Gå til innhold

40 år. Hva er normalt østrogennivå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva kan en forvente er normalt og sunt østrogennivå for en kvinne på min alder? Jeg fikk en ganske brå ovariesvikt sannsynligvis rett etter jeg fikk sønnen min for over snart seks år siden. Årsaken er ikke totalt utredet, men det er mistenkt autoimmun sykdom som ikke er målbar nå i hvert fall. Jeg gikk lenge uten hjelp og fikk vite at alt var psykisk. Utseendet mitt ble 10 år eldre på en to-tre årsperiode. Huden ble kjempetynn og linjete/sank ned i ansiktet og jeg mistet store mengder hår. Pipen hos legen fikk en annen lyd da jeg ble tatt blodprøver av og ble sendt til ultralyd hos gynekolog. Har en eggstokk som er skrumpet inn og en som kan telles noen få folikler i. Mensen kommer med flere måneder mellom. Noen ganger litt regelmessig, andre ganger med som sagt flere mnd mellom(har Provera som jeg tar for å rense opp de gangene det går for lenge mellom). 

Jeg bruker estradot plaster. Et stk 100mg og ett på 25 mg. Byttes ca hver tredje dag. Prøvde en periode 150, men da ble brystene ømme. Ville det gått over? Kanskje burde jeg fortsatt med 150? Hvor mye østrogen bør jeg ta for å forhindre den akselererte aldringsprosessen som har foregått innvendig og utvendig? Jeg er ganske fortvilet. Jeg føler østrogenet har hatt stor hjelp på håret mitt og det har jeg nå fått tilbake. Sexlivet er heldigvis også normalt nå i tillegg til at jeg ikke lenger lekker urin. Det er først de to siste årene jeg har fått den hjelpen jeg trenger. Før det fikk jeg vite at alt var psykisk... Noe det ikke var. Jeg blir målt for stoffskiftet med jevne mellomrom. T4  virket i grenseland en periode, men er nå på normalt nivå av en eller annen grunn. 

 

Anonymkode: cc164...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det ser ut til at dine eggstokker begynte å svikte allerede ved 34 års alderen? Har du tilfeldigvis svar på hormonprøver fra den tiden? Etter 3-6 måneder uten menstruasjon, bør man starte utredning, og det er vanligvis enkelt å se om svikten sitter i eggstokkene eller om det skyldes sviktende signaler fra hypofysen.

Ved tidlig svikt i eggstokkene er det ikke tvil om at man skal behandle med østrogen for å hjelpe ved evt. symptomer som hetetokter, dårlig nattesøvn og evt. skjøre slimhinner i skjeden. Behandling vil også forebygge senfølger som benskjørhet, hjertekar sykdommer og kognitiv svikt. Det er viktig å sjekke om andre kjertler fungerer normalt, f.eks, skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen.

Du har fått hormonplaster i høy dose, og det er bra. Det er lurt å sjekke nivået av østradiol, det skal ligge på 250-300 pmol/L (0.250-0.300 nmol/L) . Du bør enten få en hormonspiral eller bruke Provera regelmessig, f.eks, hver 3.måned med behandling i 14 dager. Hormonbehandlingen kan du få på blå resept.

Godt at ditt sexliv fungerer godt.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...