Gå til innhold

Må jeg søke selv?

Anbefalte innlegg

Jeg går til psykiater på DPS og har kommunale støttesamtaler ved siden av. Tiden for vedtakene går snart ut, men jeg føler at jeg fortsatt trenger tiltakene siden de holder meg oppegående. Må jeg søke på nytt selv eller kan psykiateren min gjøre det? Har det noe å si hvilke diagnoser jeg har ved evt. forlengelse av denne type tjenester eller teller symptomtrykket ved utgangen av behandlingstiden mest? 

Anonymkode: 39db9...7cf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/447216-m%C3%A5-jeg-s%C3%B8ke-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her trenger man ikke søke på nytt. Kommunen vurderer om man trenger videre oppfølging og ev hvor mange timer i uka man trenger. Jeg vet ikke om det er samme opplegg overalt, men tror det generelt er slik at man kan søke selv når det gjelder kommunale tilbud og at vedtak forlenges ved behov. Men det kan vel den/de du får støttesamtaler av, svare på?

47 minutter siden, Trine skrev:

Her trenger man ikke søke på nytt. Kommunen vurderer om man trenger videre oppfølging og ev hvor mange timer i uka man trenger. Jeg vet ikke om det er samme opplegg overalt, men tror det generelt er slik at man kan søke selv når det gjelder kommunale tilbud og at vedtak forlenges ved behov. Men det kan vel den/de du får støttesamtaler av, svare på?

Hvis kommunen vurderer behovet for videre oppfølging, er det behandleren som gir meg støttesamtaler som gjør denne vurderingen eller er det noen andre jeg skal snakke med i kommunen? 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kommunen vurderer behovet for videre oppfølging, er det behandleren som gir meg støttesamtaler som gjør denne vurderingen eller er det noen andre jeg skal snakke med i kommunen? 

Slik det er her, avtaler jeg med behandleren hva som er best for meg. F.eks fikk jeg innvilget 2 timer i uka, men jeg syns det var for mye, så da gikk vi ned til 1 time. Så fikk jeg innvilget praktisk bistand og støttesamtaler, men jeg trenger ikke praktisk bistand, med unntak av en og annen krisesituasjon. Jeg trenger liksom ikke hjelp for å få vasket og ryddet hjemme. De skulle visst begynne å ta betalt for den type praktisk bistand, så kontakten min snakket med sin sjef om at jeg ikke trengte praktisk bistand og at jeg ville ha 1 time i uka. Så fikk jeg et nytt vedtak i posten med de nye opplysningene. Det er en "sjef" som bestemmer, men det er jo den/de som kjenner deg, som forteller sjefen hva du trenger.

Hvorvidt og hvor mye man skal betale for praktisk bistand (hjemmehjelp?) avhenger av hva man har i inntekt. Nå husker jeg ikke grensa for hvor mye man må tjene for at det skal koste penger. Selv har jeg uføre (ung ufør), og en middels inntekt. Men jeg får denne tjenesten gratis. Man skal da få oversikt over dette skriftlig? I alle fall når det gjelder hjemmehjelp. 

I min kommune er det vel egentlig slik at en saksbehandler på Tildelingskontoret er den som faktisk behandler dette med vedtak på oppfølging av hjemmebaserte tjenester. Både hjemmehjelp og psykisk helse. Heldigvis er det en grei saksbehandler på akkurat disse sakene her jeg bor, som ikke lager noe oppstyr rundt fornyelse der problematikken er kronisk. 

Annonse

16 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Min kontakt forteller meg når vedtaket skal vurderes, så blir vi enige om hvordan vi vil ha det. Er det aktuelt med endringer, fikser kontakten min det. Ellers opprettholder vi det vi har. Kommunen har aldri laget noe ugreie av dette. 

Så det er på den måten det foregår. Fint å vite :)

6 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Hvorvidt og hvor mye man skal betale for praktisk bistand (hjemmehjelp?) avhenger av hva man har i inntekt. Nå husker jeg ikke grensa for hvor mye man må tjene for at det skal koste penger. Selv har jeg uføre (ung ufør), og en middels inntekt. Men jeg får denne tjenesten gratis. Man skal da få oversikt over dette skriftlig? I alle fall når det gjelder hjemmehjelp. 

I min kommune er det vel egentlig slik at en saksbehandler på Tildelingskontoret er den som faktisk behandler dette med vedtak på oppfølging av hjemmebaserte tjenester. Både hjemmehjelp og psykisk helse. Heldigvis er det en grei saksbehandler på akkurat disse sakene her jeg bor, som ikke lager noe oppstyr rundt fornyelse der problematikken er 

Er det pga. psykisk sykdom at du får hjemmehjelp? Hvor ofte får du det? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...