Gå til innhold

Seteleie og epidural


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan se ut til at det blir setefødsel på meg. Jeg ønsker ikke keisersnitt, først og fremst fordi jeg ikke klarer tanken på epidural. Er rett og slett livredd for den, mer enn for smerter ved fødsel.

Men må man ha epidural ved setefødsel? I tilfelle det må bli hastekeisersnitt?

Er det stor risiko/uansvarlig å velge bort epidural?

Jeg er 2.gangsfødende. Med første måtte jeg klippes pluss at jeg revna. 

Anonymkode: bf599...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved setefødsel bør det være en god bedøvelse, enten epidural eller pudendusblokade (det siste brukes lite i dag og leger eller jordmødre har ikke lenger god rutine i denne metoden). Det er ikke med tanke på akutt keisersnitt, men fordi man forventer en fødsel hvor inngrep blir aktuelt.

Etter at barnet er født halvveis ut, vil legen gripe aktivt inn og første rotere fosterkroppen for å få ut skuldrene. Hvis det går i stå, så ikke hodet følger raskt etter, så kan det bli aktuelt å legge tang for å lirke hodet ut. Det er prosedyrer som fødselslegen er godt trent på, men hvor det er viktig at den fødende et effektivt bedøvet og kan slappe av.

Jeg synes at du skal diskutere din engstelse for epidural med legene ved fødeavdelingen/narkoseavdelingen. Har man forsøkt å snu fosteret til hodestilling så man slipper problemet?

Uansett, ønsker jeg deg lykke til med nedkomsten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...