Gå til innhold

For streng straff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En 70 år gammel kvinne må i fengsel og betale en bot pga hatefulle ytringer mot en somalisk kvinne på Facebook. Jeg støtter på ingen måte hatefulle ytringer men mener straffen er urimelig streng?. Det er så mye stygt som blir skrevet på nettet mot så mange. Og det blir sagt mye bak lukkede dører. Er det riktig at man kan si hatefull ting til en gruppe uten at det blir reagert på men mot andre grupper blir det sett på som straffbart?. Dessuten ble dette sagt  i affekt og det var et engangstilfelle. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette? 

Anonymkode: 386d1...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 70 år gammel kvinne må i fengsel og betale en bot pga hatefulle ytringer mot en somalisk kvinne på Facebook. Jeg støtter på ingen måte hatefulle ytringer men mener straffen er urimelig streng?. Det er så mye stygt som blir skrevet på nettet mot så mange. Og det blir sagt mye bak lukkede dører. Er det riktig at man kan si hatefull ting til en gruppe uten at det blir reagert på men mot andre grupper blir det sett på som straffbart?. Dessuten ble dette sagt  i affekt og det var et engangstilfelle. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette? 

Anonymkode: 386d1...b53

Du kunne ikke linke til en artikkel?

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest saken, men tenker umiddelbart at det må være helt greit å få en fengselsstraff for hatefulle ytringer selv om man er 70 år. Dette blant annet for å statuere et eksempel på at slik oppførsel ikke kan aksepteres. 

Hvem vet om ikke kjerringa til vanlig er et skikkelig hespetre som hele livet har slengt rundt seg med dritt og har. Da får hun i alle fall som fortjent nå. Selv om det kanskje er 50 år for sent.

Anonymkode: 5b755...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne ikke linke til en artikkel?

Anonymkode: 54323...90f

Er i flere aviser om Sumaya jirde Ali. Så lett å google. Tror man skal være forsiktig med å kommentere saken. Er ikke greit det som har blitt sagt. Syns bare straffen er streng ? 

Anonymkode: 386d1...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest saken, men tenker umiddelbart at det må være helt greit å få en fengselsstraff for hatefulle ytringer selv om man er 70 år. Dette blant annet for å statuere et eksempel på at slik oppførsel ikke kan aksepteres. 

Hvem vet om ikke kjerringa til vanlig er et skikkelig hespetre som hele livet har slengt rundt seg med dritt og har. Da får hun i alle fall som fortjent nå. Selv om det kanskje er 50 år for sent.

Anonymkode: 5b755...7bd

Men nå kaller du henne for ei kjerring og hespetre og antar at hun er som hele livet har slengt dritt rundt seg. Du har felt en dom over et menneske du overhode ikke kjenner. Er det noe bedre ??  Mine tenåringer har fått hatefulle og stygge bemerkninger på Facebook. Som foe eksempel du er så stygg og feit at du bare kan gå å henge deg». Ingen bryr seg da. Også andre grupper i samfunnet blir møte med mye stygge kommentarer. Som feks homofile, tiggere ol.  Mennesker blir mobbet på skole og arbeidsplass i åresvis og ingen bryr seg. Burde ikke loven være lik for alle? 

Anonymkode: 386d1...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i flere aviser om Sumaya jirde Ali. Så lett å google. Tror man skal være forsiktig med å kommentere saken. Er ikke greit det som har blitt sagt. Syns bare straffen er streng ? 

Anonymkode: 386d1...b53

Det er ikke "greit" å si slikt, men det er heller ikke greit at man skal bli straffet for det. 

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvem vet om ikke kjerringa til vanlig er et skikkelig hespetre som hele livet har slengt rundt seg med dritt og har. Da får hun i alle fall som fortjent nå. Selv om det kanskje er 50 år for sent.

Anonymkode: 5b755...7bd

Nå kom du med en sexistisk og hatefull ytring selv. Bør du få fengselsstraff for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Nå kom du med en sexistisk og hatefull ytring selv. Bør du få fengselsstraff for det?

Jeg antar at 70 åringen skrev noe hakket styggere enn det, og jeg synes det skal slåes hardt ned på rasistiske ytringer.  Hvorvidt straffen er for streng vet jeg ikke.  Har ikke sett noe om saken og vet ikke hvor jeg skal lete.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til sammenligning : 80% av alle voldtektssaker blir henlagt. 

Anonymkode: 386d1...b53

Det kan ikke sammenlignes selv om jeg synes det er hårreisende mye.  Jeg antar at bevisene lå der siden det ble skrevet på Facebook.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke sammenlignes selv om jeg synes det er hårreisende mye.  Jeg antar at bevisene lå der siden det ble skrevet på Facebook.

Anonymkode: ca46e...bf9

Enig i at det ikke kan sammenlignes helt. Men det er noe med straff i forhold til hva som er gjort. Rasisme er ikke greit. Det er stadig hatefulle ytringer rundt oss og få blir tatt for det. At EN person da skal bli brukt som et eksempel til skrekk og advarsel blir litt feil. Det blir litt sånn gapestokkmentalitet. Det må da være bedre måter å bekjempe rasissme på en skremsel. Da ligger bare hatet og ulmer i det stille. Dessuten er det her snakk om en ressurssterk somalisk kvinne som er vant til å debattere og være i media. En som vet å stå opp for seg selv. Men jeg vil poengtere at det overhode ikke er greit det denne eldre kvinnen sa.

