Gå til innhold

Å slå som en del av barneoppdragelsen? Forferdelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg opplevde at en person som ikke er norsk fortelle meg at vedkommende ble slått da han var liten. Dette var en form for barneoppdragelse. I Norge er det strengt forbudt. Jeg ble sjokket. Jeg begynte jeg å lure på om vedkommende kunne tatt skade av det. Det var det vondeste å tenke på. 

Har dere hørt om slik type barneoppdragelse. Jeg fikk frysninger av å høre om det. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var da helt vanlig også her i landet 8 tidligere tider.

Anonymkode: aceba...e0a

Jeg har hørt om det, men det er ganske lenge siden. I min oppvekst så var det aldri noen voksne som slo meg. Jeg synes det er utrolig kjipt å høre at de kan bruke å slå som en straff om de ikke gjør det de blir bedt om. Men vet at dette var vanlig også i Norge i gamle dager. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, frosken skrev:

Frem til 1972 fantes en lovfestet rett for foreldre til fysisk avstraffelse av barn. Først på 80-tallet ble det ulovlig. https://www.aftenposten.no/norge/i/6qk5o/Lang-vei-til-barns-rettsvern

 

Ja, derfor gjaldt det ikke bare utlandet. Jeg forstår det slik at det ikke var lovlig i vedkommende sitt land lenger heller. Men fysisk avstraffelse av barn er helt sykt. Men tror det var noe som var sett på som normalt i gamle dager som dere sier. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen har man krav på at teit oppførsel ikke skal straffes med vold. 

Det bør ikke være noe annerledes for barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Janus30 skrev:

Som voksen har man krav på at teit oppførsel ikke skal straffes med vold. 

Det bør ikke være noe annerledes for barn. 

Jeg er helt enig. Det er derfor jeg fikk så vondt av det vedkommende fortalte meg om at han hadde blitt slått hardt som barn av voksen fordi han ikke var lydig osv. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Det er derfor jeg fikk så vondt av det vedkommende fortalte meg om at han hadde blitt slått hardt som barn av voksen fordi han ikke var lydig osv. 

Anonymkode: 0c261...61d

Hvis man som voksen ikke klarer å oppdra et barn uten å bruke vold, bør man ikke være forelder. Det finnes ingen unnskyldninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, Janus30 skrev:

Hvis man som voksen ikke klarer å oppdra et barn uten å bruke vold, bør man ikke være forelder. Det finnes ingen unnskyldninger. 

Helt enig. Jeg ble rett og slett sjokket da jeg hørte hvordan slagene opplevdes for personen som opplevde dette i barndommen. Vedkommende er like gammel som meg men dette var noe som jeg selv aldri opplevde i barndommen. Slagene var forferdelig vonde. Og slagene kom uforberedt. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Janus30 skrev:

Hvis man som voksen ikke klarer å oppdra et barn uten å bruke vold, bør man ikke være forelder. Det finnes ingen unnskyldninger. 

Jeg ble rett og slett kvalm da jeg fikk høre om det. Synes virkelig synd på de som opplever sånnt. Og begynte å tenke: tar de skade av det? . Jeg mener at det er en voldelig grusom handling. Og ingen unnskyldning av det å slå et lite barn. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor vanlig var ris på tidlig 80 tall? Ble og tatt hardt i armen .

Kun enkelt tilfeller , ikke daglig. Noen som kjenner seg igjen ?

Anonymkode: 65b94...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble rett og slett kvalm da jeg fikk høre om det. Synes virkelig synd på de som opplever sånnt. Og begynte å tenke: tar de skade av det? . Jeg mener at det er en voldelig grusom handling. Og ingen unnskyldning av det å slå et lite barn. 

Anonymkode: 0c261...61d

Hva mener du med "slå", et klaps på baken eller regelrett juling?

Anonymkode: aceba...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig var ris på tidlig 80 tall? Ble og tatt hardt i armen .

Kun enkelt tilfeller , ikke daglig. Noen som kjenner seg igjen ?

Anonymkode: 65b94...804

Jeg kjenner meg veldig godt igjen. Ble slått en hel del...som lyn fra klar himmel. Et par ganger såpass at jeg kastet opp av det. Jeg har vært redd voksne det meste av livet. Heldigvis har det roet seg de siste årene. Jeg er enormt redd for konflikt. Redd for andres aggresjon. Det forfølger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "slå", et klaps på baken eller regelrett juling?

Anonymkode: aceba...e0a

Vedkommende fikk seg harde klaps i ansiktet. Jeg synes det høres gale ut. Jeg er uansett imot den form for barneoppdragelse. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble slått i hodet i tillegg til andre steder på kroppen. Noen ganger med stålbørste. Da fikk jeg bloduttredelser. Jeg tror det er vanligere enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, bibben skrev:

Jeg kjenner meg veldig godt igjen. Ble slått en hel del...som lyn fra klar himmel. Et par ganger såpass at jeg kastet opp av det. Jeg har vært redd voksne det meste av livet. Heldigvis har det roet seg de siste årene. Jeg er enormt redd for konflikt. Redd for andres aggresjon. Det forfølger meg.

Jeg mistenker at vedkommende sliter litt med det den dag i dag også. Vedkommende er plaget med å våkne av mareritt. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, bibben skrev:

Jeg ble slått i hodet i tillegg til andre steder på kroppen. Noen ganger med stålbørste. Da fikk jeg bloduttredelser. Jeg tror det er vanligere enn man tror.

Huff. Dette du beskriver er barnemisshandling spør du meg. Stakkars deg. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at vedkommende sliter litt med det den dag i dag også. Vedkommende er plaget med å våkne av mareritt. 

Anonymkode: 0c261...61d

Mareritt er nok veldig vanlig pluss flash backs og en del ubehagelige sanseopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, bibben skrev:

Mareritt er nok veldig vanlig pluss flash backs og en del ubehagelige sanseopplevelser.

Jepp vedkommende er plaget med å kveppe pluss våkne hysterisk av marerittene. Vedkommende har dårlig nattesøvn. Og er så og si alltid trøtt og sliten. Det behøver jo ikke å skyldes dette men jeg tror absolutt at slike ting kan sette spor.  Det du opplevde høres også helt grusomt ut  

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange klarer seg nok bra. Mesteparten av befolkningen fikk nok gjennomgå før i tiden. Men det er ikke gøy når det står på. Det er slitsomt å være redd hele tiden.

Relativt uskyldige signaler kan blir store. Jeg tror nok at jeg reagerer på smerte på en annerledes måte grunnet smerten fra tidligere år. Uskyldig smerte som hos lege eller tannlege kan sette meg helt ut, ja nærmest før smerten setter inn. Jeg tåler dårlig at noen gjør ting med kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...