Gå til innhold

Litt over 2 uker med zoloft (or buspirone)

Anbefalte innlegg

Jeg er nå kommet meg opp til 100mg Zoloft og føler meg mer sliten en før? er dette normalt? Jeg merker den har en liten effekt på angsten, jeg har ikke så mye bekymringer i løpet av dagen. Men merker ikke noe effekt på seperasjonsangten enda. Men en ting kan jeg si, den har mye mindre bivirkninger enn effexor, så san sett føler jeg meg bra, bare lite motivasjon og energi. Jeg bruker også 10mg x 3 buspirone.

Jeg sliter mest med seperasjonsangten, så håper jeg kan bli selvstendig og "normal" med disse...

Endret av mariusg
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/447209-litt-over-2-uker-med-zoloft-or-buspirone/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager å være litt kjip med deg, men dette har jeg dessverre liten tro på.

Du kan ikke medisinere bort angster som du synes det er rasjonelt å ha. Du kan bruke medisiner mot irrasjonell angst og panikk, men hvis du f.eks mener at det er en god ide å bekymre seg eller at det faktisk er problematisk å være alene, så er det kun terapi hvor du tar et oppgjør med egen tankemåte som hjelper. 

Eksempel: Hvis du oppriktig mener det er livsfarlig å fly, så hjelper ikke medisiner deg til å kjøpe flybillett (hvis du er sikker på at du kommer til å dø). Hvis du skjønner at det ikke er farlig å fly, men blir engstelig på flyet likevel, så kan medisiner dempe denne engstelsen. 

1 minute ago, issomethingwrong said:

Du kan ikke medisinere bort angster som du synes det er rasjonelt å ha. Du kan bruke medisiner mot irrasjonell angst og panikk, men hvis du f.eks mener at det er en god ide å bekymre seg eller at det faktisk er problematisk å være alene, så er det kun terapi hvor du tar et oppgjør med egen tankemåte som hjelper. 

Eksempel: Hvis du oppriktig mener det er livsfarlig å fly, så hjelper ikke medisiner deg til å kjøpe flybillett (hvis du er sikker på at du kommer til å dø). Hvis du skjønner at det ikke er farlig å fly, men blir engstelig på flyet likevel, så kan medisiner dempe denne engstelsen. 

Ble kanskje litt dårlig forklart av meg. Jeg holder også på med eksponering, men for store panikk av dette og blir veldig fort sliten. Så med zoloft håper jeg å minske disse panikkene så jeg kan bli mer avslappet under trening (ta toppen av angsten). Jeg har også skapt en "angst av angsten" så jeg håper zoloft kan gjøre at jeg ikke blir så redd får å øve (med mindre panikk under trening). Jeg er rett å slett blit redd for disse ekstreme angst anfallene jeg får under trening. Jeg er veldig klar og motivert får å bli bedre, men det er disse ekstreme angsten "anfall" som stopper meg.

13 minutes ago, issomethingwrong said:

Jeg kan også si, jeg vet det ikke er farlig å vere alene, jeg er fult klar over at jeg klarer meg heilt fint alene :)

48 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Unnskyld meg, ikke for å være kjip...

Jeg mener du skal gjøre litt research på medisiner for angst og depresjonlidelser.

Det finnes mange medisiner som kan hjelpe til med å overkomme angst over lengre behandling. Jeg er et eksempel på at det er fullt mulig.

For eksempel har du Fluanxol. 

"Som adjuvans til pasienter med psykiske lidelser preget av langvarig/vedvarende depresjons- og angstfølelse."

Dette er et C-preparat. Altså, et preparat som en ikke kan ruse seg på, og kan trygt kjøre bil etc. Denne medisinen skal brukes over en lengre periode. Effekten skal inntreffe innen 3-4 dager.

Ellers har vi klassiske gode valium eller sobril som brukes ved akutt behov. Det er et B-preparat.  Det kan du bli rusa av og kan ikke kjøre bil. Umiddelbar effekt etter ca 30min.

Jeg gikk på Fluanxol i 3-4 mnd i 2016 sammen med zoloft for mye angst og lette paranoide tanker. Jeg slutta fordi de gjorde jobben sin :)

@mariusg håper svaret var nyttig.

Annonse

13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Du misforstår denne typen separasjonsangst. Man er fullstendig klar over at det er irrasjonellt. Separasjonangst kan meget vel være et symptom på andre underliggende tilstander som kan respondere utmerket på medikamenter.

13 timer siden, maritashaug9 skrev:

Jeg mener du skal gjøre litt research på medisiner for angst og depresjonlidelser.

Det finnes mange medisiner som kan hjelpe til med å overkomme angst over lengre behandling. Jeg er et eksempel på at det er fullt mulig.

"Som adjuvans til pasienter med psykiske lidelser preget av langvarig/vedvarende depresjons- og angstfølelse."

Dette er et C-preparat. Altså, et preparat som en ikke kan ruse seg på, og kan trygt kjøre bil etc. Denne medisinen skal brukes over en lengre periode. Effekten skal inntreffe innen 3-4 dager.

Ellers har vi klassiske gode valium eller sobril som brukes ved akutt behov. Det er et B-preparat.  Det kan du bli rusa av og kan ikke kjøre bil. Umiddelbar effekt etter ca 30min.

Jeg gikk på Fluanxol i 3-4 mnd i 2016 sammen med zoloft for mye angst og lette paranoide tanker. Jeg slutta fordi de gjorde jobben sin :)

Har du lest mange av innleggene mine? Jeg tror egentlig ikke det er medisiner for angstlidelser jeg trenger å lære mer om altså :D 

Poenget mitt er at det finnes ingen magiske medisiner som kurerer angst (selv om noen kan dempe angsten litt). Det som fungerer er å ta et oppgjør med tankemåten sin. 

For ordens skyld: Jeg vet meget godt hva Fluanxol, Vival og Sobril er. Jeg bruker 1 mg Fluanxol selv, og ja, det hjelper litt. Men det er ikke det som har gjort meg frisk. Jobben må man gjøre selv.

Endret av issomethingwrong
On 2/27/2019 at 10:00 PM, maritashaug9 said:

Takk for svar :)

Jeg har sobril som jeg bruker i nød, jeg har bare brukt en halv 15mg om gangen noe som skal vere svert lite. men prøver å ta denne så lite som mulig. Men det største problemet med sobril er at den tar lang tid for å virke (1 til 1.5 time ca) det er skremmene å vite at det tar så langt tid før den virker vis jeg virkelig trenger den. Jeg hadde følt meg mer trygg om jeg kunne ha en rask virkene "utvei" i lomma. Jeg vet mange er avhenging å ha en benzo i lomma, men jeg kan tro det er bedre å vere avhengig av en benzo i lomma enn mamma. (med avhenging mener jeg ikke fysisk altså hvor man får abstinenser, men at man er avhenging å ha den med seg for sikret skyld). Ikke at jeg vill lage meg avhengig å ha en benzo i lomma, men er kanskje bedre en hva jeg sliter med nå. Har ikke prøvd valium, men har hørt denne har mye kortere virkning tid. 

Har ikke hørt om Fluanxol før, men jeg bruker buspirone som et adjuvans til zoloft.

On 2/27/2019 at 9:32 PM, motorPrøysen said:

Det du beskriver er normalt under oppstart. Gi det mer tid før du sammen med behandler vurderer virkning. Zoloft vil kunne hjelpe deg med problemene du beskriver.

Godt å vite :) jeg skal prøve å holde i noen uker til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...