Anonymkode: 386d1...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det ikke kan sammenlignes helt. Men det er noe med straff i forhold til hva som er gjort. Rasisme er ikke greit. Det er stadig hatefulle ytringer rundt oss og få blir tatt for det. At EN person da skal bli brukt som et eksempel til skrekk og advarsel blir litt feil. Det blir litt sånn gapestokkmentalitet. Det må da være bedre måter å bekjempe rasissme på en skremsel. Da ligger bare hatet og ulmer i det stille. Dessuten er det her snakk om en ressurssterk somalisk kvinne som er vant til å debattere og være i media. En som vet å stå opp for seg selv. Men jeg vil poengtere at det overhode ikke er greit det denne eldre kvinnen sa.

Anonymkode: 386d1...b53

Hva sa denne eldre kvinnen?  Jeg finner ingenting om saken på nettet.

Det er selvfølgelig en ressurssterk person som tar en slik kamp, og takk og pris for at det ble og blir gjort innimellom.  Det er helt vanvittig hva mange kan finne på å si og da spesielt til somaliere.  Jeg kjenner mange av dem og historiene er hinsides alt.  Derfor er jeg for å slå hardt ned når noen tar bryet med å melde fra.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva sa denne eldre kvinnen?  Jeg finner ingenting om saken på nettet.

Det er selvfølgelig en ressurssterk person som tar en slik kamp, og takk og pris for at det ble og blir gjort innimellom.  Det er helt vanvittig hva mange kan finne på å si og da spesielt til somaliere.  Jeg kjenner mange av dem og historiene er hinsides alt.  Derfor er jeg for å slå hardt ned når noen tar bryet med å melde fra.

Anonymkode: ca46e...bf9

Vil ikke gjenta det. Veldig stygt. Men samtidig synes jeg at hevngjerrighet ikke akkurat er med på å forbedre problemet. Hat, hevn og straff fører sjelden til bedring etter min mening. Vet ikke om det er til denne gruppens fordel at straffen blir så streng.? Kanskje det rett og slett virker mot sin hensikt?. Personlig har jeg ikke hørt så mye om folk fra Somalia. Personlig synes jeg de er veldig vakre. Men har derimot jobbet med noen fra Somalia som åpenlyst har kritisert meg som norske kvinne og min måte å leve på. De ville ikke bli kjent med meg. Tror det trengs forståelse og respekt begge veier. 

Anonymkode: 386d1...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke gjenta det. Veldig stygt. Men samtidig synes jeg at hevngjerrighet ikke akkurat er med på å forbedre problemet. Hat, hevn og straff fører sjelden til bedring etter min mening. Vet ikke om det er til denne gruppens fordel at straffen blir så streng.? Kanskje det rett og slett virker mot sin hensikt?. Personlig har jeg ikke hørt så mye om folk fra Somalia. Personlig synes jeg de er veldig vakre. Men har derimot jobbet med noen fra Somalia som åpenlyst har kritisert meg som norske kvinne og min måte å leve på. De ville ikke bli kjent med meg. Tror det trengs forståelse og respekt begge veier. 

Anonymkode: 386d1...b53

Det er ikke mangel på respekt å kritisere hverandre så lenge det er gjort på en saklig måte.  Jeg aner ingenting om somaliere har kritisert meg, og jeg bryr meg ingenting om det.  Hvis de derimot snakker stygt om meg pga. min måte å leve på så er det noe helt annet.

Voldtekt bør straffes hardt og misbruk av barn likeså.  Tyveri skal straffes og vold skal straffes.  Rasisme er like ille som vold og tyveri.

Jeg lurer fremdeles på hvor jeg kan lese om denne saken.

Anonymkode: ca46e...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå kaller du henne for ei kjerring og hespetre og antar at hun er som hele livet har slengt dritt rundt seg. Du har felt en dom over et menneske du overhode ikke kjenner. Er det noe bedre ??  Mine tenåringer har fått hatefulle og stygge bemerkninger på Facebook. Som foe eksempel du er så stygg og feit at du bare kan gå å henge deg». Ingen bryr seg da. Også andre grupper i samfunnet blir møte med mye stygge kommentarer. Som feks homofile, tiggere ol.  Mennesker blir mobbet på skole og arbeidsplass i åresvis og ingen bryr seg. Burde ikke loven være lik for alle? 

Anonymkode: 386d1...b53

Jeg kaller henne ikke det. Jeg spør meg om hun kanskje er slik. Og hvis tilfelle, så fortjener hun nok straffen.

Dessuten er vel dama dømt? Da har saken hennes allerede gått igjennom en rettsprosess og hun har fått en dom. 

Anonymkode: 5b755...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Nå kom du med en sexistisk og hatefull ytring selv. Bør du få fengselsstraff for det?

Det jeg skrev et ingen sexistisk og hatefull ytring. Jeg spurte meg om hun kanskje var slik, og at hun derfor muligens da fortjente straffen hun fikk. 

Jeg kommer altså ikke med noen ytringer som påstår og sier at hun er et hespetre e.l. 

Anonymkode: 5b755...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg synes en bot burde være nok.

Jeg syntes ikke ytringer skal straffes i det hele tatt.

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at 70 åringen skrev noe hakket styggere enn det, og jeg synes det skal slåes hardt ned på rasistiske ytringer. 

Det er ingen grunn til at rasistiske ytringer skal straffes strengere enn andre ytringer.

Anonymkode: 54323...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...