstår at jeg ikke er like god som andre. Det er egentlig ikke det som er problemet.

Hva skal jeg tenke om personer son blir bedre likt fordi de får til mer og er bedre som person fordi de bla utstråler selvsikkerhet og er et vinnende vesen alle faller for? På hvilken måte er jeg like mye verdt?
 
Sånt får meg til å føle meg dårligere, mindre verdt osv. 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det noe jeg må leve med, at jeg ikke er voldsomt god på ofte å være et vinnende vesen og utstråle selvsikkerhet etc. Likevel gir jeg meg ofte lov til å f.eks si det jeg mener og være til i denne verden. Jeg vet at det er noe jeg er god på og andre ting jeg er mindre god på og mange ting jeg er elendig på. Så prøver jeg inni mellom å se hva jeg kunne gjort annerledes. F.eks at jeg kan bli litt fort følelsesmessig engasjert og litt vel opptatt av og til av urettferdighet, hvor det hadde vært bedre om jeg var litt mer overbærende smilende og rolig. Det er en ting jeg kan bli bedre på, bare for å ta et dumt eksempel. 

Jeg skjønner ikke helt denne mindre eller mer verdt tankegangen. Hva innebærer å være verdt noe for deg? Du føler deg fort dårlig som menneske? Er det ikke noe du vet at du kan og er god på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at jeg ikke er like god som andre. Det er egentlig ikke det som er problemet.

Hva skal jeg tenke om personer son blir bedre likt fordi de får til mer og er bedre som person fordi de bla utstråler selvsikkerhet og er et vinnende vesen alle faller for? På hvilken måte er jeg like mye verdt?
 
Sånt får meg til å føle meg dårligere, mindre verdt osv. 

Anonymkode: 0c519...01f

Du har en verdi i deg selv på samme måte som en bie har en verdi eller Erna Solberg eller skvallerkål har en verdi. 

Hvis målet ditt er å bli best likt og likt av alle har du en vanskelig/umulig oppgave foran deg som jeg nesten kan garantere vil føre til smerte og skuffelse. Her må en bare gi litt faen i likes og autoritetspersoners nikkende anerkjennelse, hvis du klarer. 

Evt hør på denne https://www.youtube.com/watch?v=MWc7aTnr2Ps  litt småkleine sangen et par ganger om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine og reflekterte svar, Cathlin. Du forstår meg litt.. 

Jeg vil ikke være best/best likt. Det er ikke meg å være best. Jeg vil bare være «like bra». 

Anonymkode: 0c519...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine og reflekterte svar, Cathlin. Du forstår meg litt.. 

Jeg vil ikke være best/best likt. Det er ikke meg å være best. Jeg vil bare være «like bra». 

Hvordan måler man "like bra"? 

Anonymkode: e7690...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine og reflekterte svar, Cathlin. Du forstår meg litt.. 

Jeg vil ikke være best/best likt. Det er ikke meg å være best. Jeg vil bare være «like bra». 

Anonymkode: 0c519...01f

Like bra er jeg redd heller ikke er noe som vil gi deg glede eller lykke. 

F.eks meg igjen, da, siden jeg ikke kjenner deg så godt. Går på en yogatime eller på en zumbatime på et treningssenter (ikke at jeg har gjort det på en stund, men det burde jeg sikkert..). Jeg er kanskje den dårligste der til å få til øvelsene fordi jeg er stiv og ikke er god på å koordinere hender-føtter-steg. Jeg ser at de andre får det til bedre. Det er ikke så farlig. Jeg har like stor rett til å være der som de andre. Jeg har lyst til å gå dit, det er bra for meg, det er gøy å bevege seg til musikk, eller bra for kroppen min å tøye. Jeg ødelegger ikke for noen andre ved å være der og vise meg som litt klumsete og stiv. Kanskje noen til og med føler seg litt bedre. Det er kvekkende likegyldig for meg. Jeg gjør det fordi jeg har lyst og det er bra for meg. Hvis jeg skriver et innlegg på et forum og får 0 likes og ingen "støtte". So what? Jeg turte i alle fall å ha en mening og uttrykke den. osv osv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det noen ganger vondt hvis man gjerne vil at noen skal elske/like en, og man ikke får en slags ubetinget kjærlighet og støtte. Da er det sånn. Ingen digger alt jeg gjør eller alt jeg er. Jeg kan bli sjalu når jeg ser at den jeg ville skulle like meg kanskje liker noen andre bedre. Da må jeg ta meg i det og minne meg på at jeg er meg. Flere liker noe med meg, jeg liker noe ved meg. Sånn er det. Jeg liker mange, men jeg liker ikke alt ved dem heller. Sånn er livet. Livet går videre. Hunden eller hamsteren blir like glad for å se meg hver dag. Jeg kunne vært verre. Det kunne gått verre. Jeg er verken narkoman eller voldsforbryter. Jeg gjør i det hele tatt lite galt her i verden. Sånt noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...