Gå til innhold

Undersøkelse av bilyd

Anbefalte innlegg

Gjest Cesssa

Hei! Jeg er en jente på 16 år, snart 17. For litt over 1 år siden merket legen en bilyd på hjerte, idet jeg var til en undersøkelse for at hjertet mitt hadde vært litt urolig når jeg trenet hardt( hjertet hoppet over ).

Nå skal jeg til ultralydsundersøkelse av hjertet, og er ganske urolig. Er det stor sjangse for at det er noe alvorlig? jeg kan jo også fortelle at jeg ikke har kjent flere slike urytmiske bevegelser fra hjertet på ca 1 år.. På forhånd: Takk for svar.

ps: Hvis andre som leser dette vet noe om slikt, håper jeg dere også svarer.

Hilsen cesssa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44722-unders%C3%B8kelse-av-bilyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilyd på hjertet er ganske vanlig. Minstejenta mi (6 år) var til undersøkelse for dette, med ultralyd, for noen år siden. Det var ingen grunn til bekymring, viste det seg.

Bekymre deg ikke du heller, hadde det vært noe alvorlig ville du helt sikker vært betydelig plaget av det!

Lykke til!

:o)

• 2 uker senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Cesssa.

Sannsynligheten for at du har noen hjertefeil er meget liten. De fleste av oss vil kunne få en hørbar bilyd hvis vi er litt nervøse, har høy puls, etc., og de fleste bilyder er det vi kaller funksjonelle, d.v.s. at de oppstår som strømningslyder uten at det foreligger noen feil i hjertet. Ofte er slike lyder hørbare når vi ligger og puster rolig, mens de kan forsvinne hvis vi puster dypt inn og holder pusten eller setter oss opp.

Hvis du nå skal til ekkokardiografi (ultyralydundersøkelse) vil du sannsynligvis få avkreftet av du har noen feil i hjertet, og så kan du glemme det hele.

• 5 måneder senere...

leste innlegget ditt og kjenner meg igjen! Fikk plutselige smerter i hjertet for 3 døgn siden da jeg trente hardt. Disse smertene gikk ikke over og under samtale med legevakten ble vi enige om at jeg skulle komme opp å ta en KGB (eller hva det heter..) osv. KGB'en min var normal, men legen oppdaget bilyder på hjertet mitt også. Har aldri hørt om det før og ble derfor litt nervøs. Siden allmenn tilstanden min var normal regnet hun med at smertene og bilyden ikke hadde noen sammenheng, og fikk derfor Naproxen smertestillende (som jeg ikke synes har virket) men sendte en rapport ellernoe til fastlegen min og fåreslo jeg skulle bestille en time for å ta ultralyd. Skal på ultralyd i morgen. Gruer meg litt. Ser at innlegget ditt er gammelt men synes det er greit å snakke med andre som har vært i samme situasjon! Hvordan gikk det med deg? Håper på svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...