Gå til innhold

Lettere å bli gravid når man har født barn før


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

 

jeg har pcos, men er normalvektig og ingen tegn til økt hårvekst eller andre tegn på forhøyet testosteron. Men har alltid hatt svært sjeldne eggløsninger og menstruasjon (påvist også høy amh.). Jeg er 34 år, og mannen min er 32.Mannen min er testet og har god sædkvalitet. Grunnet barneønske ble jeg stimulert med letrozol ; først enkel kur (påvist eggløsning men ble ikke gravid), og deretter dobbeltkur, som resulterte i graviditet og jeg fødte min sønn i september 2018. 

Ønsker flere barn men alderen spiller snart ikke på lag med meg. Mest sannsynlig trenger jeg letrozol igjen men da jeg ammer og tenker å gjøre det til han er minst et år, vil jeg være 35 år da vi prøver på nestemann. Har hørt at reduksjon av fruktbarhet mtp høy alder ikke er like gjeldende når man har født barn før, stemmer dette? 

Anonymkode: 5cf9e...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at reduksjon av fruktbarhet mtp høy alder ikke er like gjeldende når man har født barn før, stemmer dette? 

Mener du at det skulle være lettere å bli gravid i "høy" alder for kvinner, dersom man har barn fra før?

Det høres ut som en myte. Det er eggkvaliteten som reduserer sjansen for kvinner når de blir eldre. Eggene er ferdig dannet når vi blir født, og de har begrenset holdbarhet. (Sæd derimot, er nyprodusert "ferskvare".) Tror ikke evt. hormonpåvirkning eller andre "bieffekter" av graviditet og fødsel spiller noen vesentlig rolle. Men det er jo alltid positivt å vite at det aktuelle paret har klart å bli gravide sammen tidligere.

På et eller annet tidspunkt i slutten av 30-årene eller i begynnelsen av 40-årene faller fruktbarheten ganske tydelig for nesten alle kvinner, men akkurat når dette tidspunktet er, er individuelt.

Vanligvis er ikke 35 år noen høy alder, men jeg har ikke greie på PCOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...