Gå til innhold

Om grubling, forskning og mestringsstrategi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://forskning.no/helse-psykiske-lidelser-depresjon/2017/08/grubling-kan-bli-et-helseproblem-grubler-du-sa-mye-det?fbclid=IwAR1C_t-Tr-gXn7DRD3qcZ641liiQn8gDilwqRFYp_9SdQp5BTjLJ_c0eMnY

"Råd mot negativ grubling

Binder forklarer at folk som har vært deprimerte, kan bli redde hvis de merker at kjører seg fast i negativt tankegods.

– For dem kan tilbakevendende tanker og bekymringer om dem selv, situasjoner de har vært i og ting de burde ha sagt og gjort, være et signal om at de er i ferd med å bli deprimerte igjen.

For å unngå det er det viktig at de klarer å legge merke til at tankene kommer, men samtidig ikke gå inn i dem:

– De kan si til seg selv: Der kom de tankene ja. De er ubehagelige, men det er greit, jeg skal ikke følge de tankene nå.

– Det pleier ikke å fungere å skyve tankene vekk. Vi prøver å hjelpe folk å fokusere på sansninger her og nå eller en aktivitet. Vi hjelper folk til å ha en handlingsplan. For eksempel kan de si: Der kom de negative tankene, men jeg samler oppmerksomheten om pusten min, eller det jeg skal gjøre nå er å lufte hunden eller rydde huset. De kan stille seg spørsmålet – hva trenger jeg når jeg har det vondt på denne måten? Da kan de kanskje si til seg selv: Nå bør jeg prate med en venninne.

– I tillegg bruker vi mindfulness der vi lærer nettopp å observere at tankene kommer og går i stedet for å la oss føre av sted med dem.

"

Anonymkode: 3419e...480

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...