Gå til innhold

Var ikke dette litt rart?

Anbefalte innlegg

Ringte legevakta tidligere i kveld og spurte dem om å sette meg i kontakt med aat pga kraftig angst og ønsker om å unnslippe livet. Det står i kriseplanen min at jeg skal gjøre det sånn. 

Legevaktslegen ringer så aat, men aat svarer at de ikke kan kontakte meg uten at jeg først har møtt legen face to face. På grunn av hvordan jeg hadde det, orket jeg ikke å møte opp på legevakta. Neivel, da ble det ingen kontakt med aat.

Er ikke det rart? Tenk om jeg hadde fått hjerteinfarkt og ringte legevakta. De rekvirerer så ambulanse til meg, men ambulansen svarer at de ikke kan komme å hjelpe meg hvis ikke jeg møter opp personlig på legevakta. Det hadde blitt kalt ikke mindre enn en skandale.

Anonymkode: bca7f...68e

Endret av Ann Christin
Tråden er ryddet for selvskadingsmetoder. Ann Christin, admin
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/447213-var-ikke-dette-litt-rart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ringte legevakta tidligere i kveld og spurte dem om å sette meg i kontakt med aat pga kraftig angst og ønsker om å unnslippe livet. Det står i kriseplanen min at jeg skal gjøre det sånn. 

Legevaktslegen ringer så aat, men aat svarer at de ikke kan kontakte meg uten at jeg først har møtt legen face to face. På grunn av hvordan jeg hadde det, orket jeg ikke å møte opp på legevakta. Neivel, da ble det ingen kontakt med aat.

Er ikke det rart? Tenk om jeg hadde fått hjerteinfarkt og ringte legevakta. De rekvirerer så ambulanse til meg, men ambulansen svarer at de ikke kan komme å hjelpe meg hvis ikke jeg møter opp personlig på legevakta. Det hadde blitt kalt ikke mindre enn en skandale.

Jeg synes du skal ringe 113. Er du alene hjemme?

Anonymkode: 60486...921

Kvetiapin er skumlere enn mange tror. Man kan få nyresvikt - det gjorde jeg. 

Ellers synes jeg ikke det du forteller er rart. Jeg synes det er latterlig! Og dypt tragisk. Hvis en lege over telefon vurderer at det er psykiatrisk alt du bør få snakke med, så burde selvfølgelig det føre til umiddelbar kontakt! Sammenligningen med hva de gjør som en ren selvfølge om det kanskje kan være hjerteinfarkt, slag eller noe i den retning er dessverre reell. Det er noen som ikke skjønner at psykisk sykdom kan utgjøre en betydelig risiko for liv og helse. 

Annonse

Jeg har opplevd noe liknende. 

Først var jeg innlagt på psykehus i åtte uker etter et alvorlig suicidforsøk. Diagnosen var alvorlig blandet bipolar episode.

Tre uker etter tok noen meg med til legevakta grunnet tilbakefall, og legen mente jeg skulle rett inn på tvang.

Grunnet dårlig kommunikasjon mellom legevakten og psykehuset ble jeg oppringt av vakthavende lege på sykehuset som ga meg beskjed om at jeg ikke lenger var deres ansvar og at jeg ikke kunne kontakte dem som om jeg var det. 

Da ble jeg innlagt fordi legen ikke hadde kommunisert tydelig at det var snakk om ny innleggelse, og jeg gjorde et nytt alvorlig suicidforsøk. Det tok laaang tid å komme seg etter en overdose med antipsykotisk medisin (!). Anbefaler det ikke. Tok tid før jeg kunne snakke, gå, spise med gaffel, osv. De trodde jeg ble «hemma», men det gikk seg faktisk til etter flere uker.

Anonymkode: 140d8...5d6

Jeg er i grunnen enig. Å skrive at man har tatt en overdose eller skadet seg selv skaper veldig bekymring hos mange andre brukere her. Vi kan ikke hjelpe. Har man tatt en overdose og bekymrer seg, er 113 eler legevakt stedet å henvende seg. 

Hovedinnlegget synes jeg dog er helt legit. Det tar opp en aktuell problemstilling som virkelig er ødeleggende for personer som helt klart er i behov av akutthjelp. Hadde man visst at psykiatrisk akutteam ville komme, kunne det kanskje avverget denne hendelsen. 

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg du bare skal drite i! Okei? Duste spørssmål

Du har kanskje ikke brukt dette forumet så lenge? Dersom du hadde det, så ville du ha visst at innlegg egnet til å uroe andre brukere i forhold til selvdestruktivitet, ikke er velkomne. Det forventes at man av hensyn til andre ikke skriver om at man  er i ferd med å ta overdoser eller skader seg selv på andre måter.

56 minutter siden, frosken skrev:

Du har kanskje ikke brukt dette forumet så lenge? Dersom du hadde det, så ville du ha visst at innlegg egnet til å uroe andre brukere i forhold til selvdestruktivitet, ikke er velkomne. Det forventes at man av hensyn til andre ikke skriver om at man  er i ferd med å ta overdoser eller skader seg selv på andre måter.

Har ikke brukt forumet så lenge nei. Sliter med angst. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...