Gå til innhold

Hvorfor er ikke lenger leger opptatt av pasientens beste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke leger lenger opptatt av pasientens beste fremfor å følge prosedyrer for standard behandling?

Det er mange som ikke standard behandling passer for, og som lider unødvendig av type behandling og dårlig medisinering, smertebehandling osv. Mange har også tilleggsutfordringer som andre sykdommer som da nødvendigvis ikke passer inn i standard behandling for den andre sykdommen.

Det heter seg at pasienter skal ha påvirkningskraft over valg av behandling med mer. Dette blir i stor grad ikke fulgt i dag.

Anonymkode: e8d37...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Det heter seg at pasienter skal ha påvirkningskraft over valg av behandling med mer. Dette blir i stor grad ikke fulgt i dag.

Anonymkode: e8d37...91c

Jeg tenker at det var mye mindre av det i gamle dager.

Anonymkode: 6a8fa...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler om at alt er ikke så lett for noen å hjelpe alle egentlig og at det mener myndighetene at vi må se mer av.

Anonymkode: 633ac...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke leger lenger opptatt av pasientens beste fremfor å følge prosedyrer for standard behandling?

Det er mange som ikke standard behandling passer for, og som lider unødvendig av type behandling og dårlig medisinering, smertebehandling osv. Mange har også tilleggsutfordringer som andre sykdommer som da nødvendigvis ikke passer inn i standard behandling for den andre sykdommen.

Det heter seg at pasienter skal ha påvirkningskraft over valg av behandling med mer. Dette blir i stor grad ikke fulgt i dag.

Anonymkode: e8d37...91c

Hei 

Jeg tror leger generelt er opptatt av pasientenes beste, fortsatt, men så kommer økonomien inn, og da er de som alle andre yrkesgrupper tvunget av å innfri visse krav, som også de kan være dypt uenige i.

Det er politikere og byråkrater som bestemmer, og bak dem står økonomi.

Det som betyr mest for de fleste i dag, er billige tjenester, som på kort tid er besparende og gir oss alle lavest mulig skatt.

Økonomiske grep og besparelser tar ikke menneskelige hensyn, og bruker kunn  tall,  ikke fornuft.

Personlig ville jeg likt best er system der tall og økonomi ble satt i lengre perspektiv, et system som mer ser helhet, menneskene og det økonomiske, sammen.

Men dessverre, hver regjering , hver lille politiker har sin egen agenda, politikk og håp og drømmer om å sette spor etter seg. 

De burde hevet blikket og tenkt mer som en husmor, man måker snø når det snør, ingen merker den snømåkingen/ eller støvugingen, , kun om den stopper merker andre det, likevel er den viktig.

Man vasker, måker snø, støvsuger likevel, og takket være at de gjøremålene fortsatt er noe man ikke trenger ta bachelor eller master i, for å mene noe, så kan jeg med styrke hevde dette av egen praktisk erfaring.

Så jeg tror at så lenge som avstanden  mellom de enkleste av livets gjøremål, blir gjort så stoore, når folk har bachelor og master, i "noe", men verken kan montere et toalett, eller reparere en mobil, eller forstå hvordan en enkel bilmotor fungerer, at rett og slett mye sunn fornuft stopper opp på veien.

Det er noe elementært ved å skjønne seg på hvordan et drivverk fungerer, hvordan ei klokke tikker eller hvordan et sug i ei pipe fungerer, bygge en radiomast, m.m.

Folk kan fnyse av sånn elementær kunnskap, selv om de selv ikke har peiling...

Det jeg mener er bare at på veien mot spiss kunnskap lar vi oss selv og mange bli dumme, det er ikke bra med kunnskap, om den ikke er praktisk og tilgjengelig, nyttig og brukelig.

Derfor tror jeg leger vil pasienters beste, men kan man ikke de enkleste gjøremål i livet, så tror jeg det blir problematisk, ikke pga av teori, men det rent praktiske og viktigste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke leger lenger opptatt av pasientens beste fremfor å følge prosedyrer for standard behandling?

Det er mange som ikke standard behandling passer for, og som lider unødvendig av type behandling og dårlig medisinering, smertebehandling osv. Mange har også tilleggsutfordringer som andre sykdommer som da nødvendigvis ikke passer inn i standard behandling for den andre sykdommen.

Det heter seg at pasienter skal ha påvirkningskraft over valg av behandling med mer. Dette blir i stor grad ikke fulgt i dag.

Anonymkode: e8d37...91c

Jeg er usikker på i hvilken grad du har rett i dine påstander. Jeg tror leger er opptatt av pasientens beste. Når det gjelder hvilken behandling som skal brukes, så er leger pålagt å forholde seg til faglige retningslinjer (men de kan la være å følge retningslinjens forslag, bare de begrunner det). 

De største utfordringene er nettopp når standard behandling ikke fungerer eller ikke er egnet. Jeg tror fortsatt at legene da ønsker å gjøre det beste for pasienten - innenfor de rammene som finnes - men det kan være vanskelig å vite hva som vil være til beste for pasienten. 

 Du at pasientene i stor grad ikke får medvirke i valg av behandling. Jeg vet ikke hvilket grunnlag du har for å påstå dette, men tror det er hevet over enhver tvil at pasientmedvirkningen er mye større nå enn den var for en del år tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett systemet som pasient eller pårørende men for meg er det bare uforståelig at det ikke bevilges adskillig mere ressurser til den pasientrettete virksomhet. Men det er så mye uforståelig i dag.

Anonymkode: 633ac...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det minst lure helsemyndighetene har gjort er i sin tid å ta etter jernbaneverket ved å dele inn i store sektorer såsom Helse sør og Helse Nord osv. Den verste elendighet staret da tror jeg.

Anonymkode: 633ac...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror legeskolen i vår tid er helt annerledes og yrket mye mere preget av det helt uforutsigbare som mange ikke føler kompenseres godt nok tror jeg. Kanskje er legegjærningen  også helt umulige oppgaver i dagens samfunn. Alle leger er vel ikke enige om alt og enkelte tror jo uhensiktsmessige administrasjonsystem og journalsystem har mye årsak til problemene som noen mener er der og andre ikke. Man vet vel bare at pasientene og brukerens som faktisk klarer å levere formelle klager til rett klageinstans står foran lange ventetider.

Anonymkode: 633ac...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er enorm legemangel i Norge og at det er et faktum som har vært underkommunisert i årtier av makelighensyn for de styrende klasser. Tradisjonelt har rekrutteringen til yrket skjedd fra " sønner og døtre av landets rike bønder og forretningsfolk"  men kundene er jo ofte vanlige mennesker og vår virkelighet en annen i dag.

Anonymkode: 633ac...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tradisjonelt har rekrutteringen til yrket skjedd fra " sønner og døtre av landets rike bønder og forretningsfolk"  

Mulig det var sånn på 1800-tallet ja...

Anonymkode: 6a8fa...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Min psykiater" var veldig " byggene "  vil jeg si heg opplevet som.Uten å ha som hensikt å rive alt ned ved en passende anledning. Noe man sjelden opplever i privatlivet med noen. Men denne var den " gamle skolen".

Nå mange år senere føler jeg som man vet ofte ikke så mye om seg selv engang og man har fremdeles en enorm jobb å gjøre. Skjebnens ironi at nå renner tiden i timeglasset for alvor ut.

Anonymkode: 633ac...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.2.2019 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke leger lenger opptatt av pasientens beste fremfor å følge prosedyrer for standard behandling?

Det er mange som ikke standard behandling passer for, og som lider unødvendig av type behandling og dårlig medisinering, smertebehandling osv. Mange har også tilleggsutfordringer som andre sykdommer som da nødvendigvis ikke passer inn i standard behandling for den andre sykdommen.

Det heter seg at pasienter skal ha påvirkningskraft over valg av behandling med mer. Dette blir i stor grad ikke fulgt i dag.

Anonymkode: e8d37...91c

Alt trenger man ikke av økende ulikhet i samfunnet. Jeg tror det forskjellsbehandles bevisst for å øke de økonomiske resultater og dermed utbytter fra virksomheten og påslag i lønninger.

Anonymkode: 633ac...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig med trådstarter. Etter å ha byttet bort 3 leger som ikke tok meg på alvor fikk jeg i Des.18 endelig en ny lege som forstår. 

Hun er fra Dubai og hennes mann jobber på samme senter. Disse 2 legene har på kort tid satt seg inn i mine tidl journaler og de ser problema fra min side også. 

De er like ivrige på å skrive ut medisiner føler jeg men vi kan selv velge å si stopp og det blir respektert uten at det blir sure miner. De er begge utdannet i Ungarn og kompetansen er høy. 

Ja takk til flere slike medmenneskelige leger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...